Solat Sunat Dhuha – Kunci Rezeki

by admin on October 4, 2011

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, Antaranya dalam riwayat  Abu Hurairah katanya:-

Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu.

Di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”
Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” – Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi

Hadis-hadis diatas jelas menunjukkan tentang kelebihan solat sunat dhuha dan betapa besar ganjarannya apabila kita menunaikan solat sunat dhuha dan sentiasa beristiqamah dengan solat sunat ini. Tambahan pula antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaan mengenai solat sunat ini, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim
Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .” – Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim
Doa Solat Sunat Dhuha:
Sumber: 1. http://www.mohamadazhan.com
                  2. http://nursyirah.wordpress.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 143 comments… read them below or add one }

mas October 4, 2011 at 12:49 am

sebaik2 nya bila solat Dhuha, baca 10x ayat Kursy dirakaat pertama dan 10x surah Qul huwallah selepas Fatihah. Inshaallah akan mendapat keredhaan Allah. Wallahualam.

Reply

wan October 4, 2011 at 2:32 am

Mas,

maaf saya nak bertanya. 10x ayat Kursi & 10x surah al-ikhlas tu baca selepas al-fatihah pd rakaat pertama
shj atau mcm mana?

Reply

fe January 16, 2012 at 2:53 pm

salam… tolong bg nas (hadis atau quran), atau kata2 imam/ulama’ besar yg mengatakan psl ni..
spanjang sy mengamalkan solat dhuha, maaf sy tak penah dgr pun psl ni… bukan tak bagus baca ayat kursi 10x, al-ikhlas 10x… cuma takut membebankan bg yg baru nak cuba…
sy diajar bbrape ustaz utk lazimkan 4 rakat (2 salam), dgn surah As-Syams, Ad-Dhuha, Al-Insyirah (Alam-nasyrah) & Al-Ikhlas… itu je.. ringkas.. kurang 10 minit selesai… bole buat dipejabat…
wallahualam…

Reply

masyan March 15, 2012 at 7:31 pm

subhanallah..smg Allah mudahkn dan memberi kekuatan dlm mengmalkannya,amiin..

Reply

Mustafa October 5, 2012 at 11:39 am

Ketika melaksanakan sholat sunat Dhuha Rasululloh pada rakaat pertama membaca surat asy Syam dan rakaat kedua membaca surat adh Dhuha (hadist shahih)

Reply

firdaus October 4, 2011 at 6:01 am

saya ingin bertanya masa mula untuk sembahyang dhuha..saya selalu confuse pukul berapa nak sembahyang sunat dhuha

Reply

admin October 4, 2011 at 6:12 am

Dari pukul 8 sehingga 11

Reply

Mohd Imran December 1, 2011 at 1:48 pm

pkul 8 pagi lhh msa yg trbaik smpi jam 11 pagi pn bleh lg

Reply

Manlaksa December 25, 2011 at 11:49 am

pukul 8.00 pagi dah bolehlah bro..

Reply

uder January 16, 2012 at 2:19 pm

28 min slps waktu syuruk..

Reply

dyba January 19, 2012 at 2:02 pm

yg sy sedia mklum dari terbit matahari hingga sebelum zohor..
slu org solat dlm kul 9-11 pgi

Reply

Ummi Humairah February 18, 2012 at 11:41 pm

Apa bila sudah nampak jelas matahari itu didada langit.

Reply

Ummi Humairah February 18, 2012 at 11:45 pm

Apabila sudah jelas kelihatan matahari didada langit sehinggalah sampai masuk waktu zhohor.

Reply

dadidu dodol March 12, 2013 at 11:38 am

lepas solat sunat dhuha …. doa nye adalah doa solat dhuha kn?

Reply

Tengku Azran February 23, 2012 at 8:29 am

Waktu sunat dhuha adalah dari jam 9am – 12pm

Reply

siti April 4, 2012 at 11:31 am

solat dhuha dilakukan antara jam 8-11pg..sblm jam 8 dan lps jam 11..kita takleh solat dhuha..

Reply

zawawi January 6, 2014 at 12:13 am

wah ini men pakai cakap ke ape ni?
sape kata lepas pkul 11 tak boleh solat dhuha?
kan tak tertulis sehingga masuk waktu zohor?
some one plis explain???

Reply

alisa April 22, 2012 at 5:54 pm

solat sunat dhuha bermula slps 28 min waktu syuruk.

Reply

berzikr October 4, 2011 at 7:26 am

mcm mane niat solat sunat ni?

Reply

admin October 4, 2011 at 9:12 am

Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah ta’ala

Reply

Mohd Imran December 1, 2011 at 1:50 pm

Ussolli Sunnatan Dhuha Rak’ataini Lillah Hitaala
“Sahaja Aku Sembahyang Sunat Dhuha 2 Rakaan Kerana Allah Taala”

Reply

asdfghjkl January 14, 2012 at 10:55 am

cukup sekadar dalam hati, sahaja aku solat sunat dhuha dua rakaat lillaahi taala.

WA.

Reply

pebian July 10, 2012 at 1:55 pm

asdfghjkl,
terimakasih kerana menyampaikan jawapan yg betul.

Reply

Tengku Azran February 23, 2012 at 8:27 am

Niat Solat Dhuha… macam basa aje ” Sahaja aku mengerjakan solat dhuha 2 rakaat kerana Allah shj

Reply

alisa April 22, 2012 at 5:55 pm

shj aku solat sunat dhuha 2 rokaat krn Allah Taala

Reply

NurIslam April 25, 2012 at 6:10 am

‘Usolli sunnataddhuha rak’ataini lillahi ta’ala’

sahaja aku solat sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta’ala

Reply

Kasih October 4, 2011 at 7:38 am

Soalan sya boleh kah bacaan2 solat dhuha itu diganti semuanya dgn ayat-ayat lazim dan bolehkah berdoa didalam bahasa malaysia walaupun tidak mengikut doa solat sunat dhuha yg sebenar. Tq.

Reply

admin October 4, 2011 at 9:13 am

boleh di gantikan dgn ayat-ayat lazim..tiada masalah..doa juga boleh dalam bahasa malaysia

Reply

Ummi Humairah February 18, 2012 at 11:38 pm

Boleh, tidak menjadi kesalahan tapi yang lebih afdhol ialah surah yang disarankan bacaannya. Sekiranya, surah-surah lain menjadi larangan nescaya ramailah yang tidak dapat melaksanakan solat dhuha kerana alasan tidak hafal surah tersebut. Apatah lagi ini amalan sunat, pasti ramai yang menjadikannya sebagai alasan. Jika tidak boleh membaca doa dalam bahasa arab, apa-apa bahasa pun boleh. Tidak semestinya berdoa dengan berbahasa arab, sebaik-baik doa adalah doa yang kita fahami isinya kerana disitu letaknya kesungguhan dan khusyuk kita dalam doa.

Reply

faqir ilmu October 4, 2011 at 1:15 pm

Salam…
Maha Suci Allah menguniakan Solat Dhuha..istiqamahlah dalam mengerjakan Solat Dhuha,jangan ditinggal walau sekalipun dan walau susah mana pun..tuan akan melihat dan merasakan sendiri Kemurahan & Kekuasaan Allah…saya tak mampu menghuraikan…bermulalah…jangan bertangguh lagi…Maha Agung ,
Maha Kaya Allah memberikan rezki dan menyelesaikan masalah dengan cara yang tak logik…bermulalah..Insya Allah….

Reply

RH October 9, 2011 at 12:04 pm

subhanallah..

Reply

Al-quran October 4, 2011 at 4:31 pm

Allahuakhbar.semoga kita dapat beramal, beristikhomah serta berdakwah dengannya.Amin!

Reply

Izzuan October 4, 2011 at 10:43 pm

Alhamdulillah info yg berguna… melalui bacaan melalui komen2 rakan2 semua dptlh info tentang solat sunat dhuha ni…

Reply

Kak Long October 5, 2011 at 12:34 am

Makna doa solat dhuha. Semoga dimanafaatkan bersama -

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.

Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.

Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.”

Ameen Ya Rabb

Reply

RH October 9, 2011 at 12:06 pm

amin ya rabbil alamin

Reply

Mohd Faisal February 17, 2012 at 9:35 am

terima kasih atas info yang berguna…saya pernah nikmat kehebatan dhuha. So marilah kita semua pakat amalkan amalan yang sunat kerana Allah menjanjikan kehebatab di sebaliknya, kerana segala suruhan dan amalan Rasullah bukan suatu yang sia2.

Reply

jamil April 9, 2012 at 4:03 pm

thank kak long kerana tlg translit dlm bahasa malaysia

Reply

salbiah October 11, 2011 at 6:04 am

mesti kah surah al ikhlas di baca 10x

Reply

Mohamad October 21, 2011 at 11:23 am

Rasullah menyuruh berpuasa 3 hari dalam sebulan.

Soalan : hari apa ? atau bila tarikh nya ?

Reply

dbidara October 26, 2011 at 2:49 pm

Lebih baik ambik hari Isnin & Khamis

Reply

Mohd Imran December 1, 2011 at 1:52 pm

klau nk berpuasa hari Khamis,Jumaat Dan Sabtu

Reply

rohanah December 19, 2011 at 10:53 am

pd 1, 2 dan 3 haribulan…13, 14 dan 15 kemudian 28, 29 dan 30
semua ini mesti dlm bulan islam
jika ketiadaan 30 haribulan
puasa saja 28 dan 29

Reply

Hasbull January 27, 2012 at 9:16 am

ada pendapat, setiap 13, 14 dan 15 bulan hijri (hari putih). waallahu a’lam…

Reply

danisha November 17, 2011 at 9:56 pm

Disunatkan membaca surah (Wadhuha wallaili iza saja atau Wasyamsiwadhuhaha-)- rakaat pertama, rakaat kedua surah insyirah (alam nashrah lakasadrak)

Reply

zinnirah November 19, 2011 at 11:46 pm

salam.. setakat yg sy prnh terbaca, solat sunat dhuha bole dibuat 30 minit slpas waktu syuruk sehingga hampir msuk waktu zohor. cth mcm sekarang pukul 7.30pg dh bole solat.
bacaan surah2 lazim juga bole di baca selain surah2 khusus yg disebutkn. wallahua’lam.

Reply

Mohd Imran December 1, 2011 at 1:55 pm

klau dh x reti lafaz solat sunat dhuha niat ja sahaja aku embahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala waktu nya dri jam 7.30 pg hingga hmpr waktu zohor dan Rasullulah menyuruh kita berpuasa sunat pd hri Khamis,Jumaat dan Sabtu InsyaAllah ada rezeki kita nanti klau x di dunia akhirat nanti……….

Reply

Sharifah December 29, 2011 at 6:00 pm

Terima kasih atas ingatan saudara, insyaallah saya cuba kerap lakukan dan moga hati ini tidak mudah lalai. mohon share.

Reply

izza January 4, 2012 at 1:20 pm

Assalam..boleh gak saya diajar caranya mengerjakan sholat dhuha ini?apa bacaan dirokaat yg pertama dan apa bacaan dirokaat kedua..?
yg tadi dimensiion kan membaca surat al qursyi 10 kali dan al-ikhlas 10 kali itu gikmana ya..adekah kedua2 rokaat..harap ada yg bisa membantu ya..ma kasih

Reply

nizam April 17, 2012 at 12:44 pm

Rakaat pertama baca surah al-fatihah dan surah Wadhuha. Rakaat kedua surah al-Fatihah dan al-Kafiruun. Atau rakaat pertama al-Fatihah dan Wassyamsi. Rakaat kedua al-Fatihah dan Waddhuha.

Reply

Syahiran January 13, 2012 at 10:26 am

Izza: baca semula komen2 sblm ni cara mengerjakan solat Dhuha ~ Dimulakn dgn niat solat, boleh buat 2 rakaat atau lebih, boleh baca selepas Al-fatihah surah2 disyorkan saudara2 kita di sini : cth : al qursi 10 kali utk rakaat pertama, al-ikhlas 10 kali utk rakaat kedua, atau surah a-dhuha dan al-insyirah atau surah2 lain yg kita tahu,wallahua’lam.
Yang penting ikhlaskan diri mengharap keredhaanNya

Reply

emmayunus January 14, 2012 at 11:06 am

sekali kita memulakan insyallah akan jadi rutin harian kita. Saya dh cuba, alhamdulillah… sangat bermanfaat.

Reply

Rafila January 16, 2012 at 8:24 am

Assalamualaikum…saya ingin bertanya, adakah baca lain ketika sujud rakaat kedua dalam solat dhuha. Ada yg mengatakan dibolehkan membaca ‘Ya Wahab 40x’ ketika sujud.
Setahu saya solat dhuha bermula setengah jam selepas solat israq 7.30 atau 8.00 pagi dan berakhir sebelum masuk waktu solat dzuhur, betul ke? Terima kasih diatas pengkongsian ilmu.

Reply

ratih January 16, 2012 at 9:36 am

sya mau tnya,clo misal surat asy-syamsi d ganti dgn surat lain sprti surat al-kafirun,boleh atau tdak??
Syukron

Reply

Rohaya Othman January 17, 2012 at 8:51 am

Salam & alhamdulillah saya telah mempraktikan SOLAT DHUHA diiringi dengan BACAAN SURAH AL-WAQIAH dan hasilnya menakjubkan. Alhamdullillah syukur ALLAH banyak mempermudahkan perniagaan saya secara tidak disangka-sangkakan. Amin.

Reply

Shah Rim January 17, 2012 at 5:08 pm

Baca surah Al-Waqiah tu sampaiu habis ke?

Reply

Shah Rim January 17, 2012 at 5:09 pm

Baca surah Al-Waqiah tu sampai habis ker?

Reply

Kay Ahmad January 24, 2012 at 7:00 pm

Surah al-Waqiah dibaca sampai habis dan ada doanya selepas itu.
Mudah-mudahan dipermudah laluan dan pintu rezeki insya-Allah.
Sebenarnya solat sunat tidak membebankan .Kita boleh membaca
surah al-Kafirun untuk rakaat pertama selepas al-Fatihah dan surah
al-Ikhlas rakaat kedua selepas al-Fatihah.Yang penting nawaitu kita
iaitu kita melakukan dengan ikhlas untuk keredaan Allah swt.

Reply

hamba allah... January 27, 2012 at 9:05 am

my father has told me, if you want to do solat sunat dhuha…1st rakaat used surah dhuha..”watdhuha, wallailiiza saja”… for 2nd rakaat used surah i dont remember but it’s sound like this ” izaja anas rullah hiwalfaj”… then doa after that read subhannallah 33x, alhamdulillah 33x, allahuakbar 33x…1x allahuakhbar khabiro walhamdulillah hikasiro…for clean our small sin for 1 day..

Reply

Umu anith January 27, 2012 at 2:04 pm

Mohamad: puasa 3 hari tu ialah pada hari bulan putih iaitu 13,14 & 15 haribulan islam tq

Reply

Cikmot March 15, 2012 at 11:05 am

Salam.. saya nak tanya, dalam komen2 yg saya baca ada yang sebut hari khamis, jumaat dan sabtu hari kita puasa dalam sebulan tu, tapi yang utk tarik 13, 14 dan 15 tu macam mana pula yer?

Ingin tahu..

Reply

Adzman January 29, 2012 at 10:33 pm

Assalam…saya mohon share..tkasih

Reply

Shemah February 8, 2012 at 12:57 am

Assalamualaikum,

Dalam buku “170 Solat-solat sunat” yang saya miliki, terbitan Jasmin – Khazanah Intelektual oleh Abd. Rahman Mukhlis ada mengatakan,

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda,

“Sesiapa mengerjakan solat sunat Dhuha sebyk 12 rakaat, dibaca pada tiap2 rakaat surah Al-Fatihah sekali, ayat Kursi sekali, Al-Ikhlas sekali, nescaya turun dari langit 70 ribu malaikat yang membawa bersama-sama mereka beberapa keping kertas yang putih serta beberapa pena daripada nur, sampil mereka menulis baginya sejumlah kebaikan sehingga hari yang ditiupkan sangka kala (kiamat).”

Di dalam buku itu juga mengatakan, waktu mendirikan solat sunat Dhuha adalah selepas matahari naik sepenggalah atau lebih kurang setengah jam selepas Syuruq sehingganya masuk waktu Zuhur.

Bilangan rakaat tidak ditetapkan. Boleh 2, 4, 6, 8, 12. Tiap2 dua rakaat satu salam. Rakaat pertama disarankan membaca Al-Kafirun (selepas Al-Fatihah) dan rakaat kedua, surah Al-Ikhlas.

Lafaz niat: Usholli sunnatadh dhuhaa rak’ataini lillahi taala

Dan di akhiri dengan doa yang terdapat di atas.

Ini adalah sedikit yang saya boleh kongsikan atas pengetahuan saya berdasarkan buku tersebut. Semoga kita semua boleh mengamalkan dengan khusyuk dan ikhlas hanya untuk Allah S.W.T. untuk mendapat keredhaanNya. Amin!

:)

Reply

jamil April 9, 2012 at 4:01 pm

trima kasih shemah

Reply

sahariah February 8, 2012 at 7:38 pm

alhamdulillah, nak bkongsi amalan ini. Kali ptama saya mengerjakan solat dhuha, bulan puasa thn 2010. Selain doa selepas solat dhuha, saya panjangkan doa memohon dpt menunaikan haji thn itu. Subhanallah. Ptg itu selepas zohor, dpt panggilan menunaikan haji yg saya tunggu sekian lama. Juga rezeki saya x putus sbg guru 2syen, pelajar saya ramai. Lg satu nak dikongsikan..amalan dhuha pd hari jumaat, 2 rakaat ditulis bgnya 200 kebajikan, dihapuskan200kejahatan, 4R diangkat Allah bgnya dlm syurga400 tingkat. Jika 8R, diangkat 800 tingkat dan jika 12R, ditulis 2200kebajikan, dihapuskan 2200 kejahatan dan diangkat bgnya di dlm syurga. Subhanallah…usahakan untuk tidak meninggalkan…

Reply

Hasbullah Assel February 13, 2012 at 1:24 pm

subhanallah… setelah melaksanakan Sholat Dhuha say banyak dapat rezeki yang tak ku sangka-sangka..
Subanallah dulu hidup saya susah bangat,,,sekrang ini alhamdulillah Allah banyak melimpahkan rezekinya buat saya..
saran saya sering-seringlah lakukan Sholat Dhuha, karena Allah itu maha pemurah..

Reply

eiha February 15, 2012 at 10:49 am

Rase terbuka hati utk bersholat Dhuha,semoga Allah sentiasa membuka pintu hati saya dan keluaga,insyaallah….

Reply

nadira February 15, 2012 at 2:39 pm

..salam..saya plajar lpasan spm..sekolah saye dulu ade wt solat sunat hajat dan dhuha sbelum mulakn pljran..dan smpai skarang sye masih amlkan..tpi skrang sebelum g kerja plak..n alhamdulillah…bnyak prubhan yg sya dpt…rezeki pun alhamdulillah tak ptos2…dan kdg2 tak disangka…hati jadi tnang…dan sye dpat rase perbezaan hari2 yg sye solat dhuha ngan hari yg tak solat (datang bulan)…mmang ade lainnya..dan hrap kputusan spm nnti saya peroleh kjayaan..insyaAllah…sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani….

Reply

Suriani April 4, 2012 at 10:06 am

Alhamdulillah…saya doakan awak sukses dlm spm nanti…insyaallah;))

Reply

Sawiah February 15, 2012 at 2:54 pm

Subhanaallah besarnya nikmat & ketenangan hati dgn amalan dhuha ini…
alhamdullillah berkat istiqomah dlm solat dhuha yg sekadar beberapa minit ini tanpa jemu & rasa tidak lengkap bila tidak melakukannya. Rohaniah & batiniahnya amatlah tenang juga limpahan rezeki yg tidak putus2…
Sahabat2 diluar sana ambillah sedikit waktu pagi kalian utk mengamalkannya. Yakin & percayalah kuasa Allah yg teramat Agung…

Reply

pijan February 15, 2012 at 5:00 pm
Hayati April 10, 2012 at 12:27 pm

terima kasih @pijan semoga anda mendapat keberkatan Allah.

Reply

kartikel.com February 15, 2012 at 9:41 pm

tulah, ingat nak start solat dhuha

Reply

auntie zah February 20, 2012 at 3:27 pm

Alhamdulillah keputusan berhenti kerja, bukanlah bermakna hilangnya punca rezeki Allah..ttp utk istikamah melakukan solat sunat Dhuha sehingga sekarang adalah kekuatanNya walaupun tidak semewah dahulu tp dr sumber lain (sedekah makanan, wang ringgit, masa yg terurus, fikiran yg lapang, tenang) InsyaAllah selagi hayat dikandung badan, akan ku teruskan solat sunat ini disamping sunat2 yg lain.. Amin..

Reply

hannah sofea February 21, 2012 at 2:43 pm

Salam,

saya berminat untk berkongsi pengalaman disini mengenai solat dhuha, kejadian berlaku lebih kurang 7 tahun lalu, di mana saya telah di turukan pangkat dan di potong gaji sebanyak RM500 Kerana isteri BOS tak suka dengan saya dan management kata prestasi saya tidak seperti yg di harapkan. Saya terima musibah itu dgn linangan airmata tapi redha.

Walaupun sblm tu saya solat tapi kebergantungan kepada Allah tidak menentu dn tidak yakin sepenuhnya.

Bila dh kena turun pangkat, saya mula mengadu dgn Allah dan melakukan solat dhula dgn istiqomah, dlm mase tu hutang saya keliling pinggang dan keran dh tk cukup gaji, saya terpaksa menggunakan duit simpanan unk membayar hutang dn dlm mase setahun dari hari pertama saya solat dhuha, memang banyak dugaan dn cubaan tapi kali ni saya yakin dgn Allah dn percaya setiap kejadian atau musibah ada hikmah di sebaliknya.

Saya lakukan apa yg sblm ini amat sukar untk di lakukan sprt bersedekah, bayar zakat, solat tahajud, mengaji alquran dn terus melakukan solat dhuha.,

Pernah dlm mase setahun itu, klu pergi hypermarket, duit cukup2 untk beli barang keperluan saja tidk ada lebihan, kadang 2 tu makan nasi dgn telur goreng jea, kesian anak2 tapi mereka memahami.

Tapi janji Allah itu benar, selepas setahun saya bersusah payah, Allah gantikan semula apa yg hilang,dpt kenaikan gaji, bonus tahunan, dan kenaikan pangkat selepas 3 tahun dan yg utama sekali saya dapat mengawal aliran wang saya dgn baik, hutang saya sudah langsai dn skrg saya banyak mengunnakn cash dalam kebanyakan transaki.

Rezki saya bertambah murah, makan minum sentiasa cukup dn aliran wang alhamdullilah ada lebihan untk saya kongsikan dgn sesiapa yg memerlukan. dan yg utama perjalanan hidup lebih teratur.

Solat dhuha dan surah al waqiah memang terapi terbaik untk jiwa yg kosong dn dalam kesusahan kerana Allah yg menjaga hati kita, lakukanlah solat DHUHA sekarang juga.

Marilah kita kembali mengikut apa yg ada didalam alquran dan lakukanlah sunah2 nabi, InsyAllah segalanya Allah akan aturkan untk kita dgn cantik……..cerita diri untuk jadi pengajaran , jangan buruk sangka dgn Allah dan terus yakin Allah maha mengetahu apa yg terbaik untk kita…..Amin

Reply

rin April 25, 2012 at 11:22 pm

alhamdulillah..terasa penuh keinsafan membaca komen rakan2 ttg solat dhuha. terpanggil rasanya utk menunaikannya.akan ku ikhtiarkn untuk mengamalkannya

Reply

wan nolidawati August 26, 2012 at 12:04 pm

Salam….
Saya bersimpati di atas pengalaman yang diceritakan dan dapat mengambil pengajran…. Insyaallah saya pun terigin nak lakukan solat sunat tu……..INSYAALLAH ………..

Reply

wan nolidawati August 26, 2012 at 12:06 pm

Salam…………
Apakah doa yang biasa yang di amalkan selepas solat dhuha?
terima kasih……..

Reply

nonanini February 28, 2012 at 3:21 pm

nak tanya masa sujud ada bacaan nya kan??tp x brapa hafal,jadi da bacaan lain ka yg boleh kita baca..mohon sahabat semua…

Reply

ibu mazlina March 1, 2012 at 3:25 am

Assalaamu’alaikum semua

Benar, itulah kelebihan solat Dhuha dan surah alWaaqi’ah. Mari kita jadikan amalan harian membaca surah Yaasin, istighfar dan zikir al Mathuraat (doa-doa yang baik). Kalau wanita dalam keadaan uzur, zikir dan doa masih boleh diteruskan. InsyALlah, pahala ibadah tersebut akan berterusan jika menjadi amalan lazim.

Yang penting, sentiasa jaga hubungan hati kita dengan ALlah swt, agar terpelihara segala perbuatan dan berada dalam rahmatNya.

WaLlahu’alam

Reply

Zahariez March 2, 2012 at 12:21 am

Salam…Masa kecil dulu slalu lihatarwah tok saya menunaikan solat dalam pukul 9 am…dia kata solat dhuha..boleh memberi rezeki dan menenangkan jiwa dalam hidup…dia pesan nanti bila dah besar amalkan solat sunat ini…masa terus berlalu dan bila aku dah kerja n pandai guna kad kredit hutang keliling pinggang…masa tu gaji mmg x cukup n asyik pusing sana sini…jiwa pun x tenang…

Lama memikirkan baru teringat solat yang d amalkan arwah tok.n berazam akan mengamalkannya..tiap2 pg mmg buat n kesannya jiwa jadi tenamg n x memikirkan hal kewangan ug buat jadi serabut…slps itu sentiasa berdoa d murahkan rezeki dan slps itu d tawarkan kerja dgn gaji yg lbh tinggi…syukur pada Allah

Sekarang ini walaupun ada masalh ttg duit atau urusan yg lain jiwa tetap tenang n pasti ada jln keluar yg d tetapkan Allah..solat dhuha hingga skrg d amalkan n akan rasa tidak tenteram sekiranya d tinggalkan amalan tersebut tanpa sebab atau sengaja…Semoga Allah menetapkn amalan sunat ini hingga ke hujung usia..Amin.

Reply

Mazlan March 2, 2012 at 10:33 am

7 tahun dahulu.. saya berhenti kerja kerana dituduh menghilangkan duit syarikat lebih kurang tiga ribu ringgit. Saya tak pernah ambil duit tu dan saya tak tahu siapa yang mengambilnya tetapi saya bayar juga keseluruhan jumlah itu sebab saya rasa terhina dituduh begitu walhal saya telah berkhidmat di syarikat itu selama 15 tahun.

Setelah itu saya jadi seorang pengganggur. Duit simpanan semakin hari semakin kurang dan akhirnya habis terus. Dalam tempoh itu saya cuba cari kerja lain tapi umur saya ketika itu membataskan peluang kerja yang ada. Mujurnya saya dapat isteri dan anak-anak yang memahami situasi saya.

Sahabat semua lari, saudara-mara mulai menjauhkan diri.. walhal saya tak pernah pun buka mulut nak pinjam wang ataupun barang daripada mereka. Waktu itu setiap malam saya menangis.. kerana saya tidak mempunyai pekerjaan dan tiada wang malah rasa seolah-olah semua yang saya lakukan tidak menjadi.

Oleh kerana banyak masa free.. saya banyak membaca buku, pergi surau/masjid setiap waktu solat, banyak menghadiri kuliah dan ceramah dan mulai cuba istiqamah dengan beberapa solat sunat yang ringan-ringan.

Salah satunya ialah solat dhuha di waktu pagi setelah saya selesai menghantar anak ke sekolah dan isteri ke tempat kerjanya. Mula-mula buat tu memang ada niat mintak-mintak dapat lah rezeki besar. Tapi.. bila dah buat berulang-ulang kali.. tak rasa pun ada perubahan. Timbul rasa bosan dan keletihan maka saya pun tinggalkan solat sunat tu selama beberapa ketika.

Selang beberapa ketika selepas itu.. timbul rasa rindu tak semena-mena untuk kembali mengerja solat sunat dhuha tu; maka saya lakukannya tanpa sebarang rasa keterpaksaan untuk melakukannya seperti dahulu. Saya rasa tersangat rindu untuk melakukannya kerana Allah.. itu sahaja sebabnya.

Rasa rindu itu menerbitkan rasa sayu dan bergelinangan airmata.

Sejak itu saya jarang meninggalkannya lagi sehingga kini. Tatkala saya membaca komen-komen di atas, saya termenung sendiri memikirkan betapa malunya saya dengan Allah kerana selama beberapa tahun ini dengan istiqamah dengan solat sunat dhuha itu, secara tidak saya sedari Allah telah mengurniakan kepada saya rezeki yang banyak melimpah ruah seperti yang saya pohonkan awal dahulu.

Kini, walaupun saya masih tidak mempunyai pekerjaan yang tetap, Allah tetap kurniakan kepada saya:-

1) rezeki 3 orang anak yang solehah serta sgt baik dalam persekolahan mereka
2) rezeki seorang isteri yang solehah dan menyenangkan hati dan perasaan
3) rezeki rumah yang walaupun kecil tetapi aman tenteram
4) rezeki makan dan minum yang sentiasa mencukupi setiap hari
5) rezeki kenderaan yang walaupun dah ‘tua’ tetapi takde ‘problem’
6) rezeki wang tunai yang selalunya tak di sangka-sangka arah datangnya
7) rezeki sihat tubuh badan walaupun dah agak berumur
8) rezeki boleh bayar segala hutang-hutang bank secara perlahan-lahan
9) rezeki orang sekeliling sentiasa menghormati kita
10) rezeki wang dan harta dalam jangkaan dua atau tiga tahun akan datang

dan.. banyak lagi.. tidak terhitung rasanya. Maka .. mana satu kah lagi nikmat Allah kepada saya yang perlu saya ragukan?

Reply

wan nolidawati August 26, 2012 at 12:01 pm

Salam….
Terima kasih di atas pengalaman yang diceritakan, membuat saya teringin melakukan solat sunat dhuha…………..terima kasih………

Reply

Lily March 7, 2012 at 10:39 am

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, setelah bertahun terfikir dan merancang akhirnya hari ini saya temui jawapan kepada persoalan saya. Semoga saya akan istiqamah dengan jawapan ini. InsyaAllah. Doakan saya…

~lily~

Reply

Kak Mas March 13, 2012 at 4:40 pm

Maaf saya nk bertanya. sekiranye saya nk melakukan sunat dhuha 4 rakaat, setelah 2 rakaat, saya beri salam, dan selepas tu,saya kena niat sekali lagi atau mcmmana? harap dapat kongsi bersama pengetahuan. terimakaseh.

Reply

Hazman March 15, 2012 at 12:14 pm

salam..sahabat,boleh ke kita membaca doa solat dhuha selepas solat fardhu ?atau mana2 di majlis Ilmu?minta tolong sahabat semua.Terima Kasih..

Reply

Arifin Sulaeman March 17, 2012 at 9:54 am

Alhamdulillah,
Terimakasih atas penebaran ilmunya.
Semoga hal ini dapat menjadi wasilah terhapusnya segala dosa dan menjadi wasilah terbukanya bintu berbagai keberkahan dari langit dan bumi.
Amin Taqobbal Yaa Karim

Reply

fyza iaanan March 17, 2012 at 1:05 pm

salam,sy cuma nk tahu,pukul berapa yg kite leh start wat solat dhuha yew…?

Reply

aman March 21, 2012 at 11:51 am

amalkan lah solat Dhuha kerna, banyak kelebihan pada pengamalnya.. Syukur Alhamdulilah dan insyallah.

Reply

al Syazuli March 22, 2012 at 9:33 am

Alhamdulillah… saya sendiri istiqamah dlm mengerjakannya tanpa terluput… Hasilnya juga menakjubkan….

Reply

tawar March 24, 2012 at 12:41 pm

“Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.”

Banyak buku , tidak berani menyebut tentang masa waktu sembahyang mengikut perkiraan jam.Adalah lebih baik ,setelah menyatakan waktu masuk sembahyang Dhuha kemudian dicatatkan ( contoh spt dari pukul 7.30 pagi sehingga 11 pagi , waktu KL semasa cetakan buku ini )

Reply

norlela March 25, 2012 at 10:19 pm

salam,saye ingin berkongsi pengalaman…memang btul solat dhuha itu bolh memperolehi rezeki yg x di sangka2….say ni suri rumahtanga sepenuh masa hanya suami yg bekerja gajinye hanya ckup makan utk kami sekeluarga n kami x dpt meyimpan pun dn saya juga menhidapi skit saraf…….saya reda sje dgn keadaan kami..tp dlm hati kecil ini menyimpan hasrat ingin ke tanah suci mengerjakan umrah….nmpaknye harapan begitu tipis sekali….saye hanye seorang je mampu berdoa agar tertunai segala hajat ini..sedih sekali ingin saye katakan yg suami saya ni x mahu mengerjakan solat nasihat x pernah di dengari n dia x pernah berubah….selama 22 thun kami berkahwin adalah beberapa kali dia bersolat itu pun secara paksa kerna dia asyik dngr bebelan saya menyuruh nye solat….kdg2 saya trfikir adakah ini sb nye rezeki kami selalu saja tersekat2..sdgkan di rumah hanye saye n ank saya sje yg mengerjakan solat…tp sya tetp berdoa selalu buat solat dhuha n solat tengah malm , solat thjud,taubat n hajat…ape lagi yg dpt saya laku kan selain menangis di atas sejadah merayu dgn allah….agar sumenye berubah..n saya sibukkan diri saya dgn hadiri klas tajwij al qur”aan ianye buat hati rasa tenang…alhamdulilah,dgn x di sanggka2 sye dpt rezeki yg x terfikir oleh saya…lepas lah tmbang utk saya menjadi tetamu allah….saya dn adik saya akan bertolak ketanah suci utk mengerjakan umrah pada 2 jun 2012 nt..biarpun kini suami saya tetap x nk berubah perangai nye..saya x kan lepas kan peluang ini utuk berdoa byk2 di tanh suci nt agar suami saya akan berubah jd suami yg solehah dn memperolehi keluarga yg bahagia dn di murahkan rezeki….semoga ada keijaipan…dn dpt meyembuh kan penyakit yg saya hidapi iaitu penyakit saraf… insyakallah..

Reply

idah March 26, 2012 at 11:39 am

Saya baru mula solat dhuha setelah byk kali terlihat di fb mengajak utk sama2 bersolat. Setelah mula solat dhuha ini maka saya mula tak boleh tinggal solat ini sekiranya ada ruang waktu utk saya mengerjakannya, lagipun saya kerja ofis. Mmg saya pun rasa Allah permudahkan urusan saya setelah mula mengerjakan solat dhuha ini. Sebab setelah lama produk yang saya simpan tidak terjual, tapi tiba2 ada orang call memberitahu mahu membeli produk saya itu…maka saya rasa takjub juga dengan keadaan ini setelah lama benda itu ada ditangan saya…
Mungkin ini adalah titik mula rezki yg tak disangka2….Jadi saya mengajak kita ramai2 mengerjakan solat dhuha ini sekiranya mahukan kehidupan kita lebih bermakna dan dimurahkan rezki lagi didunia ini…

Reply

aswad March 29, 2012 at 5:01 pm

Assalamualaikum….

Ingin bertanya kepada yg mempunyai ilmu tentang solat Dhuha nie… Sblum ini saya selalu mengamalkan solat dhuha ini dan surah yg menjadi amalan saya ketika solat ialah Surah As-Shams rakaat pertama dan Ad Dhuha rakaat kedua selepas Al-Fatihah.. saya ingin bertanya kpd yg membaca surah Al-Waqi’ah.. adakh kita baca pada rakaat pertama hingga habis atau surah tersebut dibahagi kpd 2 rakaat (rakaat pertama setengah, rakaat kedua setengah)… mohon kongsi…

Reply

fariez April 9, 2012 at 2:00 am

salam muslimin..jangan pula selepas baca komen2 saudara saudari kita terus hanya tumpu pada solat sunnat dhoha sahaja,1stly lg afdhal if yg fardu xtinggal..dhoha boleh istiqammah, tak kan fardhu xboleh kot. renungkan dan selamat beramal..

Reply

muadz tilimizi April 9, 2012 at 10:00 pm

salam….. sekadar berkongsi… :)

* Waktu Mengerjakan Solat Dhuha*

Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit). Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’:

* Jumlah Rakaat Solat Dhuha*
Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu. ada juga yg enam rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.

Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha sebanyak enam rakaat – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail, Bab Sholat al-Dhuha, no: 273.

أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ
فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.

Maksudnya:

Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha sebanyak lapan rakaat – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Tahajjud no1176.

Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:

مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:

كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟

قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.

Maksudnya:

Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah: Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?

Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi menurut yang dia kehendaki. – Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719.

*Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha*

Rakaat Pertama.

1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua

1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri

semoga dpt memberi manfaat buat ikhwanul muslimin semua… Amin… Wallahu A`lam…. :)

Reply

azuryn April 9, 2012 at 10:17 pm

salam….trma ksh atas info kwn2 smua….sy pun ingin jd spt anda smua….smga diberi peluang…amin….

Reply

Hayati April 10, 2012 at 12:15 pm

Saya baru mengamalkan sunat dhuha ini beberapa hari lepas, memang terasa kebahagiaan selepas mengerjakan amalan ini, saya rasa hidup saya tenang dan kurang kesempitan wang, tambahan saya ada buat bisness kecil2lan dan x sangka dalam tempoh kurg seminggu saya dapat untung yg memberansangkan. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat. Saya akan terus mengamalkan amalan ini dan moga Allah memberikan rezeki kepada saya dan keluarga saya. Amin.

Reply

mohamad nasir April 13, 2012 at 10:38 am

saya harap pembaca doakan saya dapat menunaikan umrah pada hari raya aidilfitri tahun ini. dipermudahkan untuk mendapat pinjaman meulakan perniagaan. terima kasih kawan2 budiman.

Reply

MySecret April 21, 2012 at 12:23 am

Ini yg sy cari selama ini. kebelakangan ni hati selalu mengalun doa di atas mengikut rentak di ikim.fm… dan hati seakan terpanggil utk mengerjakan solat dhuha…. Ya Allah semoga Hati ini akan mula melakukan nya esok… Kerana Allah swt.. mencari ketenangan dan rezeki Allah.. amin…

Reply

mohd.aziz bin marinsah April 21, 2012 at 2:11 pm

Assalamualaikum kepada semua pembaca ruangan ini.apa yang ingin saya paparkan disini adalah kisah saya sebenar. Saya paparkan ini adalah sebagai iktibar dan pengajaran untuk kita semua. Saya sebenarnya telah mengamalkan Sunat Dhuha ini sejak 3 1/2 tahun lepas iaitu tahun hujung tahun 2008 sehinggalaha hari ini dengan 4 rakaat setiap hari. Malangnya pada 1 Mac 2011 saya telah telah ditimpa musibah iaitu sakit selama 3 bulan sehinggalah 1 jun 2011.

Setiap waktu subuh badan saya dari paras pinggang ke bawah akan terasa sejuk seperti ais batu dan setiap jam 10 malam jantung saya akan berdegup dengan pantas dan kencang sehingga rasa nak putus dan sakit manakala waktu magrib seluruh badan saya akan bisa seolah-olah dicucuk duri. Situasi ini menyebabkan saya tidak dapat bekerja selama 3 bulan kerana penyakit yang dideritai ini .Saya juga tidak boleh berjalan dan berdiri dan saya cuma mnggunakan kerusi roda sahaja. Tidak cukup dengan itu ,akhirnya saya ditinggalkan oleh isteri saya ketika saya sedang sakit kerana saya dianggap tidak bermaya dan tidak ada harapan untuk sembuh.Tetapi saya tidak pernah berputus asa kerana saya percaya firman ALLAH QULLAI YUSIBANA ILLAH MAKATABALLAHU LANA MAKSUDNYA KATAKANLAH TIDAK SEKALI KALI MENIMPA KAMU MELAINKAN APA YANG ALLAH TELAH TAKDIRKAN DAN TETAPKAN KEATAS KAMU.Saya telah berjumpa doktor pakar swasta iaitu Dr. Kiew di Pakar Perubatan Rafllesia Kota Kinabalu dan pemeriksaan menyeluruh dilakukan dan saya disahkan tidak menghidap sebarang penyakit apa2 pun.Saya juga telah menemui bebrapa orang doktor pakar dan jawapan yang sama juga saya terima tida sebarang penyakit dialami.

Dalam tempoh tersebut saya tidak pernah pun meninggalkan solat sunat dhuha walaupun saya bersembahyang menggunakan kerlipan mata dan berbaring sahaja.Malahan saya menambah jumlah rakaat sunat dhuha kepada 12 rakaat dalam tempoh tersebut dan amat MENAKJUBKAN DAN SAYA MENITISKAN AIR MATA dengan kebesaran ALLAH kerana saya telah sembuh dan dapat berjalan seperti biasa dan kerja smula pada awal jun.Paling menakjubkan pada blan Mei 2011 saya telah dnaikan pangkat dan pada 18 oktober sekali lagi saya dinaikkan pangkat memangku gred yang lebih tinggi tetapi saya terpaksa menolak kerana dipindahkan ke semananjung dan saya masih belum bersedia ekoran masalah yang telah saya hadapi.
Bermula bulan Jun 2011 saya semakin hari menambah bilangan rakaat sunat dhuha melebihi 12 rakaat terutama pada waktu cuti.Jadi apa yang ingin saya kongsi ini adalah kehebatan ALLAH kerana saya merasakan semakin banyak solat sunat dhuha saya lakukan saya merasakan kesihatan saya semakin bertambah baik dan rezeki saya dalam semua aspek semakin membuahkan hasil.Atas dasar pengalaman ini saya menyeru kepada semua pembaca budiman marilah kita sama-sama mencuba solat sunat dhuha dalam kehidupan ini dan moga moga kita akan mencapai keberkatan dan kerahmatan dalam hidup kita dan saya semakin berasa bahgaia pada ketika ini.

Para pembaca bolehlah melihat saya didalam Facebook saya atas nama saya sendiri MOHD.AZIZ BIN MARINSAH setelah saya sembuh dari penyakit ini.Bagi yang telah mengamalkan solau dhuha ini usahlah berhenti dan yakinlah bahwa ada kebaikan dan hikmah yang besar untuk kita semua.Saya paparkan kisah ini agar kita semua dapat manfaat bersama yang baik datang dari ALLAH manakala yang lemah itu datang dari kelemahan saya sendiri dengan ucapan Assalamualaikum .

Reply

julipa hj. mohd said June 13, 2012 at 12:25 pm

Hari ni baru kak tahu cerita sebenarnya apa yang menimpa dik Aziz. Trharu kak, sabar dan redha aje apa yg brlaku semoga Allah s.w.t mengurniakan yg trbaik di atas segala-gala baik dari rezeki, kesihatan dn pasangan yg briman kpdaNYA Amin..amin..amin yA RABBAL ALAMAIN.

Reply

Rosnah Sulai April 25, 2012 at 7:45 am

Assalamualaikum semua,
Oleh kerana sering membaca ajakan untuk mengerjakan solat sunat Dhuha melalui Facebook..dengan izin Allah hati saya terbuka untuk mengamalkan solat sunat Dhuha ini setiap hari. Alhamdulillah rezeki murah dan Allah mempermudahkan segala-galanya. Kini saya sering mengajak anak-anak, menantu dan saudara-mara utk mengamalkan solat sunat Dhuha. Marilah kita sama-sama mengamalkan solat sunat Dhuha dan juga solat-solat sunat yg lain selain solat fardhu. Semoga Allah merahmati kehidupan kita semuadan juga kesudahan yg baik..aamiin..

Reply

Elya April 25, 2012 at 1:22 pm

Assalamualaikum Saudara mohd.aziz bin marinsah, jika kita berhajat untuk melakukan solat sunat dhuha sebanyak enam raka’at, setelah memberi salam di setiap tahiyat akhir, adakah perlu untuk membaca niat solat pada rakaat seterusnya? Buat masa ini, saya hanya melakukan dua raka’at sahaja kerana kurang pasti cara untuk melaksanakan dalam enam atau lebih rakaat. Terima kasih.

Reply

zamree August 8, 2012 at 10:00 am

ya, setiap rakaat baru yang nk kita mula kan kena baca niat spt rakaat pertama..serupa macam kita buta solat sunat tarawih…amin..

Reply

NH May 17, 2012 at 12:09 am

MasyaAllah…
Saya buta selama ini and telah dicelikkan dengan penerangan saudara / saudari di atas. Allah Maha Pemurah…

Reply

fida May 22, 2012 at 9:18 pm

Assalamualaikum…

semoga kita semua akan menjadikan solat dhuha ini amalan harian semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah..

saya juga ada kisah untuk dikongsikan bersama…berkat solat dhuha ini sy tak sangka sy akan mendpt semula barang sy yang ‘hilang’ lebih setahun..rezeki sy dan suami juga x pernah putus2..syukur yang tak terhingga kepada Allah atas rahmatNya yang tak terkira…

Reply

Kartini May 26, 2012 at 10:08 am

Solat dhua boleh afdal dilakukan pada waktu matahari tinggi iaitu pada pukul 10 pagi hingga 1 petang tapi boleh juga dilakukan pada pukul 7 atau 8 pagi =)

Reply

azlan June 7, 2012 at 12:14 pm

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” (HR Tirmizi)

Reply

eady huzairee June 7, 2012 at 12:31 pm

waktu dhuha adalah antara pukul 830 pagi sehingga masuk waktu zohor…..kalau kita boleh boleh istiqamahkan solat ni tergolonglah kita dari amalan sunnah rasulullah s.a.w,
yg afdal adalah 8 rakaat…selebihnya allah sahaja yang memberikan ganjaranny…..anatar yg saya baca di atas boleh dilakukan pdd pukul 730 adalah salah….waktu dhuha adalah selepas solat isyraq iaitu pukul 8 pg dilakukan maka solat dhuha bolehlah dilakukan pada pukul 830pg…allahualam…..

Reply

mat June 13, 2012 at 11:18 am

..Ramai penulis artikel atau ustaz tidak berani memberi pendapat tepat bila memperkatakan tentang waktu contoh”Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir’

Alangkah mudah nya jika ayat di atas disusuli pula dengan waktu jamseperti ” ..atau antara jam 8.30 pagi sehingga…waktu Malaysia semasa artikel ini ditulis “

Reply

mastura md ariffin June 16, 2012 at 11:37 am

Dalam 2’3 hari kebelakangan ni seakan terpanggil2 utk mgerjakan
solat dhuha..asal buka facebook mesti ada nampak mgenai solat dhuha..insyallah mesti ada hikmah utk terus mgerjakan solat dhuha..

Reply

ieda June 16, 2012 at 12:38 pm

baru saya tahu ada solat mcm ni,,subhanallah,,setelah membaca komen2 ini,terbuka hati ini untuk menunaikan soalt dhuha..semoga ALLAH SWT melimpahkn kurnia pd diri saya n keluarga saya,,,AMIN YA RABBAL ALAMIN.

Reply

marvien June 16, 2012 at 5:49 pm

Subhannallah,semoga Allah pun memberikan rezeki kepada saya dengan jalan yang tak disangka-sangka saya masih punya banyak hutang yang perlu dibayar..

Reply

marvien June 16, 2012 at 8:00 pm

Apapun adalah mejadi syirik jika kita beramal dengan sesuatu amalan itu disebabkan untuk meminta sesuatu kelebihan atau ganjaran,hendaklah melakukan amalan itu dengan ikhlas kerana Allah semata-mata soal kelebihan/ganjaran terpulang kepada Allah samada mahu memberikannya,tapi yakinlah setiap amalan yang dibuat kerana Allah pasti ada ganjaran di akhirat sekalipun kelebihan didunia kita tak nampak,,InsyaAllah itu janji Allah.

Reply

mona May 27, 2013 at 12:45 pm

salam.. kerana itulah kita kene istighfar sebelum dan selepas solat. mudah2an Allah ampunkan kita jika amalan yg dilakukan punyai cacat cela spt niat tidak 100% krn Allah, mungkin sedikit rosak sbb ada sedikit niat nk murah rezeki.

tapi jgnlah pula kita tak beramal kerana takut hati kita tak ikhlas. Ikhlas perlu latihan dan doa kpd Allah. Kita pun tak tahu kita ikhlas atau tidak. Hanya Allah yg tahu sejauh mana keikhlasan kita.

bnyk amalan yg kita buat mula2 tak ikhlas, lama2 sbb kita buat juga dgn MUJAHADAH, Allah kurniakan sedikit2 keikhlasan itu dihati kita. Contoh: amalan solat dan puasa masa mula2 belajar kecik2 dulu. bukannya ihlas, tapi sbb mak ayah suruh, maka buat krn terpaksa.. tapi akhirnya dgn mujahadah melawan nafsu utk buat amalan, akhirnya kita kenal juga erti ikhlas melakukan ibadat2 tersebut.

Pelan2 kita doa suapaya Allah memberi keikhlasan & istiqomah dlm setiap amalan.
~Wallahua’lam

Reply

marvien June 16, 2012 at 11:17 pm

Solat duha boleh dilakukan setengah jam selepas terbitnya matahari dipagi hari..

Reply

Nani June 18, 2012 at 8:41 am

Subhanallah…

Reply

saiful nazerah June 18, 2012 at 11:13 am

salam…saya nk tnya…kalo solat 5 waktu xsempurna….Allah terima ke solat dhuha kita…?sbb ad sahabat pernah bgtau sy,sempurnakan perkara yg wajib dlu bru yg sunat..

Reply

idrus jali June 20, 2012 at 12:02 pm

jom pakat amal dan sampaikan kpd kwn2 info ini.

Reply

firas ilhan June 29, 2012 at 4:43 pm

baru saya sedar…sejak2 kebelakangan ni saya slalu tdgr ayah saya buat solat dhuha..rupa nya ni petunjuk Allah swt bg kt saya…syukur alhamdulillah…

Reply

ina July 2, 2012 at 9:29 am

jom dngar…..UNIC – Doa Dhuha (Lirik & Maksud)…smoga sgala doa ini mjdi ingatan kepada stiap insan…

Reply

Aida July 25, 2012 at 10:06 am

Allahamdulilah kerana Allah membukakan pintu hati saya di Ramadhan yg mulia ini untuk mengerjakan solat Dhuha. Saya tidak pernah mengamalkannya sebelum ini. Setelah mengamalkan solat Dhuha, hati saya lebih tenang dan jiwa lebih redha dengan apa yg berlaku dlam hidup saya. Terima kasih Ya Allah atas petunjukmu.

Reply

nabilah July 27, 2012 at 7:10 am

mohon share maklumat ni kat blog sy boleh?

Reply

Emma August 29, 2012 at 11:20 am

Alhamdulilah.. dengan berkat solat Dhuha yang tidak ditinggalkan, saya selalu dpt rezeki yang tidak disangka-sangka…ada satu hari bulan puasa 2012 selepas solat dhuha dirumah saya rasa badan tidak berapa sihat. Dalam (fikiran) selepas akhir sembahyang saya fikir apa nak masak petang ni…sbb badan dah tak sihat untuk beri anak2 makan..). Entah macammane suami call dari tempat kerja beritahu hari ni tak payah masak makan di Hotel saje…betapa syukurnya saya pada mase tu tuhan aje yang tahu. Ini lah kehebatan kuasa Allah terhadap hamba-hambanya…

Reply

nurul August 30, 2012 at 9:11 am

keindahan doa solat dhuha…
maksud doa dhuha:
YA ALLAH..bhawasanya waktu dhuha itu waktu dhuha mu..
kecantikan itu kecantikan mu..
keindahan itu keindahanmu..
kekuatan itu kekuatan mu..
kekuasaan itu kekuasaan mu..
dan perlindungan itu perlindunganmu..
YA ALLAH..jika rezekiku masih di langit,turunkanlah..
dan jika ada di dalam bumi,keluarkanlah..
jika sukar,permudahkanlah..
jika haram,sucikanlah..
jika msih jauh,dekatkanlah berkat waktu dhuha mu..
keagunganmu,keindahanmu,kekuatanmu dan kekuasaanmu..
limpahkanlah kepada kami segala y telah engkau limpahkan kepada
hamba2 mu y soleh….amin..

Reply

nana September 17, 2012 at 4:14 pm

Salam..sekiranya hujan di waktu pg tanpa henti..dan tidak terbitnye matahari bole ke kt melakukan solat sunat dhuha pg itu..@ mmg ditetapkan waktu nye 7-1pm sebelum zohor tidak kira apa jua berlakunye cuaca pd pg tersebut.Kt mmg bole lakukan solat dhuha..

Reply

nana September 17, 2012 at 4:16 pm

Klu b,puasa pula mcm ne niat dia?maaf sy masih jahil tntg agama,hrp dpt share dgn korang semua..

Reply

dyg September 22, 2012 at 11:11 pm

Ya ALLAH…seumur hidup tidak pernah menunaikan solat dhuha..hanya solat lima waktu sahaja..jadi nak tanya utk bacaan solat dhuha..boleh kah kita membaca mana2 ayat surah alquran spti biasa dibacakan dalam solat fardu (selepas Alfatihah)…mohon bantuan untuk bacaan

Reply

mama September 23, 2012 at 9:50 am

Salam…dhuha pembuka rezeki…subhanallah walaupun gaji rendah tak sampai RM 1500 pun..anak anak bersekolah seramai 4 orang, suami yang telah diberhentikan kerja…dari mana rezeki yang datang hari hari kalau bukan bantuan dari NYA…Ya allah bantu lah aku dalam kesusahan …keluarkan aku dan keluarga ku dari keperitan ini ya ALLAh…

Reply

zamac September 27, 2012 at 10:26 am

SubhanaAllah….bila baca pengalaman yg diceritakan disini..sesunggunya besar sungguh rahmat istiqamah dlm melakukan kan amalan Sunat dhuha nie…saya baru saja melakukan solat duha nie..tu pun slps tiap2 pg mendengar alunan doa solat dhuha do radio Ikim FM….cuma ada kemuskilan..perlukah kita membaca ayat “Wahabli ya..” sebanyak 40x..atau sekadar membaca 1x shj….saya berhasrat utk mengamalkan solat dhuha & m’ajak famili saya melakukannya….Allah murahkan la rezeki ku….AMIN….

Reply

shaukani October 2, 2012 at 4:36 pm

nana : niat berpuasa sunat – ” sahaja aku berpuasa sunat kerana Allah taala ”

dyg : boleh baca mana2 ayat / surah dlm alquran.

wallahu a’lam.

Reply

iwan October 16, 2012 at 5:52 pm

salam, salat duha kan bisa 2 rakaat sampai 8 rakaat dengan catatan tiap 2 rakaat kita salam , pertanyaan saya niatnya tetap aja ” Sengaja aku shalat sunat dhuha 2 rakaat kerna allah taala … atau disebutkan langsung 8 rakaat

Reply

saufi November 3, 2012 at 2:43 pm

tergerak untuk menambah…..kalau dapat dilakukan 4 rakaat sblm zohor (10 minit) yang terbaik….sebanyak solah duha 12 raakaat..kalau istiqamah allah akan kurniakan mahligai di syurga dari sebutir permata. Tapi dengan syarat jangan lewat atau tinggal solah fardu..kalau tak kesannya tak der. Untuk yang tidak mampu boleh lah di buat sekurang-kurang 4 rakaat (2,2) lepas tu doa.

Reply

norliza November 21, 2012 at 4:35 pm

jika solat dhuha itu dijadikan sebagai amalan harian…satu hari ditinggalkan kita akan merasa satu kerugian..jadikan solat dhuha sebagai amalan harian..insyaAllah permulaan hari kita dengan solat dhuha membuka rezeki dan ketenangan..

Reply

Pusat Bisnis Pulsa On-line February 21, 2013 at 12:43 pm

Memang Orang sukses selalu menganjurkan kita untuk shlat dhuha, menurut mereka Shlat dhuha merupakan kunci kesuksesan mereka selain berusaha,,, Good Postingannya…

Reply

HafizAmri.Com March 12, 2013 at 11:36 am

Solat Duha Memurahkan rezki kita.. amalkan dengan istiqamah isnyallah…

Reply

mona May 27, 2013 at 1:11 pm

Asslmkm,
sekadar berkongsi pengalaman tak seberapa. Solat Dhuha antara amalan org2 soleh. Dan Nabi SAW pesan spy kita amalkan.
Memang Janji Allah itu sgtlah benar. Siapa dtg kpd Allah dgn berjalan, Allah dtg kpdnya dgn berlari. Jika kita dpt musibah, hai tak tenang, bnyk maslaah… itu antara tanda2 Allah memanggil kita. Jiwa / badan kita memerlukan “sesuatu” dan sesuatu itu ialah makanan rohani.

bagi yang mempunyai persoalan hidup atau apa juga masalah hidup termasuk mau berkahwin, mahu zuriat, hutang, masalah keluarga, malsalh kesihatan dan apa juga pun, DATANGlah kpd Allah!

perbanyakkan istighfar
solat fardhu di awal waktu.
perkemaskan solat kita dgn soalt sunat qobliayh ba’diyah
banyakkan bersedekah.
amal solat tahajjud.
zikir lepas solat
baca quran hari2
baca yasin setiap subuh.
disamping AMAL solat sunnat DHUHA.

bertaubatlah kpd Allah. Cukuplah berdosa kerana merasa tidak berdosa.
Pergilah kpd Allah “pemilik” segala “masalah”, pemilik “kesihatan” pemilik “pasangan”, pemilik segala “rezeki” pemilik “kasih sayang”, pemilik “zuriat”, yang MAHA MEMILIKI, PENAKLUK SEGALA KEMUSTAHILAN, RAJA segala Raja,
Yang MAHA MEMBUKA jalan keluar, MAHA Penyayang.

Dia Maha Penyayang. Sungguh tak tergambar kasih syg Allah terhadap kita.
sedangkan org kafir berusaha pun dapat kekayaan dan kejayaan dunia.. inikan kita yang menyembah dan meminta kpd Nya. JGN SESEKALI PUTUS ASA. Bersangka baiklah kpd Nya. Berdoa dgn bersungguh2.. amalkan Dhuha. kalau mahu “kuat” lagi keputusannya, perkuatkan dgn tahajjud & sedekah. TAUBAT & Redha dgn ketentuan ALLAh itu yang pertama2.

saya juga baru berlajar2 dhuha. suatu hari sy mendengar hadis fadhilat Dhuha, dgn keyakinan kpd janji Allah & RasulNya, saya solat 12 rakaat. kebiasaannya saya hanya solat 2 atau 4 rakaat. tapi hari tu saya solat 12rkaat.

subhanallah!
hari pertama:
beberapa jam kemudian ada org memberi saya buah mempelam yg sgt besar!.. saya jalan2 lagi ada org bagi beras wangi dari siam! saya turun tingkat bawah 2org memberi saya makanan2 mereka. subhanallah

hari kedua:
saya mendapat penggilan telefon saya mendapat untung hampir RM300!

hari ketiga:
satu jemaah mengetuk pintu mengajak ke masjid dan mereka sgt menyejukkan hati.. Nah….inilah yang sebenar2nya saya perlukan! Saya sebenaryna hanya perlukan Allah dlm segala permasalahan hidup. kehadiran jemaah tersebt saya rasakan seolah2 “ALLAH” mengetuk pintu rumah menyuruh ke masjid.

hari2 seterusnya, bnyk keajaiban2 yang Allah tunjuk cash.

kerja2 dipejabat juga bagai mudah sahaja. yang susah bertemu jalan penyelesaian. Org2 yang masalah dgn kita bagai membaik… tenang2 sahaja.. subhanallah! bnyk lagi yang terjadi yg sukar diceritakan.

pendek kata, pergilah kpd Allah dlm segala yang kita mahukan.
Dhuha disertai taubat. Diperkuatkan dengan sedekah2.., sedekah dan sedekah lagi.. nak kuat ;agi sedekahkan sesuatu yg terbaik. yang kita sayang. contoh baju yg paling kita sayang. duit simpanan yg kita sayang.. mungkin jumlahnya 1000, 2000,3000..

bertaubat byk2.. insyaAllah… Allah itu bukanlah zalim. tapi kitalah yg zalim kerana mencari selain Allah sbg penyelesaian permasalahan kita. Walhal Dia jugalah yg menciptakan org2 atau benda2 yang kita cari utk dptkan pertolongan itu. Dialah yang akan menjentik hati hamba2Nya (tentera2Nya) utk membantu kita atau apa sahaja takdir yang ditetapkanNya. DIA Maha Bijaksana.

Sama2 kita amal dhuha dgn yakin dan tawajjuh.. disertai TAUBAT dan baca quran hari2. walahua’lam

Reply

mona May 27, 2013 at 1:20 pm

usahlah dipertikaikan.. atau difikir2 bagaimana jalan yang buntu boleh menjadi lebar. bagaimana rumah yang “runtuh” boleh dibangunkan kembali.
Tugas kita hanyalah YAKIN kpd Allah dan bertaubat-kembali kpdNya-meminta sahaja dengan YAKIN.

bagaimana membangunkan kembali, bagaimana membuka jalan yang buntu, bangaimana kita boleh dapat rezeki, bagaimana perkelahian terlerai.. bagaimana boleh sihat.. itu semuanya KERJA ALLAH. bukan tugas kita. tugas kita hanya meminta. maka mintalah dengan penuh YAKIN bahawa Allah itu MAHA MENDENGAR, disertai TAUBAT dan REDHA.

***perkemas amalan wajib. tingkatkan amalan sunnat.

WALLAHUA’LAM.

Reply

nor July 18, 2013 at 10:05 am

Assalamualaikum suma…

saya rasa nak jugak share pengalaman sy selama saya mengamalkan solat sunat dhuha secara istiqamah…..

sebelum nih lepas saya grade diploma sy susah betoi nak dapat kerja…. bila dapat kerja asik diberhentikan sahaja kerana kontrak dan syarikat tutup……

Saya selalu dpt interview gov dan mcm2 lg intvw swasta….. kebanyakannya dukacita dan saya rasa sedih sgt asik gagal sj… dan bayangkan penah terniat nak bkar sahaja sijil2 sy kerana marah sebab ‘rezeki lambat’……

dan atas nasihat mak sy dan pemerhatian sy bila sy tgk mak sy hari2 buat dhuha…. rezekinya bertambah dan melimpah ruah….

jadi sy pon mula2 buat sunat dhuha secara selang seli…. seminggu sekali atau sebulan sekali…. pada mulanya x nampak lg apa2 perubahan….. dlm hati bila la rezeki ni nak masuk…. aduhai….. dan disamping dhuha sy buat pulak sunat taubat memohon keampunan Allah atas dosa2 yang lalu…… selepas tuh sy perlahan-lahan buat sunat tahajjud, witir, surah al-mulk, istigfar, surah al-waqiah, asma ul husna….dan sbgnya

dan hasilnyaaaaa……..

1. Saya mendapat jodoh kawen awal……..
2. Saya dapat beli tanah dengan duit saya sendiri
3. Saya dan suami dapat mengerjakan umrah dlm usia yg muda……
4. Pulang dr umrah Allah gandakan lg rezeki sy… dapat beli rumah
5. Saya dapat pekerjaan tetap…..

dan sekarang walaupun sy belum dikurniakan cahaya mata walaupun sudah 3 tahun berkahwin tp sy redha dan yakin kerana janji Allah itu benar….. jika kita berusaha, ikhtiar dan x putus2 beramal kepadaNYA… nescaya diberi rezeki yg tidak disangka2….

bila teringat dlu sy penah hilang keyakinan dengan Allah S.W.T dan berburuk sangka padaNYA rasa kesal sgt… dan syukur Allah masih beri peluang pada sy….

jom sunat dhuha….. insyaallah rezeki yg kita tidak sangka2 akan datang pada waktu yang kita tidak sangka….. insyaallah….

Reply

eina September 15, 2013 at 7:58 am

solat dhuha start 8am sehingga 11am atau kita kene pilih dr pukul 8am sehingga 11am time utk lakukan solat dhuha???

Reply

eina September 16, 2013 at 7:35 am

sy confius solat dhuha 4rakaat…setiap 2rakaat kena bg salam..jd niat (sahaja ak solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah) itu kene baca setiap 2rakaat juga lah yer??

Reply

ucrielz September 17, 2013 at 7:24 am

karena saya krja jam 7
apakah boleh
tgh7 solat dhuha

Reply

jhisham January 23, 2014 at 9:10 am

alhamdulillah. . .terima kaseh atas perkongsian ilmu yg anda berikan. . .semoga allah membalas jasa2 anda semua.wallahualam. . .

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: