Kesalahan Semasa Solat Tanpa Kita Sedari

by admin on May 24, 2012

Solat merupakan antara kewajipan paling penting dalam kehidupan umat Islam. Nabi SAW diisrakkan ke langit untuk menerima perintah solat. Solatlah amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama baiki mutu solat kita. Maksud hadis:

“Amal seorang hamba yang pertama kali dihisab kelak ialah solat, jika solatnya rosak, maka amal lainnya pun akan rosak.” (HR Thobrani)

Berikut merupakan kesalahan-kesalahan solat yang tidak kita sedari, berdasarkan hasil pembelajaran dan kajian saya selama ini. Semoga post kali ini memberi manfaat kepada kita, insya Allah…

  1. Tidak berdiri lurus. Berdiri lurus bagi yang berkemampuan merupakan salah satu rukun solat. Apa yang diperhatikan, seseorang yang sakit tidak berdiri lurus semasa solat. Mereka terus duduk, tanpa berdiri lurus. Sewajibnya, mereka berdiri lurus dahulu, kemudian, barulah mereka boleh duduk. Ini adalah kerana mereka masih boleh berdiri dan berjalan! Macam mana mereka ke masjid sekiranya mereka tidak boleh berjalan? Perkara ini terkecuali sekerinya seseorang itu memang betul-betul tidak mampu untuk berdiri
  2. Takbiratul Ihram dilafazkan dengan salah. Contohnya, bertakbir dengan lafaz ﭐﷲ di mulut, dan ﺃﻛﺒﺮ di dalam hati. Walhal, lafaz takbiratul ihram adalah RUKUN QAULI, maka, ia WAJIB dilafazkan 100% di mulut tanpa meninggalkan satu hurufpun dalam kalimah ﭐﷲ ﺃﻛﺒﺮ . Selain itu, sekiranya makhraj lafaz takbiratul ihram ini salah, maka ia boleh juga membatalkan solat. Contohnya, melafazkan takbiratul ihram dengan suara angin (seperti suara orang berbisik).
  3. Terdapat kesalahan dalam al-Fatihah. Al-Fatihah merupakan RUKUN QAULI yang wajib dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul. Sekiranya membaca al-Fatihah dalam hati atau menggunakan suara angin, maka, ia boleh membatalkan solat.
  4. Tidak thomakninah (berhenti seketika) dalam rukuk dan sujud. Kadar minimum untuk rukuk dan sujud adalah dengan kadar lafaz “subhanallah”. Maksud hadis:

“Seburuk-buruk pencuri adalah orang yang mencuri dalam solatnya.” Sahabat bertanya, “Bagaimana caranya mencuri solat itu wahai Rasulullah?”
“Yaitu, yang tidak menyempurnakan rukuk, sujud dan bacaan di dalam solatnya” (HR Ahmad)

  1. Sujud yang tidak sempurna, anggota sujud tidak dikenakan ke atas lantai. Tujuh anggota sujud tersebut adalah: muka (termasuk dahi dan hidung); kedua tapak tangan; kedua lutut dan penghujung 2 tapak kaki (ibu jari), sebagaimana sabdanya yang bermaksud:

“Aku telah memerintahkan agar sujud keatas tujuh tulang: keatas dahi, dan beliau mengisyaratkan ke hidungnya, 2 tangan, 2 lutut dan pada penghujung 2 tapak kaki (ibu jari).” (Muttafaqun ‘Alaih)

  1. Lafaz tahiyyaat akhir yang salah. Perkara ini merupakan antara kesalahan yang amat biasa dilakukan tetapi ramai yang tidak menyedarinya. Lafaz tahiyyaat wajib disebut dengan makhraj yang betul kerana ia adalah rukun qauli. Sekiranya lafaz tahiyyat itu dilafazkan dengan suara angin juga, ia akan membatalkan solat. Namun begitu, amat sukar untuk diterangkan berkaitan lafaz tahiyyat akhir yang betul di dalam ruang yang terbatas ini. Sebaik-baiknya, rujuklah guru agama yang hak.
  2. Lafaz salam dibaca dalam hati, dilafaz dengan suara angin, atau melafazkan salam dengan makhraj dan huruf yang salah juga boleh membatalkan solat. Lafaz yang tepat adalah ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ (assalaamu’alaikum warahmatullaah). Sekiranya menyebut “asalaamu’alaikum”, “salaamu’alaikum”, menukar huruf ﻉ kepada ﺃ, huruf ﺡ kepada ﻫ, atau apa sahaja sebutan yang selain daripada ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ , ia akan membatalkan solat. Menyebut salam dalam hati juga boleh membatalkan solat, kerana lafaz salam pertama adalah rukun qauli, ia WAJIB dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul.
  3. Tangan berayun-ayun semasa i’tidal. Pergerakan anggota besar 3 kali berturut-turut boleh membatalkan solat. Tak tahulah kenapa orang suka sangat ayun tangan semasa i’tidal, yang macam buayan tu.
  4. Tidak berhenti seketika, yakni i’tidal selepas rukuk.
  5.  Dada berpaling dari kiblat

 

Sumber: http://www.soutulmujahid.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 62 comments… read them below or add one }

MoSE May 24, 2012 at 10:52 am

Alhamdulillah.. kadang2 tabiat itu merosakkan ibadah. Insyaallah akan lebih berhati-hati dan diperbaiki.

Reply

shahrol azhar May 24, 2012 at 11:04 am

ustaz Don Danyal Don Biyajid ada berbincang hal ini dalam 30 minit bersama ustaz Don :)

Reply

pamungkas utomo May 25, 2012 at 9:08 pm

maksudnya suara angin (seperti orang berbisik) itu bagaimana ?
apakah membaca dalam hati juga bisa membatalkan dalam shalat

Reply

Don May 31, 2012 at 12:54 pm

saya kurang pasti ‘suara angin’ tetapi kalau membaca dalam hati, jadi tidak sah, kerana rukun qauli mesti ‘disebut’. kita tak ‘menyebut’ jika membaca dalam hati.
seingat saya jika menyebut sambil sendawa atau menguap pun xboleh. perlu disebut dengan keadaan paling sempurna

Reply

Ibnu Hamzah June 5, 2012 at 1:15 pm

Assalamu’alaikum wbt,
Dari apa yg saya pelajari membaca rukun qouli dalam hati adalah membtalkan solat, tetapi jika membaca secara perlahan (sir) adalah tidak mengapa selagi bacaan itu boleh didengari oleh diri kita sendiri tanpa terputus. Memang ada pendapat yang mengatakan takbiratul ihram tidak sah jika tidak didengari sekurang2nya orang yang berada disebelahnya dan ada pendapat yang mengatakan sah selagi didengari diri sendiri. Fatihah dan tasyahud akhir pula wajib dibaca dengan tajwid (makhraj huruf, harakat dan segala tanda bacaan yang betul), mestilah muwalat (bersambung kalimah dengan kalimah dan ayat dengan ayat), tidak boleh terputus, jika terputus ditengah ayat wajib dimulakan semula ayat tersebut. Tidak boleh bertukar huruf atau baris, tetapi bagi yang kurang mahir dengan tajwid mahir maka bacalah dengan sebaik mungkin atau sebaiknya belajarlah dengan ustaz. Org yang waham atau tidak fasih membaca Quran tidak boleh jadi imam melainkan semua makmumnya juga sepertinya.
Wallahua’lam

Reply

Nurdin Asik October 16, 2012 at 11:06 am

saya paling setuju dengan coment ini…
tidak semua umat islam, itu bisa baca tulis alquran… dan mengucapkan semua bahasa arab dengan pas….

Reply

Andy May 26, 2012 at 4:22 pm

Biar btol?
Bukan bida’h ka ni?
Xkanlah suara angin dan bca dlam hati pun x sah?
Klu d perdengarkan pda org bukankah tidak ikhlas?
Aku x pernah pun dgr bacaan al-fatihah pda rakaat ke3 dan ke4 oleh imam.
Camna la tu?

Reply

Na June 1, 2012 at 12:54 pm

Yg dimaksudkan bukanlah membaca alfatihah secara lantang. Cukup utk mendapat pendengaran buat telinga anda sendiri.

Reply

suami February 12, 2014 at 10:27 pm

Itulah yg dipanggil berbisik. Bukan?

Reply

Aman June 16, 2012 at 4:38 pm

adik Andy yg dikasihi,
Jgn cepat mengucap kata biadaah sdg kita belum faham. Nasihat saya jadikan ilmu ini sbg panduan, rujuk org alim untuk diamal. Niat belajar sepanjang hayat.

Reply

hambaMu July 31, 2012 at 12:15 pm

Andy_btul gak apa ko ckp ni,ni yg membuatkan aku makin konfius…SUBHANALLAH.

Reply

sham October 30, 2012 at 10:13 am

ketika solat zohor dan asar bacaan imam diperlahankan bagi semua rakaat. maghrib rakaat 3 diperlahankan. isyak rakaat 3 dan 4 diperlahankan. subuh sebab 2 rakaat sahaja. maka kedua dua rakaat imam perdengarkan bacaannya.
makmum baca fatihah dan surah seperti biasa bagi waktu yang imam tidak perdengarkan bacaannya. bagi rakaat yang dengar bacaan imam, makmum boleh baca fatihah selepas imam. kemudian diam mendengar bacaan surah dari imam. boleh rujuk pada ulamak jika was-was.

Reply

alif May 26, 2012 at 4:30 pm

Kdudukan tngan pada pusat?ulu hati or pd kiri dada?.mana 1 yg btol..nyatakan sebabnyer?

Reply

hafiz June 30, 2012 at 12:31 pm

yg paling afdh0l tangan diletakkan di atas pusat dan pergelengan tangan di unjurkan sedikit kepade ulu hati….tangan di letakkan pade kiri dade tujuannye jika kite sembahyang jemaah dan saf kita itu sempit,jadi dengan meletakkan tangan pd kiri dade akan menjadikan kite tidak terhimpit..cube r tes..

Reply

hafiz islam June 30, 2012 at 2:23 pm

yg paling afdh0l tangan diletakkan di atas pusat(bukan sama paras) dan pergelangan tangan di unjurkan sedikit kepade ulu hati..tangan diletak di atas dade kiri hanye bertujuan untuk supaye kite x terhimpit..cont0hnye ketika sembahyang jemaah,apabila saf itu terlalu ramai sampai terhimpit,orang akan meletakkan tangan pada dade kiri supaye tidak terhimpit dan selese..

Reply

Deddy Sukaryadi May 26, 2012 at 5:10 pm

Semua ada didalam Al-Quran. Sewaktu shalat hanya menyebut nama ALLAH saja, tidak boleh menyebut nama lain. Quran itu lengkap, sempurna , jelas, mudah, terperinci, hadist yg terbaik, dll.

Reply

aR-rajul Rajul May 26, 2012 at 10:48 pm

sebaiknya kita rujuklah guru yg mahir dlm bidang fikah…. supaya tdk terjadi nya kekeliruan n salah faham.

Reply

Sakina Hamdani May 29, 2012 at 2:53 pm

Assalamualaikum.Nak tanya,bukan ke kalau guna suara angin tapi dah dengar dgn jelas di telinga sudah memadai? Kalau kne bunyikan suara kuat dengan suara biasa,tak ganggu org mase solat berjemaah ke? Minta pencerahan.

Reply

fara May 31, 2012 at 10:31 am

time kasih memeberi bahan bacaan berbentuk dakwah..semoga pe yg disampaikan kn ini menjadi manfaat kepada kita semua,,insy’ALLAH …:)

Reply

fidz June 2, 2012 at 11:02 am

sekadar nk bertanya…sbnrnye masa tahiyat awal dan akhir…jari perlu telunjuk perlu diangkat sewaktu menyebut 2 kalimah syahadah ke atau semasa menyebut kalimah ‘Allah’ dalam kalimah syahadah itu….??
Dan berapa lama pula jari ini perlu diangkat?
Ada yang mengatakan jari ini perlu diturunkan slps 2 kalimah syahadah…ada yang mengatakan kena kekal sampai akhir…

Harap dpt bantu saya ya….sy sgt2 perlukan bantuan tntg hal ini…

Reply

hafiz islam June 6, 2012 at 11:55 am

mengikut hadis,nabi hanya memberi isyarat tangan sahaja ketika melafazkan kalimah shahadat tersebut,tetapi tidak disebut bagaimana nabi melakukan isyarat tersebut..mengangkat jari telunjuk itu di buat oleh ulama’…jadi tidak ade masalah same ade ingin menurunkan jari atau hendak mengekalkan jari itu sampai habis tahiyat…ikutlah yg mane pun s0lat kite tetap sah..

mengenai bilekah mase hendak mengangkat jari?

ade pendapat yg mengatakan ketika lafaz “asyhadu”…ade juge yg mengatakan ketika lafaz”illa Allah”..jadi ikut lah nk ikut yg mane pun,solat kite tetap sah..

Reply

abyadh June 2, 2012 at 11:58 am

saya pun konfius dengan suara angin ni, kalo kita sebut at least telinga kita sendiri dengar, tu bukan maknanya orang sebelahpun (kalo berjemaah) bole dengar ke? tu x kire ganggu solat org lain? mohon pencerahan,

Reply

Mohamad Qaiyyum June 3, 2012 at 7:15 am

Assalamualaikum.

Buat pengetahuan penulis, saya cadangkan supaya dapat tulis dengan lebih jelas setiap kesalahan tersebut agar tidak menjadi tanda tanya bagi mereka yang membaca.

Saya pernah mendengar, ketika solat tidak ditekankan hukum tajwid. Cukup sekadar betul pada bacaan dan tidak lari dari hukum tajwid. Jika terlalu ditekankan hukum tajwid dalam solat, bagaimana seseorang yang berlidah pendek mahu menyebut huruf ra’ (ر) dengan betul?

Saya harap dapat diperjelaskan lagi cara yang betul bagi kesalahan-kesalahan tersebut.

Wallahu A’lam

Reply

fatimah June 3, 2012 at 12:55 pm

tdk bleh ke bacaan di dlm solat cthnye mcm surah Al_Fatihah dibace dlm ati…

Reply

mohd afifi June 3, 2012 at 11:47 pm

rujuk buku ensiklopedia solat. jelas dan terperinci

Reply

Mohd Nurdin Hamzah June 5, 2012 at 2:50 pm

Wallahu’alam Bissawab.
Mohd Nurdin Hamzah recently posted..Senggugut Tidak Semestinya Tidak SuburMy Profile

Reply

hafiz islam June 6, 2012 at 11:31 am

sebutan angin adalah bunyi seperti mendesis..bacaan rukun qauli tidak ape jika disebut dengan sebutan angin..asalkan kite dapat tahu ape yg kite sebut..tujuan membace kuat adalah untuk memastikan makhraj betul..itu aje..supaye menjelaskan bacaan kite..jika kite hanye menggerakkan mulut tanpa mengeluarkan suara atau suare mendesis tidak sah alfatihah tersebut kerana bacaan tersebut tidak dapat menjamin makhrajnye betul..cube tes anda menggerakkan mulut sahaja,adekah betul sifat huruf seperti huruf sin,dho’,tanwin,dengung dan sebagainye?..kesinpulannye bacaan al fatihah paling kurg dapat di dengari oleh telinga sendiri tidak kira dengan cara menguatkan suara atau sebutan angin(bunyi mendesis)

Reply

hafiz islam June 6, 2012 at 11:43 am

dibenarkan suare mendesis(suara angin) supaya tidak mengganggu jemaah berhampiran..asalkan suara angin itu mestilah jelas dari segi sifat huruf dan tajwid..tidak boleh membace di dalam hati kerana al fatihah adelah rukun qauli(perkataan @ lafaz) bukan rukun q0lbi..begitu juge dengan rukun qauli yang lain…bagi yg pendek lidahnye kerana tidak dapat menyebut sifat huruf atau tajwid dengan betul,di maafkan pade syarak..tetapi disy0rkan supaye belajar membetulkan sebutan dan tajwid dengan bersungguh-sungguh..bagi yang boleh membace dengan makhraj yang betul,wajib membace dengan betul..

Reply

farah June 6, 2012 at 9:17 pm

macam mana kalau solat berimam ? ikut bacaan imam dalam hati pun bole membatalkan solat ke ?

Reply

hafiz June 30, 2012 at 12:13 pm

xpe klu nk ikut bacaan imam dalam hati…..boleh mendatnagkan kusyuk..tapi selepas imam abis membace al fatihah,kite perlu juge melafazkan al fatihah..

Reply

Th3g4rZ June 13, 2012 at 11:58 am

Alhamdullillah dgn informasi diatas aku jdy mngetahui kslhan” yg dha smsa aq mlksnkn shalat insya allah aq tdk akn mengulang kslhn smsa shalat q lg,
Agar shalat q bsa d trma oleh Allah SWT
Amiin…

Reply

nafisah sairi June 16, 2012 at 3:35 pm

Terima kasih dngn ilmu yg dikongsi …

Reply

hamba Allah June 16, 2012 at 3:35 pm

Alhamdulillah.. Syukran diatas pencerahan dan perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat..

Reply

Ati MY June 16, 2012 at 7:25 pm

Syukran krna tlah brkongsi…

Reply

mukhlis quyyung chakil June 16, 2012 at 9:39 pm

wah ini sangat menarit dan bgus tapi alangkah baeknya kita sandarkan dg dalil laen, seperti anda mengatak tiga kali gerak besar membatalkan sholt, coba cari lg hadist yg laen, sehinga yg membacanya terbuka wawasanya. trm ksih
mukhlis quyyung chakil recently posted..Isra’ Mikraj, Baitul Maqdis dan Perjuangan IslamMy Profile

Reply

hamba Allah June 18, 2012 at 12:39 pm

boleh kah ketika tahiyyat akhir sebelum salam kita berdoa ”ya Allah, aku berlindung padaMu dari fitna kubur, fitnah dunia, fitnah akhirat dan fitnah dajjal” setelah itu baru mengucap salam

Reply

hafiz June 30, 2012 at 12:15 pm

itulah yg terdapat dalam hadis nabi..jd sunatlah hukumnye

Reply

hafiz islam June 30, 2012 at 2:17 pm

itulah yg terdapat dalam hadis..hukumnye sunat..

Reply

SHAH June 18, 2012 at 10:03 pm

saya tak penah pun belajar solat kena baca alfatihah sehingga kena didengar oleh kita….tak ke mengganggu jemaah yang lain…….tolong jelaskan dengan terperinci………

Reply

hafiz islam June 30, 2012 at 2:11 pm

ramai orang tertanye tanye kalu kite bace kuat bukan ke akan menggangu makmum kat sebelah?..jawapannye gini..mase kite sembahyang jemaah,ce kite bace al fatihah se perlahan mungkin, tapi tlinge kite dapat deng0r suare kite,pastu lepas kite abis sembahyang,kite tnye makmum sebel0h kite,”bacaan aku ganggu mu d0p?”..jawapannye ade kat makmum kite td…selamat mencube…

Reply

yanie June 30, 2012 at 4:09 pm

terima kasih atas perkongsian ni.jazakallah

Reply

Pencinta Kucing July 8, 2012 at 10:18 pm

Asalamualaikum,

Saya ingin bertanya perihat point ke-5 tuan:
“Tujuh anggota sujud tersebut adalah: muka (termasuk dahi dan hidung); kedua tapak tangan; kedua lutut dan penghujung 2 tapak kaki (ibu jari)”.

Bagaimana pula bagi org yg bersolat dengan memakai kasut? Contohnya, ketika bersolat Jumaat, masjid penuh dan terpaksa bersolat di atas jalan raya bertar? Atau ditempat yang bersalji, yang mana disana, ada yang bersolat dengan memakai kasut dan sarung tangan.

Terima kasih :)

Reply

cheks July 9, 2012 at 12:50 am

mohon share…

Reply

khairiah July 12, 2012 at 7:56 pm

salam. ade beberape perkara sy tak phm.

1. jika melafazkan bacaan dengan suara angin (seperti suara orang berbisik) itu boleh membatalkan solat, bagaimana pula untuk muslimah. adakah perlu untuk kami membaca dengan kuat? tidak kira la solat di rumah @ masjid/surau. adakah kami perlu membaca Al-Fatihah dengan kuat supaya tidak membatalkan solat?

3. jika kaki sakit,mampu berjalan ke masjid/surau tetapi dengan langkah yg lambat tetapi ianya tetap menyakitkan, adakah perlu untuk solat berdiri juga?

mohon penjelasa. terime kasih. ;)

Reply

Muzafar August 2, 2012 at 10:17 am

nak tolong jawab yg no.3 jer..
Maksud dia, kalau mampu untuk berdiri atau berjalan,
time Takbir yang first (pada rakaat pertama) tu je kena berdiri,
lepas tu nak duduk, duduk la..

Reply

Nasbi Lasai July 17, 2012 at 5:48 pm

Semoga menjadi panduan kpd muslimin & muslimat utk melakukan solat yg betul2 mengikut tertib yg dikehendaki.

Reply

khalifah August 25, 2012 at 2:55 pm

Assalamualaikum. untuk lafaz syahadah jari erlu diangkat dan dibengkokkan sedikit seerti mana yg telah diriwayatkan oleh nasa’i dn yg lainnya. saya lakukan ini dan ada d antara sahbat saya merasa pelik. walaubagaimanapun nabi mmbegkokkan jari semasa syahadah. apa yg baik ada diri nabi adalah ikutan yg sebaiknya.

wallahu ala’m

Reply

zainuriah August 30, 2012 at 8:09 am

assalammualaikum.
dalam solat berjamaah wanita di masjid, terdpt jamaah wanita membaca surah fatihah secara agak kuat sehinggakan boleh didengari dengan jelas oleh jamaah wanita lain yang jauh kedengarannya sehingga lebih kurang 3 jamaah kanan juga 3 jamaah kiri. Tambah2 lagi jika kumpulan jamaah wanitabaca kuat ini solat bersama2 dengan rakan2 yg membaca kuat…maka bertambah2 kuatlah bacaan fatihah dapat didengari dengan berbagai mcam taranum bacaan masing2. Ini sudah pastinya menganggu bacaan jamaah dikiri kanan jamaah tersebut kerana mendengar bacaan kuat tersebut sehingga terkadang tersasul dan bercelaru. Bila bertanya , mereka menjawab untuk mendapatkan kekusyukkan tapi memang jelas menganggu kekusyukan jamaah lain…….bagaimana pandangan ustaz. mohon penjelasan

Reply

mRmSzAMAN September 3, 2012 at 12:29 pm

Bagaimana pula jika hidung sensitif (penghidap resdung) yg tidak selesa/kerap bersin dgn habuk lantai/permaidani…? Ada dengar pendapat hidung tidak termasuk dlm anggota yg 7 tu… mohon penjelasan…

Reply

muslimah October 5, 2012 at 5:55 pm

macam mana pula dengan muslimah. mohon la ada orang boleh menjelaskan hal ini. muslimah bukan ke suaranya aurat? baca dalam hati je bley membatalkan solat ke? ya ALLAH… jadi selama ini solat sy x sah la nie? tolong sapa2 jawab

Reply

arie October 16, 2012 at 10:36 am

ilmu yg membawa ke surgaNya Allah..SWT…..smoga kita smua bisa masuk surgaxa…. lpaz bacaan itu sgt perlu tp buat org yg pndek lidahxa pun sgt perlu namun kembali ke masing2 bahwa dia dia cakep bt mmbacaxa…. smoga kita dpt surgaNya…

Reply

zuan October 12, 2012 at 3:10 pm

salam, harap perkara ini dirujuk dgn sebenar benar rujukan terlebih dahulu sebelom di sebarkan buat bacaan pengunjung . . saya pon tidak arif dalam bab ini tp jika dalilnya dtg dr hadis-hadis yg sah lebih mudah utk pembaca memahami. jgnlah kita sekadar copy n paste dr sumber lain. teruskan usaha murni penulis utk mnyebarkan dakwah2 islamiah

Reply

jaja October 16, 2012 at 11:00 am

jgn la kita merumitkan dgn pelbagai persoalan yg
merumitkan lagi perlaksanaan solat kita.
solatlah sebagaimana Nabi solat,itu lah yg terbaik.
baca buku dan rujuk lah guru2 agama

Reply

hamba Allah December 31, 2012 at 10:20 pm

salam. asif jiddan.. pd pndapat ana, klau blh, nyatakan jugak dalil utk setiap yg dinyatakan. cthnye, utk point 2,3,6,7,8. bukanlah ana gila dalil or else, cuma dalam perihal sebegini, sewajarnya punya dalil yg kukuh agar org xsalah anggap and xmudah pertikaikan. plus, xbuat agama lain merasakan Islam ni sbgi agama yg berat. dlm Islam pun ad 4 madzhab, and penerimaan setiap madzhab pun adalah berbeza tapi insya-Allah semuanya diterima Allah selagi mana masih bpegang pd ahli sunnah wal jamaah.

Reply

syamsul April 11, 2013 at 2:26 pm

selain dari bacaan rukun quoli boleh la baca dlm hati ye? ke mcm mana?

Reply

nana May 26, 2013 at 12:38 am

Assalamualaikum, nak tanya adakah batal solat jika mengangkat jari telunjuk pada bacaan asyhadu alla…

Reply

nor assyifaa September 28, 2013 at 11:10 pm

salam, sy nak tanye , sebenarnye adakah wajib bertajwid dalam bacaan solat , smada alfatihah , bacaan sujud, ruku” o lain2..?

Reply

mohd October 11, 2013 at 12:25 am

Nak tahu yg lain2 lagi dapatkan ebook Salahlaku Dalam Sembahyang ditulis berdasarkan kitab Sabilal muhtadin. Ada satu bab iktibar dan pengajaran dari hukum2 sunat n makruh. Boleh hubungi terus 013 3377 242.

Reply

Mohamad February 3, 2014 at 12:06 am

kesalahan dlm sembahyang harus dilihat dari peringkat persediaan sebelum sbhyg, ketika mendirikan sbhyg, selepas salam juga. Jika berjemaah di surau atau masjid apakah doa2nya, cara berjalan ke masjid, adab menunggu qamat juga harus dijaga. Ebook Salahlaku Dalam Sembahyang ada butirannya. Dapatkanlah utk membaiki amalan sembahyang kita.

Reply

Ina February 14, 2014 at 1:20 pm

Assalamualaikum…terdapat waktu2 di mana saya terpaksa membaca di dalam hati contohnya ketika di dalam mulut saya terdapat ulser yang menyebabkan kesakitan jika saya membaca dengan suara….atau ketika saya mengalami batuk yang serius..yang apabila bercakap keadaan akan menjadi lebih teruk..adakah terbatal solat…

Reply

Zulkifli June 17, 2014 at 4:40 pm

Terimakasih Admin atas artikel. Untuk rujukan boleh tak kiranya setiap perkara ada rujukan nas nya, samada Al Quran atau Hadis Nabi S.A.W. Di khuatiri, yg tiada rujukan nas boleh membawa kenapa perbincangan yg mengunakan pengetahuan sendiri2 sahaja. Wallahualam.

Reply

MuhamadZaidi June 29, 2014 at 11:19 pm

Sila sertakan nas lengkap daripada al quran atau hadis berkenaan bacssn secara angin (secara sir/angin) adalah tidak sah. Tiada rujukan nas, membawa kekeliruan yang meragukan.

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: