≡ Menu

Jumpaan Yang Merisaukan Vatican

Print Friendly

Injil ini meramalkan kedatangan Muhammad.

Sebuah kitab lama yang dikatakan sebagai ‘Gospel of Barnabas’ ini mengandungi ramalan bahawa Ahmad (Nabi Muhammad) bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat agama Kristian bermazhab Katholik untuk menelitinya dengan lebih mendalam.

Pope Benedict XVI sendiri telah menyatakan hasrat beliau untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali sebagai ‘Gospel of Barnabas’ itu.

Injil yang bertinta emas dan menggunakan medium bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada 1,500 tahun.

Injil berkenaan telah dijumpai sejak 12 tahun yang lalu (2000) di Turki dan kemudian disimpan daripada tatapan orang awam atas permintaan kuat dari pihak gereja kerana dibimbangi ada persamaan terhadap pernyataan al-Quran bahawa Nabi Isa a.s sendiri sudah pun memberitahu tentang kedatangan Ahmad (Muhammad saw).

Namun begitu pada tahun 2010, Injil berkenaan telah diserahkan kepada Ankara Ethnography Museum dan kemudiannya diberikan kebenaran untuk dipamerkan setelah melalui beberapa usaha pemulihan.

Isi kandungan Injil berkenaan selari dengan akidah Islam yang menyatakan bahawa Nabi Isa as adalah seorang Rasul (pesuruh Allah swt) dan bukan anak Tuhan sebagaimana yang dipercayai oleh penganut Kristian terutama yang bermazhab Katholik, Anglican dan Orthodox.

Kitab lama ini juga menyatakan bahawa Nabi Isa as tidak pernah disalib sehingga meninggal dunia. Bahkan baginda telah diangkat oleh Allah swt ke langit. Kenyataan ini ternyata amat bertentangan dengan ajaran Kristian yang berasaskan ajaran Saint Paul atau Saul of Tarsus.

Ramai cendikiawan dan ahli teologi Kristian yang telah menolak Injil berkenaan dan mendakwa ia adalah hasil kerja pada abad ke-5 atau ke-6 dan bukannya di abad pertama sepertimana yang didakwa oleh pengkaji-pengkaji Islam. Namun begitu, ramai pengkaji Islam mempercayai bahawa ia adalah Injil yang paling asli yang telah dijumpai setakat ini.

Harga salinan Injil ini dianggarkan bernilai sehingga 40 juta Lira Turki ( USD 22 juta).

Tidak sukar untuk kita memahami bahawa sudah pasti ada pihak tertentu yang sentiasa dipertikaikan jumpaan yang menggemparkan ini tetapi yang pasti ‘BENAR’ ialah firman Allah swt yang bermaksud,

“Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui.”- (Surah al Baqarah ayat 146)

Wallahu’alam….

 

Sumber: http://zainurrashid.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
{ 42 comments… add one }
  • dean alde macheda April 10, 2012, 3:56 pm

    renung2kan dan fikir2kan lah.. Sesungguhnya kebenaran itu tk akn pernah terhapus.

  • anisya zawani April 11, 2012, 11:12 am

    subhanallah..islam itu terpelihara hingga ke akhir zaman…

  • tawar April 11, 2012, 12:03 pm

    ..tak perlu lah orang islam beria ria membuktikan injil berkenaan adalah yang asli

    • hamba allah April 22, 2012, 7:01 pm

      saudara/saudari tanpa injil tu pun al-quran dah nyatakan yg kebenaran saudara kembalilah ke jln yg benar semoga ALLAH S.W.T memberi petunjuk kepada anda amin.

  • Ali Jr. April 11, 2012, 3:07 pm

    buat lah apa sahaja pun asalkan mengikut syariat, niat yang baik dan Ikhlas.

  • karipap April 12, 2012, 2:35 pm

    Sesiapa yang mencari kebenaran biasanya akan jumpa kebenaran yang di cari-carinya. Tetapi sama ada dia percaya yang dijumpainya itu adalah kebenaran adalah suatu perkara yang tak semua orang akan dapat. Ia bergantung kepada keikhlasan hati, bukan ikhlas secara lisan tetapi ikhlas kepada diri sendiri.

  • Badri April 13, 2012, 11:43 am

    Gospel of Barnabas ada tulis betul2 nama nabi Muhammad s.a.w tapi gospel tu dikategorikan dalam Apocrypha, yang tak masuk RSV Bible Katolik pun (ada 77 buku).
    Tapi dalam bible RSV & NKJ version, dalam buku Song of Songs/Solomon 5:16, ada disebutkan nama ‘Muhammadim’ dala original language – bahasa Ibrani.
    Tapi dalam bible2 di atas, dia telah diterjemah ke English menjadi ‘altogether lovely’.

  • faez 09 April 15, 2012, 9:10 pm

    with this, it is totally clear that the Christians leader, Pope and his bunch of gangs are already afraid that the truth of Islam will spread throughout the world. If the truth being revealed, it is certain that everybody will search about Islam, and get the real meaning of this completely, ad-din religion. No matter what the enemies do, Islam will always prevail, as the only true path in the world, where it is the only real religion that will lead human to Jannah (heaven). Thus, as a matter of unity, let us as the Muslims, remain calm, improve ourselves, and show the infidels (kafir) outside, the true appearence of Islam, so slowly, with Allah’s Almighty, their eye & hearts will be open to the light ( nur ) of truth….

  • NurIslam April 22, 2012, 5:20 pm

    ” Bagaimanakah kamu (sampai) menjadi kafir, padahal ayat-ayat Allah dibacakan kpd kamu, dan rasul-Nya pun berada di tengah-tengah kamu? Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya dia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus ” Surah Ali-Imran (Keluarga Imran) : 101.

  • Ibnu Sofyan April 22, 2012, 6:38 pm

    kebenaran pasti akan terungkap, cepat ataupun lambat…

  • fahmi April 22, 2012, 8:42 pm

    gospel bukan injil dalam pengertian islam sebenar. gospel adalah sejarah Jesus yang ditulis oleh pengikut2nya. kemudian, gospel2 ini dipilih untuk dimasukkan ke dalam bible (bible bukan injil) sebagai new testament.

    sila pastikan maklumat betul sebelum menyebarkan cerita2 yang kurang tepat.

    • lee April 23, 2012, 10:10 am

      fahmi, jadi, apekah asal usul injil? dan dalam bahasa arab, apekah bible?

    • sakti May 9, 2012, 6:59 pm

      ya memang injil itu berbeda dengan Alquran. Alquran dicatat dalam bentuk kalimat langsung Tuhan tanpa dijadikan narasi. sedangkan injil memang tidak hanya mengandung firman2 Allah, tetapi juga sabda2 nabi Isa as. Jadi Injil itu lebih mirip dengan gabungan Quran dan Hadith.

      CMIIW :)

    • Jusuh November 8, 2015, 2:53 pm

      Gospel of Jesus Christ adalah injil asli yang sebenar.. Injil Barnabas tidaklah dikira sebagai Injil Asli yang diwahyukan terus kepada Nabi Isa (Gospel of Jesus), ini kerana Injil Barnabas sendiri tidak menuntut supaya ia dianggap sebagai ‘Injil’ itu sendiri, tetapi membezakan dirinya dengan alkitab yang diberikan kepada Hazrat Isa. Perenggan di bawah menunjukkan perbezaan yang amat nyata ini:
      “Malaikat Jibril mempersembahkan kepadanya sebuah kitab seolah-olah ianya satu cermin yang berkilauan, yang telah turun ke dalam hati Jesus, di mana dia berpengetahuan mengenai apa yang telah dilakukan dan dititahkan Allah. Sebarang apa yang telah ditakdirkan Allah, semuanya dijelaskan dan dibuka kepadanya; sambil dia berpesan kepada aku: ‘Percayalah, Barnabas, bahawa aku kenal dengan setiap nabi dan setiap wahyunya, kebanyakan yang aku bersabda mengenai kesemuanya telah datang dari kitab itu’.” (Injil Barnabas, ms.9)
      Jadi jelaslah disini bahawa kitab Injil yang asli dari Isa as ke dalam hati Hazrat Isa mungkin wujud atau juga tidak wujud dalam bentuk kitab, tetapi jika benar wujud, tidak pula diketahui dimanakah lokasinya. Wollohua’lam, namun ada pendapat yang mengatakan bahawa Injil yang asli sengaja disorok dan disimpan dalam perpustakaan rahsia di Vatican. (VATICAN SECRET ARCHIVE)
      Dalam buku karangan Muhammad Isa Dawud (MID), ada diceritakan kejadian sebenar melalui satu penyamaran sebagai pekerja di Vatican Rom (bukan MID sendiri) bahawa di tingkat 5 bawah tanah di Vatican ada bilik rahsia yang menyimpan Kitab Injil yang asli.

      Terdapat satu hadis lemah (dhaif) menyatakan:
      “Jika kamu semua telah menakluk Rom, masuklah ke gereja sebelah timur melalui pintu sebelah timur. Lalu ikatkan tujuh bendera dan bunuhlah yang ke lapan. Sebab dibawahnya terdapat tongkat Musa, Injil dan perhiasan Baitul Muqaddis.
      (Hadis Nabi, diriwayatkan oleh Nuaim Hamad)

  • razali April 22, 2012, 11:59 pm

    alhamdulillah…syukur…ALLAHUAKBAR

  • Orang April 25, 2012, 4:10 pm

    “Sampaikanlah walaupun satu ayat” itulah yang lebih utama dalam situasi ini…

  • Hamba allah May 5, 2012, 1:26 pm

    Salam,kpd fahmi,dr sumber mana pemahaman saudara shg berhujah begitu, sy ingin tahu,pd pendapat sy,sejarah penulisan injil yg digunapakai ketika ini memang ditulis oleh pengikut2 mereka yg memutarbelitkan ayat allah,apabila ditemui bukti mengenai kedatangan nabi junjungan kita dlm kitab injil dipercayai tulen,maka cepat2 la puak kafir ini mengeluarkn hujah gospel ditemui bukan injil,apa yg sy nampak dr mata hati hamba allah yg hina ini,kebenaran itu akhirnya terbukti,ayat allah spt mana firman komen di atas sudah nyata,puak kafir akan berdusta walaupun mengetahui kebenarannya,allahualam

  • hamba Allah May 9, 2012, 3:59 pm

    renungrenugkann lahh .

  • izad May 9, 2012, 4:37 pm

    .ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALANYA…

  • MAHATHIR May 9, 2012, 4:45 pm

    sy petik,
    “Kitab lama ini juga menyatakan bahawa Nabi Isa as tidak pernah disalib sehingga meninggal dunia.”

    Mengikut kenyataan di ats, ini bermakna kitab di atas (yg didakwa sebgai kitab injil) wujud setelah Nabi Isa a.s diangkat ke langit. Bukankah kitab injil diturunkan kepada Nabi Isa a.s sebelum baginda diangkat ke langit.

  • Ahmad May 9, 2012, 4:52 pm

    sebenarnya cerita ini tidak sepenuhnya diceritakan..sy juga telah byk membuat kajian tentang kitab yg diperkatakan kitab injil yg asli…terdapat beberapa persamaan didalam kitab ini dalam alquran antaranya…

    i) Nabi Isa sendiri mengaku Muhamad itu Nabi yg terakhir
    ii) Nabi Isa mengaku bahawa dia bukan anak tuhan
    iii) dinyatakan bahawa Nabi Isa tidak pernah disalib

    TAPI TERDAPAT JUGA PERCANGAHAN DENGAN AL-QURAN DI DALAM GOSPEL OF BARBANAS INI ANTARA NYA

    i)Nabi Isa menyatakan bahawa pada akhir zaman Muhamad adalah penyelamat/”The Messiah” wlaaubagaimanapun dalam Al-Quran menyatakan Nabi Isa akan turun ke bumi dan menyelamatkan umat manusia dari Dajal

    ii)Didalam Al-Quran menyatakan terdapat 7 lapisan syurga…manakala didalam Gospel of Barbanas dinyatakan terdpat 9 lapisan

    iii)Didalam Gospel of Barbanas dinyatakan bahawa Malaikat turut mati semasa akhirat kelak..ini berlawanan dgn apa yg ditulis dalam Al-Quran

    iv) Gospel of Barbanas menyatakan lelaki tidak boleh berkahwin lebih dari seorang,,manakala Al-Quran membernarkan orang lelaki berkahwin sehingga 4 orang…

    ape2 pon allahualam…cuma jg terlalu taksub, kita pun x taw kebenaranya…yg pasti sebagai umat Islam wajib kita berpegang pd Al – Quran dan sunnah

    • Imad Abu Nursi July 28, 2012, 2:46 am

      Salam wbt saudara.
      saya pun amat berminat dalam bidang pengajian perbandingan agama,tetapi tidak mengkaji persamaan dan perbezaan antara kitab-kitab secara intensif dan efektif.Namun,ada beberapa perkara yang saya rasa elok juga saya berikan pendapat :

      dari sudut perbezaan di sini,ia lebih merujuk kepada kesesuaian kitab itu sendiri untuk sebagai satu panduan kepada anak-anak israel,iaitu Bani Israel / orang-orang yahudi.berbeza dengan Al-Quran sebagai kitab suci terakhir untuk nabi terakhir dan juga sesuai untuk sepanjang zaman,konteks ayat/perbezaan dari sudut messiah itu merujuk kepada suasana masyarakat bani israel,masyarakat yang ditindas oleh empayar pagan roman.Nabi Muhammad saw merupakan penyelamat yang ditunggu-tunggu mereka(berasaskan ayat tersebut) kerana dakwah yang menyeluruh kepada segenap alam,selain merupakan penutup para Nabi dan pemimpin sekelian umat manusia.apa yang al-Quran turunkan mengenai turunnya nabi Isa as kelak adalah berasaskan kepada konteks masyarakat sekarang,iaitu masyarakat akhir zaman – hujahnya ialah untuk menidakkan tuduhan-tuduhan palsu kaum nasrani ke atas beliau(kerana beliau akan memusnahkan palang salib dsbnya).Melainkan saudara memberikan bukti berdasarkan dalil dan nas yang kuat,prinsip Nabi Isa sebagai messiah/penyelamat untuk orang Islam adalah satu tanggapan yang kurang tepat – jika sebagai pemimpin atau penolong bersama-sama Imam mahdi untuk memenangkan agama Allah swt itu lebih baik.Pemahaman bahawa Nabi Isa sebagai messiah Islam tampak seperti dipengaruhi oleh dotrin kristian – ingat,konsep syafaat hanya dikurniakan Allah swt kepada Nabi Muhammad saw sahaja,jadi lebih sesuai Nabi dianggap sebagai penyelamat,namun juga kita tidak menganggap Nabi sebagai utusan yang mengajak tauhid kepada Allah.Konsep Salvation dan Sacrifice sangat tidak bertepatan dengan ajaran Islam,kerana Allah sahaja yang mampu menyelamat seseorang itu dari azab seksanya – bahkan konsep syafaat sekalipun merupakan suatu belas ikhsan daripada Allah taala.
      tentang kematian malaikat di akhirat kelak dan perkahwinan poligami tidak dibenarkan oleh gospel barnabas,saya berpendapat itu tidak terlalu berbeza – sememangnya semua yang hidup dan bernyawa akan dimatikan oleh Allah swt,bahkan menurut beberapa kitab meriwayatkan setelah matinya sekelian makhluk barulah Allah swt memerintahkan malaikat maut mencabut nyawanya sendiri,bertepatan dengan firman-Nya – “tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati”.kemudian barulah semua makhluk dihidupkan semula dan dihisab.
      Untuk poligami pula,itulah adalah syariat yang diturunkan oleh Allah kepada mereka,setelah turunya A-Quran syariat tidak berpoligami ini terbatal dan yang diterima Allah hanyalah syariat Islam.Sekali lagi ia bertujuan untuk konteks masyarakat masa itu,bukan masa sekarang,oleh itu wujud perbezaan semestinya.
      Untuk jumlah langit,melainkan pihak saudara memberi petikan ayat yang tepat saya bependapat ia tidaklah terlalu besar untuk dikeutarakan – perlu diingat,kita tidak memahami konteks ayat di dalam bahasa asal (Aramaic),jadi sukar untuk menyatakan itu jumlah sebenar yang tepat.sekian terima kasih.

  • rose May 9, 2012, 5:03 pm

    janji ALLAH itu pasti..pada akhir nanti islam akan muncul semula mengatasi segala yg bathil…

  • mny May 9, 2012, 5:08 pm

    kafirun itu sedar akan semua ini…yg merisaukan adalah umat kita skrg ini…adakah kita dudah bersedia secukupnya…wallahualam bissawab

  • Muslimah May 9, 2012, 9:16 pm

    ALHAMDULILLAH…Allah memelihara Islam sehingga ke akhir zaman…jgn lah kita berdebat di sini kerana ini akan menimbulkan keseronokan bagi org lain yg sgt suka jika kita berbalah sesama sendiri….alhamdulillah…

  • suhartono May 10, 2012, 3:39 pm

    Subhanallah….

  • sabs May 12, 2012, 1:46 am

    Dan katakanlah, “Kebenaran telah datang dan yang batil telah lenyap.”Sungguh yang batil itu pasti lenyap. surah Al-Isra’ ayat 81

  • nudinchewell June 8, 2012, 1:00 am

    semoga allah membuka hati warga eropah ramai ramai memeluk islam.its wonderful world.insyaallah.

  • Faris June 14, 2012, 11:59 pm

    Injil Barnabas ni hanya ‘Hampir’ mirip kepada Al-Qur’an,asalnya tulisan pengikut2 St.Barnabas,seolah2 campuran antara apa yang diajar dan disebut oleh Nabi Isa dan Ayat Allah,samada ianya asli ataupun tidak,kita serahkan kembali persoalan tu kepada Allah,dan berpegang teguhlah kita dengan Al-Quran dan Al Sunnah

  • Humankind August 3, 2012, 2:37 pm

    Smuga kita menjadi umat akhir zaman yang hebat…bersama menentang Dajjal.

  • mohd noor August 3, 2012, 4:25 pm

    kebenaran islam terus muncul menandakan islam itu benar sebenenar2nya . tiada lg yg bole di tolak untuk memesongkn islam lagi . tp orang islam sendri tidak untuk memilih untuk mengkaji nyaa .

  • ardckr August 22, 2012, 2:20 pm

    maha benar Alloh dr sgala firman Nya

  • Rina Ali September 3, 2012, 5:01 pm

    subhanaallah … sesungguhnya Islam itu adalah benar …

  • din September 3, 2012, 6:09 pm

    kalau tak silap perkataan Ahmad tu mereka tafsir sebagai “Comforter”. Nabi Isa a.s. tak pernah kata dalam Holy Bible yang suruh pengikut dia sembah kepada dia sendiri dan juga tak pernah mengaku sebagai Tuhan sebab ini boleh menyebabkan syirik. Tu sebab sesiapa melakukan syirik memang tak boleh masuk syurga terutama orang bukan Islam kerana api neraka buat daripada orang bukan Islam dan batu – bata berhala yang mereka sembah.

  • Are_Fieq September 4, 2012, 9:40 am

    Tidak menjadi keganjilan orang Nasrani menolak kitab tersebut. Kerana memang sejak dahulu lagi mereka sudah terkeluar daripada agama dibawa oleh Isa As (Islam). Yang pelik dan jeliknya ialah ada orang Islam sendiri yang mengaku nabinya adalah Muhammad tetapi menolak kitab yang diturunkan oleh baginda SAW. Bahkan melawan dan mencabar kredibilitinya tanpa rasa takut terhadap ancaman dan bala daripda ALLAH. Semoga kita semua dilindungi daripada kemurkaan ALLAH. Bersaksilah Ya ALLAH kami akan melawan hambaMu yang zalim ini sehingga tertegaknya hukum Islam di bumi Malaysia ini.~

  • iyay October 23, 2012, 9:58 pm

    AlQuran adalah penyempurna dari kitab yang allah turunkan kepada nabi nabi sebelumnya. soal tata beribadah mungkin sja berbeda. tapi yang pasti semua nabi allah mengajarkan menyembah allah yang maha esa ( tidak beranak dan tidak diperanakan) .

  • Pembacara Bacaria 1976 January 27, 2013, 8:42 pm

    Saya tertarik membaca penemuan kitab Injil tulin itu kerana ianya mengingatkan saya kepada pengalaman membaca tabloid Bacaria keluaran tahun 1976. Dipaparkan cerita dan gambar seorang rakyat Malaysia yang berasal dari Pulau Pinang yang pernah memangku jawatan Paderi Besar Dunia dan bakal menggantikan Pope Paul II. Beliau telah membaca kitab Injil tulen yang disimpan didalam sebuah bilik kaca dalam Gereja Besar Rom. Menurut pendedahan itu beliau menemui ayat terakhir didalam kitab Injil yang tulen itu, berbunyi lebih kurang begini ” Apabila datang seorang lelaki bernama Ahmad membawa ajaran yang baru maka hendaklah kamu percaya kepadanya dan ikutlah kamu kepadanya. Tinggalkanlah ajaran yang lama”. Begitulah lebih kurang bunyi ayat itu. Saya menyimpan pengalaman ini selama 37 tahun, akhirnya isu ini menjelma.Saya sangat berharap agar ada usaha menyelongkar arkib yang menyimpan tabloid Bacaria keluaran sepanjang 1976 dan menjejaki bekas paderi yang sudah memeluk agama Islam itu yang pernah dikatakan gila oleh Gereja Besar Rom dan keluarganya sendiri. Saya membaca tabloid itu semasa berusia 13 tahun, oleh itu maafkan saya kalau tidak dapat memahami sepenuhnya cerita itu. Saya berharap agar JAKIM dapat menyiasat perkara ini kerana saya tidak rela melihat umat Kristian disisihkan dari kebenaran sejak sekian lama. Penemuan ini boleh menyelesaikan pertikaian mengenai tuntutan umat Kristian hari ini yang masih mengaku sebagai ahli kitab sedangkan mereka berpegang kepada kitab yang tidak tulin lagi, ditokok tambah oleh manusia biasa, bukannya wahyu Tuhan. Alhamdulillah.

  • unknown January 27, 2013, 8:48 pm

    seperti yang dikatakan oleh rabbai Di Israel sendiri..we love Muhammad but we can’t accept..

  • oongkomariyah January 27, 2013, 9:23 pm

    bagaimana mereka (nasrani, khatolik ) MEMPERTUHANKAN yesus jika yesus sendiri MENCARI TUHAN …moga hidayah selalu menyertai kita semua ,aamiin

  • submitter May 31, 2013, 10:51 pm

    Kedatangan hamba Allah
    “” “” “” “” “” “” “” “” “” ”
    ‘Atmak’ belum tentu berarti ‘yang ku junjung’ tapi itu sebenarnya nama

    penulisan Atmak adalah אתמך
    penulisan Ahmad adalah אחמד

    Dalam Yesaya 42:1, Allah berkata
    “Lihatlah, ‘Hambaku’ (diucapkan sebagai Abd-ee), ‘yang Ku junjung’ (diucapkan sebagai Atmak);

    Allah menubuatkan tentang kedatangan hamba-Nya
    Lihatlah Hambaku Ahmad (Yesaya 42:1) – dan begitu siapa Ahmad ini? disebut hamba Allah?

    Dia tidak lain adalah
    Abd-Allah Ahmad (Hamba Allah, Ahmad) – Nabi Muhammad saw

  • ahmad January 7, 2014, 5:15 pm

    kitab tipu…di letakkan oleh seorang muslim yg convert ke kristian…utk sesatkan org kristian..ia tidak di iktiraf oleh gereja kerana bukti tidak mencukupi…kitab itu dr zaman abad ke 17(masih baru dicipta)……muslim jgn percaya bulat2..sila siasat..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Barnabas

Leave a Comment

CommentLuv badge

Next post:

Previous post: