Kedatangan Nabi Isa Di Akhir Zaman

by admin on June 21, 2012

Rasulullah SAW menyatakan, sesungguhnya menjelang hari kiamat nanti, Isa akan turun kembali ke bumi. Istilah ini dalam versi Kristian disebut dengan The Second Coming (kedatangan untuk kedua kali).

Kedatangannya untuk mengajak umat manusia agar mengikuti ajaran yang telah disampaikan oleh Rasulullah SAW.

Tak hanya itu, kedatangan Isa juga akan membersihkan aliran-aliran dan akidah yang sesat dan menyesatkan serta menghancurkan tiang-tiang salib.

” Tidak ada seorang nabi pun antara aku dan Isa dan sesungguhnya ia benar-benar akan turun (dari langit). Apabila kamu telah melihatnya, ketahuilah bahawa ia adalah seorang laki-laki berperawakan tubuh sedang, berkulit putih kemerah-merahan. Ia akan turun dengan memakai dua lapis pakaian yang dicelup dengan warna merah, kepalanya seakan-akan menitiskan air walaupun ia tidak basah.” (HR Abu Dawud)

” Sekumpulan dari umatku akan tetap berperang dalam kebenaran secara terang-terangan sampai hari kiamat sehingga turunlah Isa bin Maryam. Maka, berkatalah pemimpin mereka (Al-Mahdi), ‘Kemarilah dan imamilah solat kami.’ Ia menjawab, ‘Tidak. Sesungguhnya, sebahagian kamu adalah sebagai pemimpin terhadap sebahagian yang lain, sebagai suatu kemuliaan yang diberikan Allah kepada umat ini (umat Islam).” (HR Muslim dan Ahmad)

Hal pertama yang akan dilakukan Isa setelah turun dari langit adalah menunaikan solat sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis-hadis di atas. Isa akan menjadi makmum dalam solat yang dipimpin oleh Imam Mahdi.

Peristiwa kedatangan Isa ini sebelumnya akan didahului oleh keadaan dunia yang dipenuhi dengan kezaliman, kesengsaraan, dan peperangan besar yang melibatkan seluruh penduduk dunia.

Pada saat itu, seorang pemimpin Muslim (Al-Mahdi) akan berhadapan dengan Dajjal yang telah menyebarkan fitnah di kalangan umat Islam. Maka, saat itulah, Isa putra Maryam akan turun ke bumi dan menumpas semua itu dan membunuh Dajjal, membersihkan segala penyimpangan agama, dan menyelamatkan manusia dari fitnah Dajjal. Dajjal ini mengaku bahawa dirinya sebagai Tuhan. Maka, Isa akan bekerja sama dengan Imam Mahdi untuk membanteras semua musuh-musuh Allah.

Selain itu, Isa juga akan menyelamatkan manusia dari fitnah Ya’juj dan Ma’juj. Dalam hadis yang diriwayatkan Thabrani, disebutkan, fitnah dan kejahatan Ya’juj dan Ma’juj ini sangat besar. Tiada seorang manusia pun yang dapat mengatasinya. Jumlah mereka sangat banyak sehingga kaum Muslim terpaksa menyalakan api selama lebih kurang tujuh tahun untuk berlindung dari serangan dan panah-panah Ya’juj dan Ma’juj.

Sebagaimana dikisahkan, Ya’juj dan Ma’juj selama ini terkongkong dalam sebuah tembok yang dibuat oleh Zulkarnain. Mereka akhirnya boleh keluar setelah secara perlahan-lahan melubangi tembok tersebut. Tembok Zulkarnain itu diperbuat dari besi dan tembaga dan terletak di daerah Georgia (Asia Tengah).

Untuk mengatasi masalah ini, kaum Muslim terpaksa berlangsung di bukit Thursina selama beberapa waktu. Hingga akhirnya Isa berdoa kepada Allah agar menghantar bantuan dan doa itu pun dikabulkan. Saat itulah, Ya’juj dan Ma’juj berjaya diatasi (HR Ahmad, Muslim dan Tirmidzi dari An Nawwas bin Sam’an).

Setelah berjaya mengalahkan Ya’juj dan Ma’juj, Isa pun kemudian wafat. Menurut sejumlah riwayat, saat diturunkan hingga wafatnya kelak, itu terjadi selama 40 tahun. Dan, kehadiran Isa ini merupakan salah satu tanda-tanda berlakunya kiamat kubra (besar)

 

Sumber: http://abusyahirah.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 13 comments… read them below or add one }

hapizkut June 23, 2012 at 6:49 pm

nabi isa a.s bukannyer di hidupkan semula kerana penganut kristian percaya isa a.s dihidupkan semula oleh allah swat selepas 3 hari rasul ini disalib

Reply

Nor Jefri February 4, 2013 at 9:01 am

Sebenarnya siapa itu anti christ?

Pada kenyataanya sebuah teori agar diterima luas sebagian teori tersebut mengadopsi teori sebelumnya(menerima)teori itu kemudian membuat perbandingannya. Meskipun teori itu sedikit perbandingannya tapi sangat signifikan perbedaanya.

Tanpa pengakuan teori sebelumnya kemungkinan besar yg terjadi pada teori berikutnya(teori yg baru) tidak akan mendapat respon(peminat/pendukung) terhadap teori yg baru itu.

Semua yg terjadi hanyalah menyebar sensasi agar dapat dikenal ataupun di akui keberadaanya.

Koplak. . .

Reply

seorang christian ingin tahu June 25, 2012 at 12:52 pm

kenapa jesus (nabi isa) yg disebut trun ke bumi? dan bukan nabi muhammad yg merupakan nabi yg terakhir trun ke bumi. apa keistimewaan jesus klau dia yg satu2 nya trun ke bumi atas pilihan tuhan?

Reply

Penjawab Soalan July 11, 2012 at 9:34 pm

kerana ini menunjukkan jelas yg bhawa Nabi Isa A.S diutuskan oleh Allah kerana hendak menunjukkan kepada penganut agama lain seperti kristian,yahudi, dll , yg bahawa Nabi Isa bukanlah seorang anak tuhan ataupun konsep trinity yg dipuja oleh agama lain , malah baginda juga menghancurkan salib,babi dan sbagainya utk membuktikan penipuan Orang-orang terdahulu terhadap kisah-kisah penyewelengan (Corruption) didalam kitab Injil(Bible) , Taurat (Torah) … malah selepas Nabi Isa turun ke bumi baginda tidak akan menyebarkan agamanya yang terdahulu (berdasarkan kitab Injilnya) tetapi meneruskan agama Islam di akhir zaman …

Reply

hafifi September 6, 2012 at 6:09 pm

seperti yg kita semua maklum, nabi Isa A.S (jesus bg penganut kristian) telah disalib. mengikut firman Allah S.W.T., yg di salib itu bukan nabi Isa (jesus) yg sebenar tetapi ada seseorang yg diserupai dengan wajah baginda. nabi Isa kemudian diangkat ke langit.

mengikut firman ini dapat kita ketahui bahawa nabi Isa belum wafat dan jasad baginda masih terpelihara oleh Allah S.W.T.

sedangkan nabi muhammad S.A.W. telah wafat. akan pelik pula kalau yg telah wafat tetiba hidup semula. nanti akan menimbulkan keraguan. Wallahualam. Sesungguhnya perancangan Allah S.W.T itu maha hebat dan sempurna.

Reply

Aku July 7, 2012 at 9:48 am

Betul tu, Selepas tuhan Jesus, turun utk membunuh anti christ, dia akan menghakimi semua manusia di dunia ini.

Reply

siah July 7, 2012 at 11:28 pm

sungguh, Allah SWT mengetahui apa yg akan berlaku pada msa akan dtg, Dia sebaik2 perancang..

Reply

hamba Allah December 1, 2012 at 8:01 pm

Utk persiapan menghadapi perkara di masa hadapan ini, iman yang kukuh pada Allah swt perlu giat dikuatkan mulai sekarang..selalu berbicara mengenai kebesaran,kekuatan,keagungan dan maha kudratnya Allah swt. Amal soleh perlu ditingkatkan dan istiqomah. Moga mudahnya kita mendapat kekuatan dari Allah swt utk berhadapan dgn peristiwa yg amat dahsyat akan datang ini.
Penganut kristian, yakin lah Allah swt adalah tuhan yang hanya satu. Tidak beranak dan diperanakkan. Muhammad adalah kekasih dan pesuruhNya. Isa bin Maryam hamba Allah dan pesuruhNya. Isa alMasih tidak pernah meminta utk disembah dan tidak pernah mengaku tuhan di dalam bible. Betulkan akidah sebelum kematian yang menyesalkan kemudian.

Reply

hamba Alloh February 4, 2013 at 9:59 am

pemahaman…dari hadis maupun kitab sebagai referensi dasar,bahwa Nabi Isa AS akan turun ke bumi lagi,” APAKAH BENAR BENAR NABI ISA AS SEBAGAI APA ADANYA ATAU BISA JADI MANUSIA SEKARANG YG DIBERI ANUGERAH OLEH ALLOH SWT SIFAT DAN PERILAKU SEPERTI NABI ISA AS,soalnya Dajjal juga APAKAH ASLI ADA SOSOKNYA ATAU HANYA MANUSIA YG SIFATNYA SEPERTI DAJJAL,coba tafakuri…semoga bermanfaat

Reply

line of roses February 4, 2013 at 11:30 am

Dgn izin Allah Nabi Isa diturunkn semula dan mati sbg umat Nabi Muhammad SAW…Isa akakn menghapuskan agama kristian…dan sume penganutnya akan memeluk Islam…

Reply

Hamidah Abu Bakar February 4, 2013 at 11:59 am

saya amat minat dan mengikuti riwayat hidup Nabi Isa alaihisalam. dan faham dan cuba nak terangkan pada kawan2 yg menganggap Nabi Isa tu anak tuhan tapi pintu hati mereka dah di tanam dgn kepercayaan tu.

Reply

anip December 20, 2013 at 2:55 am

Nabi Isa akan hidupkan balik tak Nabi2 yang dah wafat tu? Kebenaran akan lebih jelas lagi

Reply

AnRe June 22, 2014 at 5:00 am

Tamim bg erti kata Tauhid Makrifatullah kpd maksud bani tamim .

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: