Kenapa Makan Dengan Tangan Kanan?

by admin on May 24, 2012

Ibn Umar meriwayatkan bahawa Pesuruh Allah, Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Apabila kamu hendak makan, hendaklah kamu makan dengan tangan kanan, dan apabila hendak minum, minumlah dengan tangan kanan, kerana syaitan makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kiri.” (Sahih Muslim)

Sudah menjadi kebiasaan masyarakat timur untuk mendahulukan apa jua perbuatan dengan tangan kanan, baik bersalam, makan, menunjuk dan sebagainya jadi apabila kita mendengar hadis diatas bukanlah ia menjadi sesuatu yang janggal. Akan tetapi rata-rata masyarakat moden dizaman ini mula makan dengan tangan kiri, baik di majlis-majlis rasmi hinggalah ke makan di tempat-tempat ternama seperti di hotel-hotel besar.

Akan tetapi Nabi berpesan agar makan menggunakan tangan kanan dan sesiapa yang makan menggunakan tangan kiri, mereka mengikut amalan syaitan. Melihat tamadun barat yang menyuap makanan dengan tangan kiri malah itu juga diikuti oleh golongan elit bangsa kita di majlis-majlis “high level”, pasti ada hikmah mengapa Nabi melarang berbuat demikian.

Otak manusia terbahagi kepada dua hemisfere kiri dan kanan, bahagian kiri badan dikawal oleh bahagian kanan otak dan sebaliknya. Kajian sains mengenai aktiviti otak menunjukkan, secara amnya lebih banyak aktiviti dibahagian kiri otak ketika seseorang itu sedang berada dalam keadaan yg positif contohnya mesra, riang gembira dan sebagainya. Sifat-sifat negatif seperti menyendiri lebih aktif diotak sebelah kanan.

Mengapa apabila kita dilanda masaalah, meluahkan perasaan ataupun bercakap samada kepada diri sendiri ataupun kepada manusia lain serba sedikit dapat mengurangkan tekanan didalam diri kita? Ini berkemungkinan disebabkan otak kiri terlibat lebih aktif dalam bahasa pertuturan, aktiviti berkomunikasi dengan tidak secara langsung membuat bahagian kiri otak aktif lantas menimbulkan perasaan positif dan mengurangkan tekanan perasaan.

Jadi jika kita kaitkan dengan aktiviti makan menggunakan tangan kanan yang mana akan mengaktifkan bahagian kiri otak, bukankah ia akan menimbulkan perasaan positif? Lebih positif semasa kita menjamu selera, lebih mudah makanan dihadamkan dan makin sihatlah tubuh badan.

Makan dengan tangan kiri mengaktifkan otak kanan yg dikaitkan dgn sifat-sifat negatif, sebab itulah makan dengan tangan kiri meniru syaitan kerana sifat syaitan itu sendiri yang penuh dengan dengki dan sombong. Lebih bahaya lagi apabila perbuatan makan dengan tangan kiri itu juga akan membuatkan manusia lebih mementingkan diri sendiri dan tidak peduli lagi pada insan-insan lain terutamanya dalam hal makan tersebut.

Masih ingat lagi ketika mula memasuki bidang perkhidmatan VIP, kami rakan-rakan sekerja diarahkan untuk menghadiri kursus etika pakaian dan pemakanan. Kami diajar cara berpakaian yang “betul” termasuklah cara menggunakan segala jenis sudu garpu pisau, etika pemakanan barat sebagai persiapan untuk meghadiri majlis-majlis rasmi, ini termasuklah dengan menyuap makanan dengan tangan kiri.

Persoalannya adalah, jika etika makan ala barat di praktikkan oleh golongan elit masyarakat kita yang rata-ratanya adalah pemimpin, maka lebih kerap otak kanan diaktifkan ketika makan yg mana ianya boleh dikaitkan dgn sikap negatif, menyendiri dan pentingkan diri sendiri, mungkinkah itu penjelasan mengapa pemimpin-pemimpin kita rata-ratanya membuat keputusan lebih untuk kepentingan diri, kroni berbanding masyarakat? Mungkinkah ini penjelasan mengapa manusia yang kaya makin bertambah kaya, berniaga dan mengambil untung berganda-ganda tanpa mengira kesan terhadap masyarakat dan persekitaran?

Apa yang saya kemukakan ini hanyalah hipotesis saya sahaja dari pembacaan, tepuk dada dan guna frontal lobe anda untuk berfikir sedalam-dalamnya. Tiada perintah Allah dan anjuran Nabi yang tiada kebaikan untuk umat manusia, hanya mereka yang melihat dengan mata hati keimanan sahaja yang dapat memahami.

 

Sumber: http://syurgadidunia.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 21 comments… read them below or add one }

shahrol azhar May 24, 2012 at 10:59 am

baru aku tahu…

Reply

ar-rajul rajul May 28, 2012 at 12:09 am

semua sunnah rasulullah ada tersirat d sebaliknya, yg sentiasa mendatangkan kebaikkan d dunia lg lah d akhirat kelak.

Reply

mohd faizal May 28, 2012 at 2:08 am

kalau kidal biasa guna sudu suap pakai tangan kiri, pun tak baik ke?

Reply

saudagar December 8, 2012 at 12:01 am

klau dh jadi sifat semulajadi itu d maaf kan, tp sekiranya berusaha utk berubah itu yg terbaik. Allah maha mengetahui lg bijaksana

Reply

siti jienah May 28, 2012 at 10:38 am

makanan barat yg guna pisau – klu biasa guna tangan kanan terpaksalah mkn guna tangan kiri (garfu)…

Reply

Pencinta Kucing July 8, 2012 at 9:44 pm

tak jugak cik aisyah.. contohnya, makan steak, boleh je kita potong2 dulu daging tu dengan tangan kanan (dan tangan kiri sebab memang perlu guna dua2 tangan).. dah siap potong tu, letakkan pisau, makan la dengan tangan kanan (menggunakan garfu)..

Reply

gg June 3, 2012 at 11:55 am

Kalau org yg kidal tu….? Buat kje smua pkai kiri…jdi d kira mngikut amaln syaitan jugak ke?…

Reply

noor zianah June 3, 2012 at 8:43 pm

yang kidal tu, usahakanlah untuk makan guna tangan kanan. anda mampu. jangan cakap tidak mampu, sebab yang cakap tidak mampu itu sebenarnya orang yang sombong yang tidak mahu ikut kata nasihat.

diriwayatkan oleh muslim dari abu muslim (abu iyas) salamah bin amru bin al-akwa’, bahawa sesorang makan dengan menggunakan tangan kirinya di samping rasulullah saw, dan baginda bersabda, mafhumnya,

“makanlah dengan tangan kanan mu!” ia berkata, “saya tidak boleh” tidak ada yang menghalangnya menggunakan tangan kanan kecuali kesombongan. ternyata orang itu tidak dapat memasukkan makanan ke mulutnya”

Reply

Maria June 6, 2012 at 11:51 am

btol tu.. org kidal boleh je belajar makan tngan kanan. my sister and brother pun kidal..left handed.. tapi dari kecik dibiasakan makan dgn tgn kanan.. xde masalah pun, nasik tak tumpah, selamat masuk ke perut. apa2 pun kalau usaha akan boleh. kalau cakap x boleh 2 mmg sngaja x mau buat la. lainlah kalau Allah bagi tangan kiri tu je yg boleh digerak2 di angkat2,. itu lain citer..

Reply

zibang July 8, 2012 at 9:12 pm

saya pun kidal…tapi tetap makan guna tangan kanan…=)

Reply

Hawa June 4, 2012 at 4:16 pm

dulu saya pun kidal, mmg susah la utk praktikan, masa kecik2 dulu tangan saya selalu kena ketuk dengan abang saya. Alhamdulillah sekarang saya da biasa makan guna tangan kanan….

Reply

aisyah June 7, 2012 at 12:16 pm

mcm mana pulak org kidal yang blh makan dgn tangan kanan tp hnya blh menulis dgn tangan kidal sahaja. Ada tak

Reply

zibang July 8, 2012 at 9:14 pm

saya tulis dengan tangan kidal..tapi makan guna tangan kanan…=)

Reply

Tipah July 8, 2012 at 9:50 pm

Kalau makan mcm steak tu ke…. Potongla dulu siap2, lepas tu tukar garfu ke tangan kanan dan makan, takde masalah pun. Takde sapa nak marah… Tak langgar undang2 negara pun…. :-), nak seribu daya… Yang penting kita ikut cakap Nabi tanda kita kasih pd baginda, sebab hari kiamat esok, kita sangat2 memerlukan syafaat Baginda.

Reply

Bro Wacana July 8, 2012 at 9:51 pm

Saya sharekan di blog dan link ke blog nie….. Sama-sama sebarkan kelebihan sunnah Nabi…….:)

Reply

Abu Zar September 2, 2012 at 3:37 pm

jom sama2 belajar paraktikkan suap guna tangan kanan bila makan guna garpu.
saya berlatih, dalam 2-3 kali dah bole amalkan sampai sekarang.

practice make perfect :)

Reply

Abu Zar September 2, 2012 at 3:43 pm

anda jangan terkeliru,
hal di atas adalah dalam konteks makan saja.
pada yang kidal tu jangan risau, Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang.

Reply

fiza November 10, 2012 at 7:30 pm

Mohon share.. jzkk

Reply

dentist November 22, 2012 at 11:15 am

sbnarnya klu org kidal tu ibu bapa harus biasakn ank mereka guna tgn kanan dr kecil. in sya Allah dia boleh mkn pki tgn kanan dan kekadang boleh jadi tak kidal.. klu dlm bidang pergigian cthnya,kami dilatih memegang peralatan spt jarum n bennda2 tajam yg lain guna tgn kanan wlupun org kidal.lama2 ok je…n bab mkn pki garfu tu sy rasa x maslah pun.sy potong dl guna pisau d kanan n garfu d kiri.then br tukar garfu ke kanan n makan.setle..dpt pahala sbb ikt sunnah nabi

Reply

izzi December 6, 2012 at 8:41 pm

Dlu mse sekolah rendah saye kidal, tp disebabkan tangan kiri ni asyek diketuk pengasuh… Alhamdulillah beransur2 sye buat smua perkare gune tngan kanan termasuk menulis… Smua ni boleh diubah dripade awal, ibarat membedung bayi… Kate Malaysia boleh, ape2 pon boleh ubah…

Reply

izzi December 6, 2012 at 8:41 pm

Dlu mse sekolah rendah saye kidal, tp disebabkan tangan kiri ni asyek diketuk pengasuh… Alhamdulillah beransur2 sye buat smua perkare gune tngan kanan termasuk menulis… Smua ni boleh diubah dripade awal, ibarat membedung bayi… Kate Malaysia boleh, ape2 pon boleh ubah…

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: