≡ Menu

Solat Sunat Dhuha – Kunci Rezeki

Print Friendly

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, Antaranya dalam riwayat  Abu Hurairah katanya:-

Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” – Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu.

Di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” – Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi

Hadis-hadis diatas jelas menunjukkan tentang kelebihan solat sunat dhuha dan betapa besar ganjarannya apabila kita menunaikan solat sunat dhuha dan sentiasa beristiqamah dengan solat sunat ini. Tambahan pula antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaan mengenai solat sunat ini, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” – Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim
Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .” – Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim
Doa Solat Sunat Dhuha:
Sumber: 1. http://www.mohamadazhan.com
                  2. http://nursyirah.wordpress.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
{ 145 comments… add one }
  • mas October 4, 2011, 12:49 am

    sebaik2 nya bila solat Dhuha, baca 10x ayat Kursy dirakaat pertama dan 10x surah Qul huwallah selepas Fatihah. Inshaallah akan mendapat keredhaan Allah. Wallahualam.

    • wan October 4, 2011, 2:32 am

      Mas,

      maaf saya nak bertanya. 10x ayat Kursi & 10x surah al-ikhlas tu baca selepas al-fatihah pd rakaat pertama
      shj atau mcm mana?

    • fe January 16, 2012, 2:53 pm

      salam… tolong bg nas (hadis atau quran), atau kata2 imam/ulama’ besar yg mengatakan psl ni..
      spanjang sy mengamalkan solat dhuha, maaf sy tak penah dgr pun psl ni… bukan tak bagus baca ayat kursi 10x, al-ikhlas 10x… cuma takut membebankan bg yg baru nak cuba…
      sy diajar bbrape ustaz utk lazimkan 4 rakat (2 salam), dgn surah As-Syams, Ad-Dhuha, Al-Insyirah (Alam-nasyrah) & Al-Ikhlas… itu je.. ringkas.. kurang 10 minit selesai… bole buat dipejabat…
      wallahualam…

    • masyan March 15, 2012, 7:31 pm

      subhanallah..smg Allah mudahkn dan memberi kekuatan dlm mengmalkannya,amiin..

    • Mustafa October 5, 2012, 11:39 am

      Ketika melaksanakan sholat sunat Dhuha Rasululloh pada rakaat pertama membaca surat asy Syam dan rakaat kedua membaca surat adh Dhuha (hadist shahih)

  • firdaus October 4, 2011, 6:01 am

    saya ingin bertanya masa mula untuk sembahyang dhuha..saya selalu confuse pukul berapa nak sembahyang sunat dhuha

    • admin October 4, 2011, 6:12 am

      Dari pukul 8 sehingga 11

    • Mohd Imran December 1, 2011, 1:48 pm

      pkul 8 pagi lhh msa yg trbaik smpi jam 11 pagi pn bleh lg

    • Manlaksa December 25, 2011, 11:49 am

      pukul 8.00 pagi dah bolehlah bro..

    • uder January 16, 2012, 2:19 pm

      28 min slps waktu syuruk..

    • dyba January 19, 2012, 2:02 pm

      yg sy sedia mklum dari terbit matahari hingga sebelum zohor..
      slu org solat dlm kul 9-11 pgi

    • Ummi Humairah February 18, 2012, 11:41 pm

      Apa bila sudah nampak jelas matahari itu didada langit.

    • Ummi Humairah February 18, 2012, 11:45 pm

      Apabila sudah jelas kelihatan matahari didada langit sehinggalah sampai masuk waktu zhohor.

      • dadidu dodol March 12, 2013, 11:38 am

        lepas solat sunat dhuha …. doa nye adalah doa solat dhuha kn?

    • Tengku Azran February 23, 2012, 8:29 am

      Waktu sunat dhuha adalah dari jam 9am – 12pm

    • siti April 4, 2012, 11:31 am

      solat dhuha dilakukan antara jam 8-11pg..sblm jam 8 dan lps jam 11..kita takleh solat dhuha..

      • zawawi January 6, 2014, 12:13 am

        wah ini men pakai cakap ke ape ni?
        sape kata lepas pkul 11 tak boleh solat dhuha?
        kan tak tertulis sehingga masuk waktu zohor?
        some one plis explain???

    • alisa April 22, 2012, 5:54 pm

      solat sunat dhuha bermula slps 28 min waktu syuruk.

  • berzikr October 4, 2011, 7:26 am

    mcm mane niat solat sunat ni?

    • admin October 4, 2011, 9:12 am

      Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah ta’ala

    • Mohd Imran December 1, 2011, 1:50 pm

      Ussolli Sunnatan Dhuha Rak’ataini Lillah Hitaala
      “Sahaja Aku Sembahyang Sunat Dhuha 2 Rakaan Kerana Allah Taala”

    • asdfghjkl January 14, 2012, 10:55 am

      cukup sekadar dalam hati, sahaja aku solat sunat dhuha dua rakaat lillaahi taala.

      WA.

      • pebian July 10, 2012, 1:55 pm

        asdfghjkl,
        terimakasih kerana menyampaikan jawapan yg betul.

    • Tengku Azran February 23, 2012, 8:27 am

      Niat Solat Dhuha… macam basa aje ” Sahaja aku mengerjakan solat dhuha 2 rakaat kerana Allah shj

    • alisa April 22, 2012, 5:55 pm

      shj aku solat sunat dhuha 2 rokaat krn Allah Taala

    • NurIslam April 25, 2012, 6:10 am

      ‘Usolli sunnataddhuha rak’ataini lillahi ta’ala’

      sahaja aku solat sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta’ala

  • Kasih October 4, 2011, 7:38 am

    Soalan sya boleh kah bacaan2 solat dhuha itu diganti semuanya dgn ayat-ayat lazim dan bolehkah berdoa didalam bahasa malaysia walaupun tidak mengikut doa solat sunat dhuha yg sebenar. Tq.

    • admin October 4, 2011, 9:13 am

      boleh di gantikan dgn ayat-ayat lazim..tiada masalah..doa juga boleh dalam bahasa malaysia

    • Ummi Humairah February 18, 2012, 11:38 pm

      Boleh, tidak menjadi kesalahan tapi yang lebih afdhol ialah surah yang disarankan bacaannya. Sekiranya, surah-surah lain menjadi larangan nescaya ramailah yang tidak dapat melaksanakan solat dhuha kerana alasan tidak hafal surah tersebut. Apatah lagi ini amalan sunat, pasti ramai yang menjadikannya sebagai alasan. Jika tidak boleh membaca doa dalam bahasa arab, apa-apa bahasa pun boleh. Tidak semestinya berdoa dengan berbahasa arab, sebaik-baik doa adalah doa yang kita fahami isinya kerana disitu letaknya kesungguhan dan khusyuk kita dalam doa.

  • faqir ilmu October 4, 2011, 1:15 pm

    Salam…
    Maha Suci Allah menguniakan Solat Dhuha..istiqamahlah dalam mengerjakan Solat Dhuha,jangan ditinggal walau sekalipun dan walau susah mana pun..tuan akan melihat dan merasakan sendiri Kemurahan & Kekuasaan Allah…saya tak mampu menghuraikan…bermulalah…jangan bertangguh lagi…Maha Agung ,
    Maha Kaya Allah memberikan rezki dan menyelesaikan masalah dengan cara yang tak logik…bermulalah..Insya Allah….

    • RH October 9, 2011, 12:04 pm

      subhanallah..

  • Al-quran October 4, 2011, 4:31 pm

    Allahuakhbar.semoga kita dapat beramal, beristikhomah serta berdakwah dengannya.Amin!

  • Izzuan October 4, 2011, 10:43 pm

    Alhamdulillah info yg berguna… melalui bacaan melalui komen2 rakan2 semua dptlh info tentang solat sunat dhuha ni…

  • Kak Long October 5, 2011, 12:34 am

    Makna doa solat dhuha. Semoga dimanafaatkan bersama –

    “Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
    keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.

    Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,
    jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.

    Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.”

    Ameen Ya Rabb

    • RH October 9, 2011, 12:06 pm

      amin ya rabbil alamin

    • Mohd Faisal February 17, 2012, 9:35 am

      terima kasih atas info yang berguna…saya pernah nikmat kehebatan dhuha. So marilah kita semua pakat amalkan amalan yang sunat kerana Allah menjanjikan kehebatab di sebaliknya, kerana segala suruhan dan amalan Rasullah bukan suatu yang sia2.

    • jamil April 9, 2012, 4:03 pm

      thank kak long kerana tlg translit dlm bahasa malaysia

  • salbiah October 11, 2011, 6:04 am

    mesti kah surah al ikhlas di baca 10x

  • Mohamad October 21, 2011, 11:23 am

    Rasullah menyuruh berpuasa 3 hari dalam sebulan.

    Soalan : hari apa ? atau bila tarikh nya ?

    • dbidara October 26, 2011, 2:49 pm

      Lebih baik ambik hari Isnin & Khamis

    • Mohd Imran December 1, 2011, 1:52 pm

      klau nk berpuasa hari Khamis,Jumaat Dan Sabtu

    • rohanah December 19, 2011, 10:53 am

      pd 1, 2 dan 3 haribulan…13, 14 dan 15 kemudian 28, 29 dan 30
      semua ini mesti dlm bulan islam
      jika ketiadaan 30 haribulan
      puasa saja 28 dan 29

    • Hasbull January 27, 2012, 9:16 am

      ada pendapat, setiap 13, 14 dan 15 bulan hijri (hari putih). waallahu a’lam…

  • danisha November 17, 2011, 9:56 pm

    Disunatkan membaca surah (Wadhuha wallaili iza saja atau Wasyamsiwadhuhaha-)- rakaat pertama, rakaat kedua surah insyirah (alam nashrah lakasadrak)

  • zinnirah November 19, 2011, 11:46 pm

    salam.. setakat yg sy prnh terbaca, solat sunat dhuha bole dibuat 30 minit slpas waktu syuruk sehingga hampir msuk waktu zohor. cth mcm sekarang pukul 7.30pg dh bole solat.
    bacaan surah2 lazim juga bole di baca selain surah2 khusus yg disebutkn. wallahua’lam.

  • Mohd Imran December 1, 2011, 1:55 pm

    klau dh x reti lafaz solat sunat dhuha niat ja sahaja aku embahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala waktu nya dri jam 7.30 pg hingga hmpr waktu zohor dan Rasullulah menyuruh kita berpuasa sunat pd hri Khamis,Jumaat dan Sabtu InsyaAllah ada rezeki kita nanti klau x di dunia akhirat nanti……….

  • Sharifah December 29, 2011, 6:00 pm

    Terima kasih atas ingatan saudara, insyaallah saya cuba kerap lakukan dan moga hati ini tidak mudah lalai. mohon share.

  • izza January 4, 2012, 1:20 pm

    Assalam..boleh gak saya diajar caranya mengerjakan sholat dhuha ini?apa bacaan dirokaat yg pertama dan apa bacaan dirokaat kedua..?
    yg tadi dimensiion kan membaca surat al qursyi 10 kali dan al-ikhlas 10 kali itu gikmana ya..adekah kedua2 rokaat..harap ada yg bisa membantu ya..ma kasih

    • nizam April 17, 2012, 12:44 pm

      Rakaat pertama baca surah al-fatihah dan surah Wadhuha. Rakaat kedua surah al-Fatihah dan al-Kafiruun. Atau rakaat pertama al-Fatihah dan Wassyamsi. Rakaat kedua al-Fatihah dan Waddhuha.

  • Syahiran January 13, 2012, 10:26 am

    Izza: baca semula komen2 sblm ni cara mengerjakan solat Dhuha ~ Dimulakn dgn niat solat, boleh buat 2 rakaat atau lebih, boleh baca selepas Al-fatihah surah2 disyorkan saudara2 kita di sini : cth : al qursi 10 kali utk rakaat pertama, al-ikhlas 10 kali utk rakaat kedua, atau surah a-dhuha dan al-insyirah atau surah2 lain yg kita tahu,wallahua’lam.
    Yang penting ikhlaskan diri mengharap keredhaanNya

  • emmayunus January 14, 2012, 11:06 am

    sekali kita memulakan insyallah akan jadi rutin harian kita. Saya dh cuba, alhamdulillah… sangat bermanfaat.

  • Rafila January 16, 2012, 8:24 am

    Assalamualaikum…saya ingin bertanya, adakah baca lain ketika sujud rakaat kedua dalam solat dhuha. Ada yg mengatakan dibolehkan membaca ‘Ya Wahab 40x’ ketika sujud.
    Setahu saya solat dhuha bermula setengah jam selepas solat israq 7.30 atau 8.00 pagi dan berakhir sebelum masuk waktu solat dzuhur, betul ke? Terima kasih diatas pengkongsian ilmu.

  • ratih January 16, 2012, 9:36 am

    sya mau tnya,clo misal surat asy-syamsi d ganti dgn surat lain sprti surat al-kafirun,boleh atau tdak??
    Syukron

  • Rohaya Othman January 17, 2012, 8:51 am

    Salam & alhamdulillah saya telah mempraktikan SOLAT DHUHA diiringi dengan BACAAN SURAH AL-WAQIAH dan hasilnya menakjubkan. Alhamdullillah syukur ALLAH banyak mempermudahkan perniagaan saya secara tidak disangka-sangkakan. Amin.

    • Shah Rim January 17, 2012, 5:08 pm

      Baca surah Al-Waqiah tu sampaiu habis ke?

  • Shah Rim January 17, 2012, 5:09 pm

    Baca surah Al-Waqiah tu sampai habis ker?

  • Kay Ahmad January 24, 2012, 7:00 pm

    Surah al-Waqiah dibaca sampai habis dan ada doanya selepas itu.
    Mudah-mudahan dipermudah laluan dan pintu rezeki insya-Allah.
    Sebenarnya solat sunat tidak membebankan .Kita boleh membaca
    surah al-Kafirun untuk rakaat pertama selepas al-Fatihah dan surah
    al-Ikhlas rakaat kedua selepas al-Fatihah.Yang penting nawaitu kita
    iaitu kita melakukan dengan ikhlas untuk keredaan Allah swt.

  • hamba allah... January 27, 2012, 9:05 am

    my father has told me, if you want to do solat sunat dhuha…1st rakaat used surah dhuha..”watdhuha, wallailiiza saja”… for 2nd rakaat used surah i dont remember but it’s sound like this ” izaja anas rullah hiwalfaj”… then doa after that read subhannallah 33x, alhamdulillah 33x, allahuakbar 33x…1x allahuakhbar khabiro walhamdulillah hikasiro…for clean our small sin for 1 day..

  • Umu anith January 27, 2012, 2:04 pm

    Mohamad: puasa 3 hari tu ialah pada hari bulan putih iaitu 13,14 & 15 haribulan islam tq

    • Cikmot March 15, 2012, 11:05 am

      Salam.. saya nak tanya, dalam komen2 yg saya baca ada yang sebut hari khamis, jumaat dan sabtu hari kita puasa dalam sebulan tu, tapi yang utk tarik 13, 14 dan 15 tu macam mana pula yer?

      Ingin tahu..

  • Adzman January 29, 2012, 10:33 pm

    Assalam…saya mohon share..tkasih

  • Shemah February 8, 2012, 12:57 am

    Assalamualaikum,

    Dalam buku “170 Solat-solat sunat” yang saya miliki, terbitan Jasmin – Khazanah Intelektual oleh Abd. Rahman Mukhlis ada mengatakan,

    Nabi Muhammad S.A.W. bersabda,

    “Sesiapa mengerjakan solat sunat Dhuha sebyk 12 rakaat, dibaca pada tiap2 rakaat surah Al-Fatihah sekali, ayat Kursi sekali, Al-Ikhlas sekali, nescaya turun dari langit 70 ribu malaikat yang membawa bersama-sama mereka beberapa keping kertas yang putih serta beberapa pena daripada nur, sampil mereka menulis baginya sejumlah kebaikan sehingga hari yang ditiupkan sangka kala (kiamat).”

    Di dalam buku itu juga mengatakan, waktu mendirikan solat sunat Dhuha adalah selepas matahari naik sepenggalah atau lebih kurang setengah jam selepas Syuruq sehingganya masuk waktu Zuhur.

    Bilangan rakaat tidak ditetapkan. Boleh 2, 4, 6, 8, 12. Tiap2 dua rakaat satu salam. Rakaat pertama disarankan membaca Al-Kafirun (selepas Al-Fatihah) dan rakaat kedua, surah Al-Ikhlas.

    Lafaz niat: Usholli sunnatadh dhuhaa rak’ataini lillahi taala

    Dan di akhiri dengan doa yang terdapat di atas.

    Ini adalah sedikit yang saya boleh kongsikan atas pengetahuan saya berdasarkan buku tersebut. Semoga kita semua boleh mengamalkan dengan khusyuk dan ikhlas hanya untuk Allah S.W.T. untuk mendapat keredhaanNya. Amin!

    :)

    • jamil April 9, 2012, 4:01 pm

      trima kasih shemah

      • khairudin June 18, 2014, 11:50 pm

        trima kasih atas perkongsian..dengan mengemukakan sumber rujukan..penerangan saudara lbh menyakinkan..rujukan adalah sumber terpenting

  • sahariah February 8, 2012, 7:38 pm

    alhamdulillah, nak bkongsi amalan ini. Kali ptama saya mengerjakan solat dhuha, bulan puasa thn 2010. Selain doa selepas solat dhuha, saya panjangkan doa memohon dpt menunaikan haji thn itu. Subhanallah. Ptg itu selepas zohor, dpt panggilan menunaikan haji yg saya tunggu sekian lama. Juga rezeki saya x putus sbg guru 2syen, pelajar saya ramai. Lg satu nak dikongsikan..amalan dhuha pd hari jumaat, 2 rakaat ditulis bgnya 200 kebajikan, dihapuskan200kejahatan, 4R diangkat Allah bgnya dlm syurga400 tingkat. Jika 8R, diangkat 800 tingkat dan jika 12R, ditulis 2200kebajikan, dihapuskan 2200 kejahatan dan diangkat bgnya di dlm syurga. Subhanallah…usahakan untuk tidak meninggalkan…

  • Hasbullah Assel February 13, 2012, 1:24 pm

    subhanallah… setelah melaksanakan Sholat Dhuha say banyak dapat rezeki yang tak ku sangka-sangka..
    Subanallah dulu hidup saya susah bangat,,,sekrang ini alhamdulillah Allah banyak melimpahkan rezekinya buat saya..
    saran saya sering-seringlah lakukan Sholat Dhuha, karena Allah itu maha pemurah..

  • eiha February 15, 2012, 10:49 am

    Rase terbuka hati utk bersholat Dhuha,semoga Allah sentiasa membuka pintu hati saya dan keluaga,insyaallah….

  • nadira February 15, 2012, 2:39 pm

    ..salam..saya plajar lpasan spm..sekolah saye dulu ade wt solat sunat hajat dan dhuha sbelum mulakn pljran..dan smpai skarang sye masih amlkan..tpi skrang sebelum g kerja plak..n alhamdulillah…bnyak prubhan yg sya dpt…rezeki pun alhamdulillah tak ptos2…dan kdg2 tak disangka…hati jadi tnang…dan sye dpat rase perbezaan hari2 yg sye solat dhuha ngan hari yg tak solat (datang bulan)…mmang ade lainnya..dan hrap kputusan spm nnti saya peroleh kjayaan..insyaAllah…sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani….

    • Suriani April 4, 2012, 10:06 am

      Alhamdulillah…saya doakan awak sukses dlm spm nanti…insyaallah;))

  • Sawiah February 15, 2012, 2:54 pm

    Subhanaallah besarnya nikmat & ketenangan hati dgn amalan dhuha ini…
    alhamdullillah berkat istiqomah dlm solat dhuha yg sekadar beberapa minit ini tanpa jemu & rasa tidak lengkap bila tidak melakukannya. Rohaniah & batiniahnya amatlah tenang juga limpahan rezeki yg tidak putus2…
    Sahabat2 diluar sana ambillah sedikit waktu pagi kalian utk mengamalkannya. Yakin & percayalah kuasa Allah yg teramat Agung…

  • pijan February 15, 2012, 5:00 pm
    • Hayati April 10, 2012, 12:27 pm

      terima kasih @pijan semoga anda mendapat keberkatan Allah.

  • kartikel.com February 15, 2012, 9:41 pm

    tulah, ingat nak start solat dhuha

  • auntie zah February 20, 2012, 3:27 pm

    Alhamdulillah keputusan berhenti kerja, bukanlah bermakna hilangnya punca rezeki Allah..ttp utk istikamah melakukan solat sunat Dhuha sehingga sekarang adalah kekuatanNya walaupun tidak semewah dahulu tp dr sumber lain (sedekah makanan, wang ringgit, masa yg terurus, fikiran yg lapang, tenang) InsyaAllah selagi hayat dikandung badan, akan ku teruskan solat sunat ini disamping sunat2 yg lain.. Amin..

  • hannah sofea February 21, 2012, 2:43 pm

    Salam,

    saya berminat untk berkongsi pengalaman disini mengenai solat dhuha, kejadian berlaku lebih kurang 7 tahun lalu, di mana saya telah di turukan pangkat dan di potong gaji sebanyak RM500 Kerana isteri BOS tak suka dengan saya dan management kata prestasi saya tidak seperti yg di harapkan. Saya terima musibah itu dgn linangan airmata tapi redha.

    Walaupun sblm tu saya solat tapi kebergantungan kepada Allah tidak menentu dn tidak yakin sepenuhnya.

    Bila dh kena turun pangkat, saya mula mengadu dgn Allah dan melakukan solat dhula dgn istiqomah, dlm mase tu hutang saya keliling pinggang dan keran dh tk cukup gaji, saya terpaksa menggunakan duit simpanan unk membayar hutang dn dlm mase setahun dari hari pertama saya solat dhuha, memang banyak dugaan dn cubaan tapi kali ni saya yakin dgn Allah dn percaya setiap kejadian atau musibah ada hikmah di sebaliknya.

    Saya lakukan apa yg sblm ini amat sukar untk di lakukan sprt bersedekah, bayar zakat, solat tahajud, mengaji alquran dn terus melakukan solat dhuha.,

    Pernah dlm mase setahun itu, klu pergi hypermarket, duit cukup2 untk beli barang keperluan saja tidk ada lebihan, kadang 2 tu makan nasi dgn telur goreng jea, kesian anak2 tapi mereka memahami.

    Tapi janji Allah itu benar, selepas setahun saya bersusah payah, Allah gantikan semula apa yg hilang,dpt kenaikan gaji, bonus tahunan, dan kenaikan pangkat selepas 3 tahun dan yg utama sekali saya dapat mengawal aliran wang saya dgn baik, hutang saya sudah langsai dn skrg saya banyak mengunnakn cash dalam kebanyakan transaki.

    Rezki saya bertambah murah, makan minum sentiasa cukup dn aliran wang alhamdullilah ada lebihan untk saya kongsikan dgn sesiapa yg memerlukan. dan yg utama perjalanan hidup lebih teratur.

    Solat dhuha dan surah al waqiah memang terapi terbaik untk jiwa yg kosong dn dalam kesusahan kerana Allah yg menjaga hati kita, lakukanlah solat DHUHA sekarang juga.

    Marilah kita kembali mengikut apa yg ada didalam alquran dan lakukanlah sunah2 nabi, InsyAllah segalanya Allah akan aturkan untk kita dgn cantik……..cerita diri untuk jadi pengajaran , jangan buruk sangka dgn Allah dan terus yakin Allah maha mengetahu apa yg terbaik untk kita…..Amin

    • rin April 25, 2012, 11:22 pm

      alhamdulillah..terasa penuh keinsafan membaca komen rakan2 ttg solat dhuha. terpanggil rasanya utk menunaikannya.akan ku ikhtiarkn untuk mengamalkannya

    • wan nolidawati August 26, 2012, 12:04 pm

      Salam….
      Saya bersimpati di atas pengalaman yang diceritakan dan dapat mengambil pengajran…. Insyaallah saya pun terigin nak lakukan solat sunat tu……..INSYAALLAH ………..

    • wan nolidawati August 26, 2012, 12:06 pm

      Salam…………
      Apakah doa yang biasa yang di amalkan selepas solat dhuha?
      terima kasih……..

  • nonanini February 28, 2012, 3:21 pm

    nak tanya masa sujud ada bacaan nya kan??tp x brapa hafal,jadi da bacaan lain ka yg boleh kita baca..mohon sahabat semua…

  • ibu mazlina March 1, 2012, 3:25 am

    Assalaamu’alaikum semua

    Benar, itulah kelebihan solat Dhuha dan surah alWaaqi’ah. Mari kita jadikan amalan harian membaca surah Yaasin, istighfar dan zikir al Mathuraat (doa-doa yang baik). Kalau wanita dalam keadaan uzur, zikir dan doa masih boleh diteruskan. InsyALlah, pahala ibadah tersebut akan berterusan jika menjadi amalan lazim.

    Yang penting, sentiasa jaga hubungan hati kita dengan ALlah swt, agar terpelihara segala perbuatan dan berada dalam rahmatNya.

    WaLlahu’alam

  • Zahariez March 2, 2012, 12:21 am

    Salam…Masa kecil dulu slalu lihatarwah tok saya menunaikan solat dalam pukul 9 am…dia kata solat dhuha..boleh memberi rezeki dan menenangkan jiwa dalam hidup…dia pesan nanti bila dah besar amalkan solat sunat ini…masa terus berlalu dan bila aku dah kerja n pandai guna kad kredit hutang keliling pinggang…masa tu gaji mmg x cukup n asyik pusing sana sini…jiwa pun x tenang…

    Lama memikirkan baru teringat solat yang d amalkan arwah tok.n berazam akan mengamalkannya..tiap2 pg mmg buat n kesannya jiwa jadi tenamg n x memikirkan hal kewangan ug buat jadi serabut…slps itu sentiasa berdoa d murahkan rezeki dan slps itu d tawarkan kerja dgn gaji yg lbh tinggi…syukur pada Allah

    Sekarang ini walaupun ada masalh ttg duit atau urusan yg lain jiwa tetap tenang n pasti ada jln keluar yg d tetapkan Allah..solat dhuha hingga skrg d amalkan n akan rasa tidak tenteram sekiranya d tinggalkan amalan tersebut tanpa sebab atau sengaja…Semoga Allah menetapkn amalan sunat ini hingga ke hujung usia..Amin.

  • Mazlan March 2, 2012, 10:33 am

    7 tahun dahulu.. saya berhenti kerja kerana dituduh menghilangkan duit syarikat lebih kurang tiga ribu ringgit. Saya tak pernah ambil duit tu dan saya tak tahu siapa yang mengambilnya tetapi saya bayar juga keseluruhan jumlah itu sebab saya rasa terhina dituduh begitu walhal saya telah berkhidmat di syarikat itu selama 15 tahun.

    Setelah itu saya jadi seorang pengganggur. Duit simpanan semakin hari semakin kurang dan akhirnya habis terus. Dalam tempoh itu saya cuba cari kerja lain tapi umur saya ketika itu membataskan peluang kerja yang ada. Mujurnya saya dapat isteri dan anak-anak yang memahami situasi saya.

    Sahabat semua lari, saudara-mara mulai menjauhkan diri.. walhal saya tak pernah pun buka mulut nak pinjam wang ataupun barang daripada mereka. Waktu itu setiap malam saya menangis.. kerana saya tidak mempunyai pekerjaan dan tiada wang malah rasa seolah-olah semua yang saya lakukan tidak menjadi.

    Oleh kerana banyak masa free.. saya banyak membaca buku, pergi surau/masjid setiap waktu solat, banyak menghadiri kuliah dan ceramah dan mulai cuba istiqamah dengan beberapa solat sunat yang ringan-ringan.

    Salah satunya ialah solat dhuha di waktu pagi setelah saya selesai menghantar anak ke sekolah dan isteri ke tempat kerjanya. Mula-mula buat tu memang ada niat mintak-mintak dapat lah rezeki besar. Tapi.. bila dah buat berulang-ulang kali.. tak rasa pun ada perubahan. Timbul rasa bosan dan keletihan maka saya pun tinggalkan solat sunat tu selama beberapa ketika.

    Selang beberapa ketika selepas itu.. timbul rasa rindu tak semena-mena untuk kembali mengerja solat sunat dhuha tu; maka saya lakukannya tanpa sebarang rasa keterpaksaan untuk melakukannya seperti dahulu. Saya rasa tersangat rindu untuk melakukannya kerana Allah.. itu sahaja sebabnya.

    Rasa rindu itu menerbitkan rasa sayu dan bergelinangan airmata.

    Sejak itu saya jarang meninggalkannya lagi sehingga kini. Tatkala saya membaca komen-komen di atas, saya termenung sendiri memikirkan betapa malunya saya dengan Allah kerana selama beberapa tahun ini dengan istiqamah dengan solat sunat dhuha itu, secara tidak saya sedari Allah telah mengurniakan kepada saya rezeki yang banyak melimpah ruah seperti yang saya pohonkan awal dahulu.

    Kini, walaupun saya masih tidak mempunyai pekerjaan yang tetap, Allah tetap kurniakan kepada saya:-

    1) rezeki 3 orang anak yang solehah serta sgt baik dalam persekolahan mereka
    2) rezeki seorang isteri yang solehah dan menyenangkan hati dan perasaan
    3) rezeki rumah yang walaupun kecil tetapi aman tenteram
    4) rezeki makan dan minum yang sentiasa mencukupi setiap hari
    5) rezeki kenderaan yang walaupun dah ‘tua’ tetapi takde ‘problem’
    6) rezeki wang tunai yang selalunya tak di sangka-sangka arah datangnya
    7) rezeki sihat tubuh badan walaupun dah agak berumur
    8) rezeki boleh bayar segala hutang-hutang bank secara perlahan-lahan
    9) rezeki orang sekeliling sentiasa menghormati kita
    10) rezeki wang dan harta dalam jangkaan dua atau tiga tahun akan datang

    dan.. banyak lagi.. tidak terhitung rasanya. Maka .. mana satu kah lagi nikmat Allah kepada saya yang perlu saya ragukan?

    • wan nolidawati August 26, 2012, 12:01 pm

      Salam….
      Terima kasih di atas pengalaman yang diceritakan, membuat saya teringin melakukan solat sunat dhuha…………..terima kasih………

  • Lily March 7, 2012, 10:39 am

    Assalamualaikum,

    Alhamdulillah, setelah bertahun terfikir dan merancang akhirnya hari ini saya temui jawapan kepada persoalan saya. Semoga saya akan istiqamah dengan jawapan ini. InsyaAllah. Doakan saya…

    ~lily~

  • Kak Mas March 13, 2012, 4:40 pm

    Maaf saya nk bertanya. sekiranye saya nk melakukan sunat dhuha 4 rakaat, setelah 2 rakaat, saya beri salam, dan selepas tu,saya kena niat sekali lagi atau mcmmana? harap dapat kongsi bersama pengetahuan. terimakaseh.

  • Hazman March 15, 2012, 12:14 pm

    salam..sahabat,boleh ke kita membaca doa solat dhuha selepas solat fardhu ?atau mana2 di majlis Ilmu?minta tolong sahabat semua.Terima Kasih..

  • Arifin Sulaeman March 17, 2012, 9:54 am

    Alhamdulillah,
    Terimakasih atas penebaran ilmunya.
    Semoga hal ini dapat menjadi wasilah terhapusnya segala dosa dan menjadi wasilah terbukanya bintu berbagai keberkahan dari langit dan bumi.
    Amin Taqobbal Yaa Karim

  • fyza iaanan March 17, 2012, 1:05 pm

    salam,sy cuma nk tahu,pukul berapa yg kite leh start wat solat dhuha yew…?

  • aman March 21, 2012, 11:51 am

    amalkan lah solat Dhuha kerna, banyak kelebihan pada pengamalnya.. Syukur Alhamdulilah dan insyallah.

  • al Syazuli March 22, 2012, 9:33 am

    Alhamdulillah… saya sendiri istiqamah dlm mengerjakannya tanpa terluput… Hasilnya juga menakjubkan….

  • tawar March 24, 2012, 12:41 pm

    “Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.”

    Banyak buku , tidak berani menyebut tentang masa waktu sembahyang mengikut perkiraan jam.Adalah lebih baik ,setelah menyatakan waktu masuk sembahyang Dhuha kemudian dicatatkan ( contoh spt dari pukul 7.30 pagi sehingga 11 pagi , waktu KL semasa cetakan buku ini )

  • norlela March 25, 2012, 10:19 pm

    salam,saye ingin berkongsi pengalaman…memang btul solat dhuha itu bolh memperolehi rezeki yg x di sangka2….say ni suri rumahtanga sepenuh masa hanya suami yg bekerja gajinye hanya ckup makan utk kami sekeluarga n kami x dpt meyimpan pun dn saya juga menhidapi skit saraf…….saya reda sje dgn keadaan kami..tp dlm hati kecil ini menyimpan hasrat ingin ke tanah suci mengerjakan umrah….nmpaknye harapan begitu tipis sekali….saye hanye seorang je mampu berdoa agar tertunai segala hajat ini..sedih sekali ingin saye katakan yg suami saya ni x mahu mengerjakan solat nasihat x pernah di dengari n dia x pernah berubah….selama 22 thun kami berkahwin adalah beberapa kali dia bersolat itu pun secara paksa kerna dia asyik dngr bebelan saya menyuruh nye solat….kdg2 saya trfikir adakah ini sb nye rezeki kami selalu saja tersekat2..sdgkan di rumah hanye saye n ank saya sje yg mengerjakan solat…tp sya tetp berdoa selalu buat solat dhuha n solat tengah malm , solat thjud,taubat n hajat…ape lagi yg dpt saya laku kan selain menangis di atas sejadah merayu dgn allah….agar sumenye berubah..n saya sibukkan diri saya dgn hadiri klas tajwij al qur”aan ianye buat hati rasa tenang…alhamdulilah,dgn x di sanggka2 sye dpt rezeki yg x terfikir oleh saya…lepas lah tmbang utk saya menjadi tetamu allah….saya dn adik saya akan bertolak ketanah suci utk mengerjakan umrah pada 2 jun 2012 nt..biarpun kini suami saya tetap x nk berubah perangai nye..saya x kan lepas kan peluang ini utuk berdoa byk2 di tanh suci nt agar suami saya akan berubah jd suami yg solehah dn memperolehi keluarga yg bahagia dn di murahkan rezeki….semoga ada keijaipan…dn dpt meyembuh kan penyakit yg saya hidapi iaitu penyakit saraf… insyakallah..

  • idah March 26, 2012, 11:39 am

    Saya baru mula solat dhuha setelah byk kali terlihat di fb mengajak utk sama2 bersolat. Setelah mula solat dhuha ini maka saya mula tak boleh tinggal solat ini sekiranya ada ruang waktu utk saya mengerjakannya, lagipun saya kerja ofis. Mmg saya pun rasa Allah permudahkan urusan saya setelah mula mengerjakan solat dhuha ini. Sebab setelah lama produk yang saya simpan tidak terjual, tapi tiba2 ada orang call memberitahu mahu membeli produk saya itu…maka saya rasa takjub juga dengan keadaan ini setelah lama benda itu ada ditangan saya…
    Mungkin ini adalah titik mula rezki yg tak disangka2….Jadi saya mengajak kita ramai2 mengerjakan solat dhuha ini sekiranya mahukan kehidupan kita lebih bermakna dan dimurahkan rezki lagi didunia ini…

  • aswad March 29, 2012, 5:01 pm

    Assalamualaikum….

    Ingin bertanya kepada yg mempunyai ilmu tentang solat Dhuha nie… Sblum ini saya selalu mengamalkan solat dhuha ini dan surah yg menjadi amalan saya ketika solat ialah Surah As-Shams rakaat pertama dan Ad Dhuha rakaat kedua selepas Al-Fatihah.. saya ingin bertanya kpd yg membaca surah Al-Waqi’ah.. adakh kita baca pada rakaat pertama hingga habis atau surah tersebut dibahagi kpd 2 rakaat (rakaat pertama setengah, rakaat kedua setengah)… mohon kongsi…

  • fariez April 9, 2012, 2:00 am

    salam muslimin..jangan pula selepas baca komen2 saudara saudari kita terus hanya tumpu pada solat sunnat dhoha sahaja,1stly lg afdhal if yg fardu xtinggal..dhoha boleh istiqammah, tak kan fardhu xboleh kot. renungkan dan selamat beramal..

  • muadz tilimizi April 9, 2012, 10:00 pm

    salam….. sekadar berkongsi… :)

    * Waktu Mengerjakan Solat Dhuha*

    Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit). Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’:

    * Jumlah Rakaat Solat Dhuha*
    Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu. ada juga yg enam rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.

    Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha sebanyak enam rakaat – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail, Bab Sholat al-Dhuha, no: 273.

    أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ
    فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.

    Maksudnya:

    Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha sebanyak lapan rakaat – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Tahajjud no1176.

    Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:

    مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:

    كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟

    قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.

    Maksudnya:

    Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah: Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?

    Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi menurut yang dia kehendaki. – Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719.

    *Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha*

    Rakaat Pertama.

    1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
    2) Takbiratul Ihram
    3) Doa Iftitah
    4) Membaca surah al-Fatihah
    5) Membaca Surah al-Qur’an
    6) Rukuk
    7) Iktidal
    8) Sujud
    9) Duduk antara dua sujud
    10) Sujud kali kedua
    11) Bangun untuk rakaat kedua

    Rakaat Kedua

    1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
    2) Duduk untuk tahiyyat akhir
    3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri

    semoga dpt memberi manfaat buat ikhwanul muslimin semua… Amin… Wallahu A`lam…. :)

  • azuryn April 9, 2012, 10:17 pm

    salam….trma ksh atas info kwn2 smua….sy pun ingin jd spt anda smua….smga diberi peluang…amin….

  • Hayati April 10, 2012, 12:15 pm

    Saya baru mengamalkan sunat dhuha ini beberapa hari lepas, memang terasa kebahagiaan selepas mengerjakan amalan ini, saya rasa hidup saya tenang dan kurang kesempitan wang, tambahan saya ada buat bisness kecil2lan dan x sangka dalam tempoh kurg seminggu saya dapat untung yg memberansangkan. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat. Saya akan terus mengamalkan amalan ini dan moga Allah memberikan rezeki kepada saya dan keluarga saya. Amin.

  • mohamad nasir April 13, 2012, 10:38 am

    saya harap pembaca doakan saya dapat menunaikan umrah pada hari raya aidilfitri tahun ini. dipermudahkan untuk mendapat pinjaman meulakan perniagaan. terima kasih kawan2 budiman.

  • MySecret April 21, 2012, 12:23 am

    Ini yg sy cari selama ini. kebelakangan ni hati selalu mengalun doa di atas mengikut rentak di ikim.fm… dan hati seakan terpanggil utk mengerjakan solat dhuha…. Ya Allah semoga Hati ini akan mula melakukan nya esok… Kerana Allah swt.. mencari ketenangan dan rezeki Allah.. amin…

  • mohd.aziz bin marinsah April 21, 2012, 2:11 pm

    Assalamualaikum kepada semua pembaca ruangan ini.apa yang ingin saya paparkan disini adalah kisah saya sebenar. Saya paparkan ini adalah sebagai iktibar dan pengajaran untuk kita semua. Saya sebenarnya telah mengamalkan Sunat Dhuha ini sejak 3 1/2 tahun lepas iaitu tahun hujung tahun 2008 sehinggalaha hari ini dengan 4 rakaat setiap hari. Malangnya pada 1 Mac 2011 saya telah telah ditimpa musibah iaitu sakit selama 3 bulan sehinggalah 1 jun 2011.

    Setiap waktu subuh badan saya dari paras pinggang ke bawah akan terasa sejuk seperti ais batu dan setiap jam 10 malam jantung saya akan berdegup dengan pantas dan kencang sehingga rasa nak putus dan sakit manakala waktu magrib seluruh badan saya akan bisa seolah-olah dicucuk duri. Situasi ini menyebabkan saya tidak dapat bekerja selama 3 bulan kerana penyakit yang dideritai ini .Saya juga tidak boleh berjalan dan berdiri dan saya cuma mnggunakan kerusi roda sahaja. Tidak cukup dengan itu ,akhirnya saya ditinggalkan oleh isteri saya ketika saya sedang sakit kerana saya dianggap tidak bermaya dan tidak ada harapan untuk sembuh.Tetapi saya tidak pernah berputus asa kerana saya percaya firman ALLAH QULLAI YUSIBANA ILLAH MAKATABALLAHU LANA MAKSUDNYA KATAKANLAH TIDAK SEKALI KALI MENIMPA KAMU MELAINKAN APA YANG ALLAH TELAH TAKDIRKAN DAN TETAPKAN KEATAS KAMU.Saya telah berjumpa doktor pakar swasta iaitu Dr. Kiew di Pakar Perubatan Rafllesia Kota Kinabalu dan pemeriksaan menyeluruh dilakukan dan saya disahkan tidak menghidap sebarang penyakit apa2 pun.Saya juga telah menemui bebrapa orang doktor pakar dan jawapan yang sama juga saya terima tida sebarang penyakit dialami.

    Dalam tempoh tersebut saya tidak pernah pun meninggalkan solat sunat dhuha walaupun saya bersembahyang menggunakan kerlipan mata dan berbaring sahaja.Malahan saya menambah jumlah rakaat sunat dhuha kepada 12 rakaat dalam tempoh tersebut dan amat MENAKJUBKAN DAN SAYA MENITISKAN AIR MATA dengan kebesaran ALLAH kerana saya telah sembuh dan dapat berjalan seperti biasa dan kerja smula pada awal jun.Paling menakjubkan pada blan Mei 2011 saya telah dnaikan pangkat dan pada 18 oktober sekali lagi saya dinaikkan pangkat memangku gred yang lebih tinggi tetapi saya terpaksa menolak kerana dipindahkan ke semananjung dan saya masih belum bersedia ekoran masalah yang telah saya hadapi.
    Bermula bulan Jun 2011 saya semakin hari menambah bilangan rakaat sunat dhuha melebihi 12 rakaat terutama pada waktu cuti.Jadi apa yang ingin saya kongsi ini adalah kehebatan ALLAH kerana saya merasakan semakin banyak solat sunat dhuha saya lakukan saya merasakan kesihatan saya semakin bertambah baik dan rezeki saya dalam semua aspek semakin membuahkan hasil.Atas dasar pengalaman ini saya menyeru kepada semua pembaca budiman marilah kita sama-sama mencuba solat sunat dhuha dalam kehidupan ini dan moga moga kita akan mencapai keberkatan dan kerahmatan dalam hidup kita dan saya semakin berasa bahgaia pada ketika ini.

    Para pembaca bolehlah melihat saya didalam Facebook saya atas nama saya sendiri MOHD.AZIZ BIN MARINSAH setelah saya sembuh dari penyakit ini.Bagi yang telah mengamalkan solau dhuha ini usahlah berhenti dan yakinlah bahwa ada kebaikan dan hikmah yang besar untuk kita semua.Saya paparkan kisah ini agar kita semua dapat manfaat bersama yang baik datang dari ALLAH manakala yang lemah itu datang dari kelemahan saya sendiri dengan ucapan Assalamualaikum .

    • julipa hj. mohd said June 13, 2012, 12:25 pm

      Hari ni baru kak tahu cerita sebenarnya apa yang menimpa dik Aziz. Trharu kak, sabar dan redha aje apa yg brlaku semoga Allah s.w.t mengurniakan yg trbaik di atas segala-gala baik dari rezeki, kesihatan dn pasangan yg briman kpdaNYA Amin..amin..amin yA RABBAL ALAMAIN.

  • Rosnah Sulai April 25, 2012, 7:45 am

    Assalamualaikum semua,
    Oleh kerana sering membaca ajakan untuk mengerjakan solat sunat Dhuha melalui Facebook..dengan izin Allah hati saya terbuka untuk mengamalkan solat sunat Dhuha ini setiap hari. Alhamdulillah rezeki murah dan Allah mempermudahkan segala-galanya. Kini saya sering mengajak anak-anak, menantu dan saudara-mara utk mengamalkan solat sunat Dhuha. Marilah kita sama-sama mengamalkan solat sunat Dhuha dan juga solat-solat sunat yg lain selain solat fardhu. Semoga Allah merahmati kehidupan kita semuadan juga kesudahan yg baik..aamiin..

  • Elya April 25, 2012, 1:22 pm

    Assalamualaikum Saudara mohd.aziz bin marinsah, jika kita berhajat untuk melakukan solat sunat dhuha sebanyak enam raka’at, setelah memberi salam di setiap tahiyat akhir, adakah perlu untuk membaca niat solat pada rakaat seterusnya? Buat masa ini, saya hanya melakukan dua raka’at sahaja kerana kurang pasti cara untuk melaksanakan dalam enam atau lebih rakaat. Terima kasih.

    • zamree August 8, 2012, 10:00 am

      ya, setiap rakaat baru yang nk kita mula kan kena baca niat spt rakaat pertama..serupa macam kita buta solat sunat tarawih…amin..

  • NH May 17, 2012, 12:09 am

    MasyaAllah…
    Saya buta selama ini and telah dicelikkan dengan penerangan saudara / saudari di atas. Allah Maha Pemurah…

  • fida May 22, 2012, 9:18 pm

    Assalamualaikum…

    semoga kita semua akan menjadikan solat dhuha ini amalan harian semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah..

    saya juga ada kisah untuk dikongsikan bersama…berkat solat dhuha ini sy tak sangka sy akan mendpt semula barang sy yang ‘hilang’ lebih setahun..rezeki sy dan suami juga x pernah putus2..syukur yang tak terhingga kepada Allah atas rahmatNya yang tak terkira…

  • Kartini May 26, 2012, 10:08 am

    Solat dhua boleh afdal dilakukan pada waktu matahari tinggi iaitu pada pukul 10 pagi hingga 1 petang tapi boleh juga dilakukan pada pukul 7 atau 8 pagi =)

  • azlan June 7, 2012, 12:14 pm

    Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

    ” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” (HR Tirmizi)

  • eady huzairee June 7, 2012, 12:31 pm

    waktu dhuha adalah antara pukul 830 pagi sehingga masuk waktu zohor…..kalau kita boleh boleh istiqamahkan solat ni tergolonglah kita dari amalan sunnah rasulullah s.a.w,
    yg afdal adalah 8 rakaat…selebihnya allah sahaja yang memberikan ganjaranny…..anatar yg saya baca di atas boleh dilakukan pdd pukul 730 adalah salah….waktu dhuha adalah selepas solat isyraq iaitu pukul 8 pg dilakukan maka solat dhuha bolehlah dilakukan pada pukul 830pg…allahualam…..

  • mat June 13, 2012, 11:18 am

    ..Ramai penulis artikel atau ustaz tidak berani memberi pendapat tepat bila memperkatakan tentang waktu contoh”Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir’

    Alangkah mudah nya jika ayat di atas disusuli pula dengan waktu jamseperti ” ..atau antara jam 8.30 pagi sehingga…waktu Malaysia semasa artikel ini ditulis “

  • mastura md ariffin June 16, 2012, 11:37 am

    Dalam 2’3 hari kebelakangan ni seakan terpanggil2 utk mgerjakan
    solat dhuha..asal buka facebook mesti ada nampak mgenai solat dhuha..insyallah mesti ada hikmah utk terus mgerjakan solat dhuha..

  • ieda June 16, 2012, 12:38 pm

    baru saya tahu ada solat mcm ni,,subhanallah,,setelah membaca komen2 ini,terbuka hati ini untuk menunaikan soalt dhuha..semoga ALLAH SWT melimpahkn kurnia pd diri saya n keluarga saya,,,AMIN YA RABBAL ALAMIN.

  • marvien June 16, 2012, 5:49 pm

    Subhannallah,semoga Allah pun memberikan rezeki kepada saya dengan jalan yang tak disangka-sangka saya masih punya banyak hutang yang perlu dibayar..

  • marvien June 16, 2012, 8:00 pm

    Apapun adalah mejadi syirik jika kita beramal dengan sesuatu amalan itu disebabkan untuk meminta sesuatu kelebihan atau ganjaran,hendaklah melakukan amalan itu dengan ikhlas kerana Allah semata-mata soal kelebihan/ganjaran terpulang kepada Allah samada mahu memberikannya,tapi yakinlah setiap amalan yang dibuat kerana Allah pasti ada ganjaran di akhirat sekalipun kelebihan didunia kita tak nampak,,InsyaAllah itu janji Allah.

    • mona May 27, 2013, 12:45 pm

      salam.. kerana itulah kita kene istighfar sebelum dan selepas solat. mudah2an Allah ampunkan kita jika amalan yg dilakukan punyai cacat cela spt niat tidak 100% krn Allah, mungkin sedikit rosak sbb ada sedikit niat nk murah rezeki.

      tapi jgnlah pula kita tak beramal kerana takut hati kita tak ikhlas. Ikhlas perlu latihan dan doa kpd Allah. Kita pun tak tahu kita ikhlas atau tidak. Hanya Allah yg tahu sejauh mana keikhlasan kita.

      bnyk amalan yg kita buat mula2 tak ikhlas, lama2 sbb kita buat juga dgn MUJAHADAH, Allah kurniakan sedikit2 keikhlasan itu dihati kita. Contoh: amalan solat dan puasa masa mula2 belajar kecik2 dulu. bukannya ihlas, tapi sbb mak ayah suruh, maka buat krn terpaksa.. tapi akhirnya dgn mujahadah melawan nafsu utk buat amalan, akhirnya kita kenal juga erti ikhlas melakukan ibadat2 tersebut.

      Pelan2 kita doa suapaya Allah memberi keikhlasan & istiqomah dlm setiap amalan.
      ~Wallahua’lam

  • marvien June 16, 2012, 11:17 pm

    Solat duha boleh dilakukan setengah jam selepas terbitnya matahari dipagi hari..

  • Nani June 18, 2012, 8:41 am

    Subhanallah…

  • saiful nazerah June 18, 2012, 11:13 am

    salam…saya nk tnya…kalo solat 5 waktu xsempurna….Allah terima ke solat dhuha kita…?sbb ad sahabat pernah bgtau sy,sempurnakan perkara yg wajib dlu bru yg sunat..

  • idrus jali June 20, 2012, 12:02 pm

    jom pakat amal dan sampaikan kpd kwn2 info ini.

  • firas ilhan June 29, 2012, 4:43 pm

    baru saya sedar…sejak2 kebelakangan ni saya slalu tdgr ayah saya buat solat dhuha..rupa nya ni petunjuk Allah swt bg kt saya…syukur alhamdulillah…

  • ina July 2, 2012, 9:29 am

    jom dngar…..UNIC – Doa Dhuha (Lirik & Maksud)…smoga sgala doa ini mjdi ingatan kepada stiap insan…

  • Aida July 25, 2012, 10:06 am

    Allahamdulilah kerana Allah membukakan pintu hati saya di Ramadhan yg mulia ini untuk mengerjakan solat Dhuha. Saya tidak pernah mengamalkannya sebelum ini. Setelah mengamalkan solat Dhuha, hati saya lebih tenang dan jiwa lebih redha dengan apa yg berlaku dlam hidup saya. Terima kasih Ya Allah atas petunjukmu.

  • nabilah July 27, 2012, 7:10 am

    mohon share maklumat ni kat blog sy boleh?

  • Emma August 29, 2012, 11:20 am

    Alhamdulilah.. dengan berkat solat Dhuha yang tidak ditinggalkan, saya selalu dpt rezeki yang tidak disangka-sangka…ada satu hari bulan puasa 2012 selepas solat dhuha dirumah saya rasa badan tidak berapa sihat. Dalam (fikiran) selepas akhir sembahyang saya fikir apa nak masak petang ni…sbb badan dah tak sihat untuk beri anak2 makan..). Entah macammane suami call dari tempat kerja beritahu hari ni tak payah masak makan di Hotel saje…betapa syukurnya saya pada mase tu tuhan aje yang tahu. Ini lah kehebatan kuasa Allah terhadap hamba-hambanya…

  • nurul August 30, 2012, 9:11 am

    keindahan doa solat dhuha…
    maksud doa dhuha:
    YA ALLAH..bhawasanya waktu dhuha itu waktu dhuha mu..
    kecantikan itu kecantikan mu..
    keindahan itu keindahanmu..
    kekuatan itu kekuatan mu..
    kekuasaan itu kekuasaan mu..
    dan perlindungan itu perlindunganmu..
    YA ALLAH..jika rezekiku masih di langit,turunkanlah..
    dan jika ada di dalam bumi,keluarkanlah..
    jika sukar,permudahkanlah..
    jika haram,sucikanlah..
    jika msih jauh,dekatkanlah berkat waktu dhuha mu..
    keagunganmu,keindahanmu,kekuatanmu dan kekuasaanmu..
    limpahkanlah kepada kami segala y telah engkau limpahkan kepada
    hamba2 mu y soleh….amin..

  • nana September 17, 2012, 4:14 pm

    Salam..sekiranya hujan di waktu pg tanpa henti..dan tidak terbitnye matahari bole ke kt melakukan solat sunat dhuha pg itu..@ mmg ditetapkan waktu nye 7-1pm sebelum zohor tidak kira apa jua berlakunye cuaca pd pg tersebut.Kt mmg bole lakukan solat dhuha..

  • nana September 17, 2012, 4:16 pm

    Klu b,puasa pula mcm ne niat dia?maaf sy masih jahil tntg agama,hrp dpt share dgn korang semua..

  • dyg September 22, 2012, 11:11 pm

    Ya ALLAH…seumur hidup tidak pernah menunaikan solat dhuha..hanya solat lima waktu sahaja..jadi nak tanya utk bacaan solat dhuha..boleh kah kita membaca mana2 ayat surah alquran spti biasa dibacakan dalam solat fardu (selepas Alfatihah)…mohon bantuan untuk bacaan

  • mama September 23, 2012, 9:50 am

    Salam…dhuha pembuka rezeki…subhanallah walaupun gaji rendah tak sampai RM 1500 pun..anak anak bersekolah seramai 4 orang, suami yang telah diberhentikan kerja…dari mana rezeki yang datang hari hari kalau bukan bantuan dari NYA…Ya allah bantu lah aku dalam kesusahan …keluarkan aku dan keluarga ku dari keperitan ini ya ALLAh…

  • zamac September 27, 2012, 10:26 am

    SubhanaAllah….bila baca pengalaman yg diceritakan disini..sesunggunya besar sungguh rahmat istiqamah dlm melakukan kan amalan Sunat dhuha nie…saya baru saja melakukan solat duha nie..tu pun slps tiap2 pg mendengar alunan doa solat dhuha do radio Ikim FM….cuma ada kemuskilan..perlukah kita membaca ayat “Wahabli ya..” sebanyak 40x..atau sekadar membaca 1x shj….saya berhasrat utk mengamalkan solat dhuha & m’ajak famili saya melakukannya….Allah murahkan la rezeki ku….AMIN….

  • shaukani October 2, 2012, 4:36 pm

    nana : niat berpuasa sunat – ” sahaja aku berpuasa sunat kerana Allah taala ”

    dyg : boleh baca mana2 ayat / surah dlm alquran.

    wallahu a’lam.

  • iwan October 16, 2012, 5:52 pm

    salam, salat duha kan bisa 2 rakaat sampai 8 rakaat dengan catatan tiap 2 rakaat kita salam , pertanyaan saya niatnya tetap aja ” Sengaja aku shalat sunat dhuha 2 rakaat kerna allah taala … atau disebutkan langsung 8 rakaat

  • saufi November 3, 2012, 2:43 pm

    tergerak untuk menambah…..kalau dapat dilakukan 4 rakaat sblm zohor (10 minit) yang terbaik….sebanyak solah duha 12 raakaat..kalau istiqamah allah akan kurniakan mahligai di syurga dari sebutir permata. Tapi dengan syarat jangan lewat atau tinggal solah fardu..kalau tak kesannya tak der. Untuk yang tidak mampu boleh lah di buat sekurang-kurang 4 rakaat (2,2) lepas tu doa.

  • norliza November 21, 2012, 4:35 pm

    jika solat dhuha itu dijadikan sebagai amalan harian…satu hari ditinggalkan kita akan merasa satu kerugian..jadikan solat dhuha sebagai amalan harian..insyaAllah permulaan hari kita dengan solat dhuha membuka rezeki dan ketenangan..

  • Pusat Bisnis Pulsa On-line February 21, 2013, 12:43 pm

    Memang Orang sukses selalu menganjurkan kita untuk shlat dhuha, menurut mereka Shlat dhuha merupakan kunci kesuksesan mereka selain berusaha,,, Good Postingannya…

  • HafizAmri.Com March 12, 2013, 11:36 am

    Solat Duha Memurahkan rezki kita.. amalkan dengan istiqamah isnyallah…

  • mona May 27, 2013, 1:11 pm

    Asslmkm,
    sekadar berkongsi pengalaman tak seberapa. Solat Dhuha antara amalan org2 soleh. Dan Nabi SAW pesan spy kita amalkan.
    Memang Janji Allah itu sgtlah benar. Siapa dtg kpd Allah dgn berjalan, Allah dtg kpdnya dgn berlari. Jika kita dpt musibah, hai tak tenang, bnyk maslaah… itu antara tanda2 Allah memanggil kita. Jiwa / badan kita memerlukan “sesuatu” dan sesuatu itu ialah makanan rohani.

    bagi yang mempunyai persoalan hidup atau apa juga masalah hidup termasuk mau berkahwin, mahu zuriat, hutang, masalah keluarga, malsalh kesihatan dan apa juga pun, DATANGlah kpd Allah!

    perbanyakkan istighfar
    solat fardhu di awal waktu.
    perkemaskan solat kita dgn soalt sunat qobliayh ba’diyah
    banyakkan bersedekah.
    amal solat tahajjud.
    zikir lepas solat
    baca quran hari2
    baca yasin setiap subuh.
    disamping AMAL solat sunnat DHUHA.

    bertaubatlah kpd Allah. Cukuplah berdosa kerana merasa tidak berdosa.
    Pergilah kpd Allah “pemilik” segala “masalah”, pemilik “kesihatan” pemilik “pasangan”, pemilik segala “rezeki” pemilik “kasih sayang”, pemilik “zuriat”, yang MAHA MEMILIKI, PENAKLUK SEGALA KEMUSTAHILAN, RAJA segala Raja,
    Yang MAHA MEMBUKA jalan keluar, MAHA Penyayang.

    Dia Maha Penyayang. Sungguh tak tergambar kasih syg Allah terhadap kita.
    sedangkan org kafir berusaha pun dapat kekayaan dan kejayaan dunia.. inikan kita yang menyembah dan meminta kpd Nya. JGN SESEKALI PUTUS ASA. Bersangka baiklah kpd Nya. Berdoa dgn bersungguh2.. amalkan Dhuha. kalau mahu “kuat” lagi keputusannya, perkuatkan dgn tahajjud & sedekah. TAUBAT & Redha dgn ketentuan ALLAh itu yang pertama2.

    saya juga baru berlajar2 dhuha. suatu hari sy mendengar hadis fadhilat Dhuha, dgn keyakinan kpd janji Allah & RasulNya, saya solat 12 rakaat. kebiasaannya saya hanya solat 2 atau 4 rakaat. tapi hari tu saya solat 12rkaat.

    subhanallah!
    hari pertama:
    beberapa jam kemudian ada org memberi saya buah mempelam yg sgt besar!.. saya jalan2 lagi ada org bagi beras wangi dari siam! saya turun tingkat bawah 2org memberi saya makanan2 mereka. subhanallah

    hari kedua:
    saya mendapat penggilan telefon saya mendapat untung hampir RM300!

    hari ketiga:
    satu jemaah mengetuk pintu mengajak ke masjid dan mereka sgt menyejukkan hati.. Nah….inilah yang sebenar2nya saya perlukan! Saya sebenaryna hanya perlukan Allah dlm segala permasalahan hidup. kehadiran jemaah tersebt saya rasakan seolah2 “ALLAH” mengetuk pintu rumah menyuruh ke masjid.

    hari2 seterusnya, bnyk keajaiban2 yang Allah tunjuk cash.

    kerja2 dipejabat juga bagai mudah sahaja. yang susah bertemu jalan penyelesaian. Org2 yang masalah dgn kita bagai membaik… tenang2 sahaja.. subhanallah! bnyk lagi yang terjadi yg sukar diceritakan.

    pendek kata, pergilah kpd Allah dlm segala yang kita mahukan.
    Dhuha disertai taubat. Diperkuatkan dengan sedekah2.., sedekah dan sedekah lagi.. nak kuat ;agi sedekahkan sesuatu yg terbaik. yang kita sayang. contoh baju yg paling kita sayang. duit simpanan yg kita sayang.. mungkin jumlahnya 1000, 2000,3000..

    bertaubat byk2.. insyaAllah… Allah itu bukanlah zalim. tapi kitalah yg zalim kerana mencari selain Allah sbg penyelesaian permasalahan kita. Walhal Dia jugalah yg menciptakan org2 atau benda2 yang kita cari utk dptkan pertolongan itu. Dialah yang akan menjentik hati hamba2Nya (tentera2Nya) utk membantu kita atau apa sahaja takdir yang ditetapkanNya. DIA Maha Bijaksana.

    Sama2 kita amal dhuha dgn yakin dan tawajjuh.. disertai TAUBAT dan baca quran hari2. walahua’lam

  • mona May 27, 2013, 1:20 pm

    usahlah dipertikaikan.. atau difikir2 bagaimana jalan yang buntu boleh menjadi lebar. bagaimana rumah yang “runtuh” boleh dibangunkan kembali.
    Tugas kita hanyalah YAKIN kpd Allah dan bertaubat-kembali kpdNya-meminta sahaja dengan YAKIN.

    bagaimana membangunkan kembali, bagaimana membuka jalan yang buntu, bangaimana kita boleh dapat rezeki, bagaimana perkelahian terlerai.. bagaimana boleh sihat.. itu semuanya KERJA ALLAH. bukan tugas kita. tugas kita hanya meminta. maka mintalah dengan penuh YAKIN bahawa Allah itu MAHA MENDENGAR, disertai TAUBAT dan REDHA.

    ***perkemas amalan wajib. tingkatkan amalan sunnat.

    WALLAHUA’LAM.

  • nor July 18, 2013, 10:05 am

    Assalamualaikum suma…

    saya rasa nak jugak share pengalaman sy selama saya mengamalkan solat sunat dhuha secara istiqamah…..

    sebelum nih lepas saya grade diploma sy susah betoi nak dapat kerja…. bila dapat kerja asik diberhentikan sahaja kerana kontrak dan syarikat tutup……

    Saya selalu dpt interview gov dan mcm2 lg intvw swasta….. kebanyakannya dukacita dan saya rasa sedih sgt asik gagal sj… dan bayangkan penah terniat nak bkar sahaja sijil2 sy kerana marah sebab ‘rezeki lambat’……

    dan atas nasihat mak sy dan pemerhatian sy bila sy tgk mak sy hari2 buat dhuha…. rezekinya bertambah dan melimpah ruah….

    jadi sy pon mula2 buat sunat dhuha secara selang seli…. seminggu sekali atau sebulan sekali…. pada mulanya x nampak lg apa2 perubahan….. dlm hati bila la rezeki ni nak masuk…. aduhai….. dan disamping dhuha sy buat pulak sunat taubat memohon keampunan Allah atas dosa2 yang lalu…… selepas tuh sy perlahan-lahan buat sunat tahajjud, witir, surah al-mulk, istigfar, surah al-waqiah, asma ul husna….dan sbgnya

    dan hasilnyaaaaa……..

    1. Saya mendapat jodoh kawen awal……..
    2. Saya dapat beli tanah dengan duit saya sendiri
    3. Saya dan suami dapat mengerjakan umrah dlm usia yg muda……
    4. Pulang dr umrah Allah gandakan lg rezeki sy… dapat beli rumah
    5. Saya dapat pekerjaan tetap…..

    dan sekarang walaupun sy belum dikurniakan cahaya mata walaupun sudah 3 tahun berkahwin tp sy redha dan yakin kerana janji Allah itu benar….. jika kita berusaha, ikhtiar dan x putus2 beramal kepadaNYA… nescaya diberi rezeki yg tidak disangka2….

    bila teringat dlu sy penah hilang keyakinan dengan Allah S.W.T dan berburuk sangka padaNYA rasa kesal sgt… dan syukur Allah masih beri peluang pada sy….

    jom sunat dhuha….. insyaallah rezeki yg kita tidak sangka2 akan datang pada waktu yang kita tidak sangka….. insyaallah….

  • eina September 15, 2013, 7:58 am

    solat dhuha start 8am sehingga 11am atau kita kene pilih dr pukul 8am sehingga 11am time utk lakukan solat dhuha???

  • eina September 16, 2013, 7:35 am

    sy confius solat dhuha 4rakaat…setiap 2rakaat kena bg salam..jd niat (sahaja ak solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah) itu kene baca setiap 2rakaat juga lah yer??

  • ucrielz September 17, 2013, 7:24 am

    karena saya krja jam 7
    apakah boleh
    tgh7 solat dhuha

  • jhisham January 23, 2014, 9:10 am

    alhamdulillah. . .terima kaseh atas perkongsian ilmu yg anda berikan. . .semoga allah membalas jasa2 anda semua.wallahualam. . .

  • monoda June 17, 2014, 11:25 am

    doa..muassiran @muassaran

Leave a Comment

CommentLuv badge

Next post:

Previous post: