≡ Menu

Masalah Belanja Kahwin Mahal

Print Friendly

Assalamualaikum UZAR,

InsyaAllah saya bakal melangsungkan perkahwinan di akhir tahun namun saya berada dalam situasi tertekan kerana masalah adat dalam perkahwinan yang melibatkan kewangan. Alhamdulillah pada mulanya berjalan lancar dan apabila kedua keluarga kami bertemu kami bersetuju untuk mengenepikan adat dan mahu melangsungkan majlis secara ala kadar berlandaskan Islam. Pihak perempuan mencadangkan bahawa kami mengantikan wang hantaran dengan perhiasan untuk bakal isteri saya yang mana mampu. Namun setelah membeli didapati bahawa nilai barang perhiasan yang pihak perempuan jangkakan adalah lebih dari apa yang saya sangka dan mampu.

Ini mungkin ini salah faham dari pihak saya dan keluarga. Dalam jangka masa yang singkat ini saya amat terdesak untuk mencari wang dan jalan yang paling ringkas ialah dengan meminjam dari bank. pun begitu saya faham bahawa adalah haram jika meminjam untuk membeli emas. Bagaimana pula dengan hukum wang hantaran lebih-lebih lagi jika wang hantaran adalah sumber pinjaman dari bank?

Saya juga khuatir wang hantaran lebih kepada menunjuk-nunjuk dan akhirnya tidak diberkati majlis saya nanti.

Oleh kerana perkahwinan adalah untuk memulakan hidup baru saya amat berhati-hati lebih-lebih lagi kerana takutkan riba. diharap uzar dapat memberikan pendapat.

Pemuda ingin tahu

 

JAWAPAN

Alhamdulillah dan tahniah atas perkahwinan yang bakal berlangsung, semoga dipermudahkan oleh Allah. Berikut adalah respon saya terhadap beberapa soalan yang diajukan:-

1. Memang benar, perkahwinan tanpa melibatkan mas kahwin dan hantaran yang terlalu tinggi adalah lebih baik dan mudah mendapat keberkatan berbanding yang mahal kerana itu bakal meyukarkan pihak kurang berkemampuan, menyukarkan perkahwinan yang diperlukan untuk menghalalkan hubungan pasangan yang memerlukan, mudah dihinggapi penyakit riya’ dan menunjuk-nunjuk kekayaan. Walaupun nilai hantaran dan mas kahwin yang mahal itu diharuskan oleh hukum Islam, namun iu bukanlah suatu yang terbaik.

Dinyatakan bahawa Nabi s.a.w bersabda :

Ertinya : Sesungguhnya wanita-wanita yang paling diberkati dan menjadi keutamaan adalah yang paling rendah mas kahwinnya ( Riwayat Ibn Hibban)

Dalam sebuah hadis lain :

Ertinya : Sebaik-baik kamu adalah yang paling mudah mas kahwinnya ( Hadis Marfu’ riwayat At-Tabrani, namun lemah pada sanadnya)

Juga hadis yang lain berbunyi :

Maksudnya:
“Wanita-wanita yang paling diberkati dikalangan umatku adalah yang paling rendah mas kahwinnya” (Riwayat Ahmad, namun lemah pada sanadnya)

Memang kelihatan hadis-hadis di atas menyebut perihal mas kahwin, namun dalam konteks Malaysia yang mempunyai adat memisahkan mas kahwin dan hantaran, kedua-dua belanja yang berkait langsung dengan aqad nikah dianggap relevan dalam erti hadis di atas. Manakala kenduri pula adalah sesuatu yang terasing.

2. Saudara memberitahu bahawa kedua-dua keluarga telah bersetuju secara ala kadar bagi meraih keberkatan, maka sewajarnya saudara dan keluarga berterus terang dengan bakal pasangan berkenaan luar jangkaannya nilai hantaran yang mereka harapkan. Itu adalah amat penting berbanding menjatuhkan diri dalam hutang untuk berkahwin yang merupakan satu cara yang tidak sihat dari sudut perancangan kewangan.

3. Secara asasnya, tidak ada salahnya meminjam untuk membeli emas bagi tujuan simpanan masa hadapan, pelaburan jangka panjang atau sebagai hantaran, namun ia menjadi SALAH dan DOSA BESAR jika pinjaman dibuat dari bank konvensional secara riba yang dikenakan ‘interest’, atau membeli emas itu secara bertangguh bayarannya. Namun jika saudara membuat ‘pembiayaan peribadi’ dari institusi kewangan Islam untuk memperolehi tunai bagi tujuan perkahwinan, ia tiada masalah dari sudut hukum dan telah disahkan patuh hukum Shariah oleh ulama yang berwibawa dan menyelia institusi terbabit, cuma ia tidak digalakkan sahaja dari sudut perancangan kewangan kerana boleh membawa masalah bebanan hutang di kemudian hari.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

Sumber: http://www.zaharuddin.net/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
{ 3 comments… add one }
  • dark_angel May 16, 2012, 1:45 pm

    Ni la dilema saya sekarang, saya dengan tunang nak nikah cepat sebab kami ni dah tunang lama. tunang dulu pun mak yang beriya nak buat awal, padahal kami ni tengah tak berapa stabil lagi. beberapa hari lepas, kami bincang balik dengan family, family suruh tetapkan tarikh menikah. Kami cadang nak buat bulan 11, buat simple je. pastu bila mak saya mencelah dia nak juga kami kumpul rm10 ribu sebab dia nak jemput ramai orang. Ayah pula boleh senyap, patut nya dia sebagai ketua keluarga dia kena la masuk campur juga. kalau macam tu permintaan dia, lagi lambat la kami kahwin. Aduh pening nya kepala bila mak tak nak langsung consider dengan cadangan kami. Somebody help me, saya rasa macam nak give up je.

  • Ana Muslim May 16, 2012, 6:26 pm

    Assalamualaikum ya Sahabat .. Ana pun akan mengalami hal yg sama .. payah bile di ikut sgt adat melayu yg belum pasti menjamin kebahagian dan keredhaan Allah ..

  • alif zaimi June 26, 2012, 5:15 pm

    sebenarnya adat telah mematikan agama kita… agama suruh memudahkan tapi adat adalah sebaliknya… punca utama jadi camni ( cerita di atas ) adalah dari bapa / ayah si perempuan aka wali mujbir… dia yg spatotnya berperanan mengetuai sgala-gala mengenai perancangan anak dia kahwin, ibu hanya jadi penasihat…tapi kerana adat , ibu ambil alih kuasa si bapa… Saya pon ada masalah jugak, saya nak kahwin dgn pilihan hati saya tapi ibu bapa x bagi… sebab mereka berdua kate saye masih muda lagi… ” adat menguasai dunia ” ….

Leave a Comment

CommentLuv badge

Next post:

Previous post: