Hukum Mengucapkan “Merry Christmas”

by admin on October 18, 2011

Soalan:

Bolehkah saya mengucapkan “Selamat Hari Natal” kepada rakan saya yang beragama Kristian dan mengunjungi rumahnya sempena hari perayaan tersebut?
Nur Suliani, Sandakan, Sabah.

Jawapan:

Hari Natal disambut sempena kelahiran Jesus sebagai anak Allah. Keyakinan ini amat bertentang dengan Islam sebab Allah tidak memiliki anak. Allah menegaskan: “Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan” [Surah al-Ikhlas, ayat 3] Apabila seorang muslim mengucapkan “Selamat Hari Natal”, bererti dia mengucapkan “Selamat menyambut kelahiran anak Allah”. Apabila seorang muslim menghadiri perayaan Hari Natal, bererti dia sama-sama meraikan hari kelahiran anak Allah.

Semua ini bertentangan dengan sikap seorang muslim yang sepatutnya: “Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” [Surah al-Maidah, ayat 2] Justeru kita sepatutnya bertolong-tolongan menjemput mereka ke agama Islam, bukan bertolong-tolongan meraikan hari kebesaran mereka yang mencerobohi dasar Islam, hingga akhirnya mereka terasa pengiktirafan kita ke atas agama mereka.

Semua ini bukan bererti memecah-belahkan rakyat Malaysia. Ini kerana persatuan dicapai dengan masing-masing penganut agama bebas mengamalkan agama mereka, bukan dengan masing-masing penganut meraikan sesuatu yang bertentang dengan agama mereka.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 90 comments… read them below or add one }

jue October 18, 2011 at 4:30 am

apa hukum nya jika org islam melangsungkan perkahwinan pada hari natal?

Reply

ume December 24, 2011 at 7:34 pm

boleh je rasanya. sebab walaupun tarikhnya 25/12, diorang nak berkahwin bukannya nak sambut hari natal tu.

Reply

amiratul January 28, 2012 at 3:46 pm

sesungguhnya setiap perkara yg dibuat bergntung pd niat seseorg.tak salah kalau langsungkan perkahwinan pada hari natal jika hati bersih daripada niat ingin meraikan hari natal tersebut.Wallahua’lam.

Reply

dila October 18, 2011 at 7:33 am

ya Allah selama ni byk dosa saya sudah buat

Reply

haziq December 24, 2011 at 9:45 pm

kalau x tahu xpe.. lepas tau 2 jgn buat lg..

Reply

Mohamad Ridhwan October 19, 2011 at 8:13 am

Minta semua dilindungi.Amin
Mohamad Ridhwan recently posted..Tips Hilang Rasa Tension Akibat BekerjaMy Profile

Reply

nabilah lolipop October 19, 2011 at 2:21 pm

tq sbb berikan maklumat ni..sy sendiri tak sangka yg sy buat ni salah..tq

Reply

Sahira November 13, 2011 at 12:33 pm

kita mnziarahi sdra2 yg tidak seagama dgn kita pada hari natal bukan niat untuk meraikan hari kelahiran anak tuhan mereka, tetapi kerana budaya dan hubungan silaturrahim..apa lagi jika keadaan di sabah yg mempunyai kluarga yg mnganut pelbagai agama.. jika kita tidak menziari ibu atau kakak yg beragama kristian pada hari trsebut, bagaimana perasaan mereka? hanya mereka yg tinggal di sabah memahami budaya dan hubungan rapat antara pelbagai agama dapat merasakan keakraban dan keunikan antara muslim dan tidak muslim..

Reply

zain mahmood December 23, 2011 at 3:49 pm

Setuju dgn kenyataan Sahira berhubung perkara di atas…jawapan di atas diberikan terlalu ekstremis dan prejudis…..semua bergantung atas niat kita sebenarnya….kita tidak berniat utk bersetuju dgn teman yg menganut fahaman itu bhw wujudnya@lahirnya anak Allah…ianya cuma berbuat baik sesama insan di bumi Allah ini…Bukankah kita penganut Islam digalak utk menunjukkan contoh@teladan baik kepada penganut agama lain sbg satu usaha menarik mereka ke jalan diredhai?

Reply

ume December 24, 2011 at 7:38 pm

Saya rasa mengunjungi tu tak apa. Artikel kat atas pon membincangkan tentang hukum ucap merry christmas bukannya mengunjungi saudara/sahabat yg beragama Kristian. Saya sendiri ada rakan-rakan yang bukan Islam, dan selalunya bila tiba hari natal, saya tetap akan wish kat diorang tanpa mention perkataan christmas tu … contohnya saya ganti dengan happy holiday, happy new year, dll..

Reply

Lan December 25, 2011 at 10:03 am

saya setuju dgn sahira. sebenarnya kita tahu hanya ALLAH yang maha esa. Sekarang kita hidup berjiran atau bermasyarakat. Sesungguhnya jiran kita ada org yg paling rapat dgn kita.Jangan kerana berlainan Agama terus putus hubungan, tak boleh ziarah atau lawat waktu perayaan. Sepatutnya kita lebih tahu sebab kita berpandukan AL QURAN. Tahu semua makluk didunia adalah kepunyaan ALLAH tapi masih ada yg tak tahu atau buat tak tahu…

Reply

akupunxpandai December 28, 2011 at 4:36 pm

ada perkara yg kita kena jaga perasaan mereka tapi ada perkara kita kena lebih utamakan iatu hubungan kita dengan Allah. sebagai jalan penyelesaian, kita hendaklah jelaskan kpd mereka dgn berhemah tindakan kita. saya percaya sekiranya mereka ikhlas, mereka akan terima. Sama seperti hukum makan daging babi/ makanan tidak halal, mereka akan faham bila kita kata kita x boleh makan kerana dilarang oleh Islam. saya berikan saudari satu contoh mengenai niat. sseorang yg telah masuk islam, diminta untuk minum tuak bagi meraikan hari kebesaran suku kaum mrka. jika mengikut kata saudari dgn niat menjaga budaya dan silaturrahim apakah dibolehkan? sudah tentu tidak oleh.. mengenai menjaga perasaan pula , saya rasa saudari boleh memikirkan pelbagai perkara lagi utk menjaga perasaan, mengambil hati mereka seperti bnyk diajar dlm adab2 org islam tanpa perlu melakukan perkara yg boleh mendatang kan kemurkaan dan kebenciaan Allah kpd kita. apapn yg saudari lakukan ,ingatlah bahawa mentaati Allah itu lebih utama tetapi hubungan sillaturrahim juga harus dijaga.

Reply

nurul December 26, 2012 at 10:22 am

stuju dgn AKUPUNPANDAI..

Reply

akumuallaf March 12, 2012 at 9:47 pm

salam..saya pn berpendapat sma dengan sahira..kami di sini bukan la hendak menegakkan yg basah..namun, sebagai islam,kita dianjurkan untuk mengeratkan silaturahim antara sesama manusia & mnunjukkan sifat hormat-menghormati antara satu sama lain..sesunguhnya dengan berbuat demikian mereka lebih menyenangi kita dan terasa akrab dengan kita…maka ini lebih mudah untuk kita memberi ‘dakwah’ kepda mereka berbanding kita menjauhii mereka..kerana sebetulnya dahulunya saya adalah kristian, tapi tertarik dengan sikap kawan2 saya yang tidak prejudis, ramah,tidak segan berkunjung ke rumah saya, & merayakan perayaan hari natal bersama kami..syukur.sekarang saya bangga saya beragama islam ^___^.

Reply

joe March 24, 2012 at 12:45 pm

Ya, saya pun setuju..semua kena ingat, kita di Malaysia, dengan pelbagai penganut agama dan bangsa serta ramai keluarga zaman ini ada ‘mix race’, maka demi semangat silaturrahim dan kekeluargaan kita perlu ziarah satu sama lain. Cuma, kita tahu dalam Islam semua ada batasannya. Pendapat saya kalau hanya ziarah mengunjung dan makan minum yang kita tahu adalah halal saya fikir takda masalah langsung..taknak sampai orang bangsa lain kata kita penganut agama yang tak maju atau progressif!

Reply

obit June 5, 2012 at 9:42 pm

Benar kata kamu Saudari Sahria,

Menziarahi diantara satu sama lain tidak mengira bangsa, AGAMA, suku kaum dan bahasa adalah satu budaya budaya kami, apatahlagi pada musim perayaan. Kami menziarahi sanak saudara dan kawan2 pada hari perayaan masing2 bukannya untuk menggalakkan atau dengan kata lain mau menarik mereka atau sesiapa sahaja untuk masuk ke agama sesiapapun, tetapi kami memiliki budaya saling mengharhagi, menghormati, dan menyanyangi sebagai sahabat yang berbilang bangsa. Oleh itu janganlah hairan apabila anda yang dari Semenanjung Malaysia melihat budaya kami di SABAH pada musim perayaan Hari Raya dan Hati Natal kami saling menziarahai diantara satu sama lain walaupun kami tidak sealiran AGAMA tapi kami BERSATU.

Reply

farah November 13, 2011 at 3:42 pm

bagaimana pula dengan perkataan jingle bell?

Reply

Nama December 26, 2011 at 3:28 am

haha

Reply

rosniah November 13, 2011 at 9:19 pm

setuju sgt2 dgn sahira…

Reply

Azura November 24, 2011 at 3:18 pm

Assalamualaikum.. saya rasa tidak salah mengunjungi.. cuma jangan mengucapkan selamat hari natal sahaja.. mungkin boleh digantikan dengan ucapan selamat tahun baru.. or happy holidays.. :)

Reply

nurnur December 9, 2011 at 9:11 am

Bapa saya masa mudanya beragama Christian dan memeluk agama islam sebelum bertemu mak…3thn memeluk islam..brrtemu mak dn dikurniakn 6 cahaya mata dan kami sajalah cucu2 yg ibu kpd ayah saya (nenek saya) ada…pakcik,makcik dan keluarganya yg lain masih beragama christian sehingga skrg…saya juga mghadiri setiap majlis kekeluargaan trmasuk xmas, majlis perkahwinan mereka sehingga baru2 ini nenek saya meninggal..kami tetap melawat dan mghadiri pengkebumian….semuanya diniatkan menghadiri atas nama kekeluargaan…mrk mghormati memastikan mkn kami di’cater’ halal setiap kali majlis diadakan..kerana islam mengajar bnyk nilai2 murni n kekeluargaan..hubungan ibu n anak tidak putus walau bertukarnya agama dan alhamdulillah…kami masih saling kunjung mengunjungi…setiap kelapangan yg ada dan majlis2 tertentu…
Pd saya yg penting ialah niat…demi memelihara hubungan kekeluargaan selagi tiada bertentangan ajaran islam,tak menjadi dosa…jika kita menjauhi…kita mungkin tidak mampu sama sekali tolong menolong menjemput mereka mengenali islam..allahualam..just my 2cents opinion yg dilahirkn didlm keluarga majmuk…

Reply

Puan James December 20, 2011 at 8:26 pm

As salam sister. Alhamdulillah, U have answered my dilemma. Thank you so much and barakkallah to u and family. =)

Reply

Ummu Muhammad December 25, 2011 at 12:01 pm

Nurnur pendirian yang u pegang itu adala yang sgt baik di amalkan n diteruskan. Excellent stance indeed.

Reply

saya December 17, 2011 at 4:55 pm

itulah..kalau seseorang bukan islam mengucapkan selamat hari raya pada kita,tapi kita tak mengucapkn apa2 pada hari perayaan mereka,bukankah ini boleh memutuskan hubungan kemanusiaan dan lebih teruk andai ia boleh mencipta hubungan permusuhan sesama manusia,bukankan islam melarang kita mencari musuh sesama manusia?

Reply

ume December 24, 2011 at 7:40 pm

Tak semestinya kalau tak boleh wish langsung. Saya selalu wish kat kawan-kawan saya yang bukan Islam tanpa mention perkataan merry christmas tu.. Selalunya saya ganti dengan ucapan lain seperti happy new year, happy holiday dll.

Reply

ally January 26, 2012 at 3:26 pm

Islam itu bersaudara..jelaskan pada mereka(bukan islam) kita xboleh mengucapkan selamat pd mereka ataupun buat2 lupa aje ucapannya..jangan menghalalkan cara atau niat yg memang telah sah haramnya..ingat kita perlu jaga hubungan dengan Allah dahulu yang utama sekali.
just my opinion

Reply

muslimah December 18, 2011 at 8:36 pm

pada pendapat saya, semuanya bergantung kepada nawaitu kita. Tapi selepas ini, saya akan beringat-ingat agar tidak mengucapkan merry christmas.

Reply

Leyla Sari December 19, 2011 at 8:47 pm

berbuat sesuatu yang baik itu adalah kewajiban setiap umat manusia, x kire agama. Jadi, kalau niat baik, baik lah sesuatu bender tu.. aper salah nak ucap selamat menyambut perayaan bagi agama/bangsa yang berlainan. bergantung kepada niat. kalau orang dah terbaca post nie, maksudnya, dah timbul keraguan sama ada boleh atau x nak ucap. sebaiknya, tinggalkan lah.. gantikan dengan “selamat beraya”… :)

“TINGGALKAN sesuatu yang MERAGUKAN”

Reply

Ism. May 29, 2012 at 7:36 pm

Jika mengucapkan ” Selamat Beraya ” berarti mengalu alukan fahaman mereka akan kelahiran Nabi Isa a.s. yang tidak benar. Lebih baik mendiamkan diri dan jangan beri apa apa ucapan ( harus memberi ucapan dalam hati ” You can go to hell ” )
Juga jangan hadiri majlis mereka kerana jika berbuat begitu, kamu juga sama terlibat dalam fahaman mereka. Sebalik nya, undang mereka ke jamuan kamu sasudah hari ” sesat” mereka berlalu dan minta maaf kerana tidak dapat datang di majlis sesat mereka dengan beribu alasan yang baik dan sopan. Ini lah cara yang tersopan dan mereka tidak akan terkesan akan helah kamu yang tidak ingin mendapatkan kemurkaan Allah Taala.
Kad atau hadiah jangan di fikirkan samasekali untuk habuan mereka.

Reply

aca December 22, 2011 at 3:36 pm

jdi kita ckap je la..selamat hari raya…kan lgi bagus..betul ke tak?

Reply

K.long December 22, 2011 at 9:36 pm

Assalamualaikum..

Bagi saya, menjaga hubungan dengan pencipta kita lebih baik dari menjaga hubungan dengan manusia tapi saya setuju dengan Nurnur yang hubungan anak & ibubapa tak perlu putus kerana berlainan agama.. sillaturrahim antara keluarga tetap dijaga.

We changed our life style according to Islam not changed Islam to fit our life style.
Allahualam.. Allah yg lebih mengetahui yang baik & yang buruk…

Reply

rose December 23, 2011 at 5:22 pm

Selma ni stiap kali perayaan org christian sya slalu ucapkan merry chrisrmas kpada saudara n kwan2 sya..sdh sdia mklum d sabah mmg rmai yg kwin cmpur.sprti sya sblah mak bngsa dusun kwin dgn bapa bgsa bajau..so mak msuk islam tpi kluarga mak ma c rmai yg beragma chrstian.kmi slalu brbls kjungan stiap kli prayaan.sya stju pndpt muslimah yg pnting nawaitu..kta cuma mgujungi mreka sbgai pengerat kekeluargaan,skrg ni pla sya dah kwin dgn cina yg sdh memeluk islam..brtmbh lgilah satu prayaan sya kna ikut..xtau la plak apa hukum mengucapkan gong xi fa cai..

Reply

Ism. May 29, 2012 at 7:41 pm

Kong Hi Fat Choi sama saja mengucapkan Selamat Meraikan Hari Hantu Setan Kamu.

Reply

balqis December 24, 2011 at 3:18 am

harap tiada sesiapa dikalangan kita mengucapkan………insyaallah..

Reply

Ism. May 29, 2012 at 7:48 pm

Saya dulu rakyat Singapura dan sekarang telah menjadi warganegara di Negeri Belanda. Saya memang tidak pernah mengucapkan itu semua kepada mereka termasok Hari Easter atau fahaman mereka yang mengaggap Nabi Isa a.s. telah naik ke langit dan sebagai nya.Jamuan parti hari Natal mereka tidak akan saya turuti dan saya berterus terang menyatakan saya berugama Islam dan apa apa juga yang kamu lakukan adalah bertentangan dengan ajaran Nabi saya Muhammad s.a.w.

Reply

cahaya December 24, 2011 at 6:56 pm

salam..mohon admin kemukakan sumber rujukan admin.

islam bukan agama yg berat.islam agama yg menitik beratkan aqidah tapi bukan melarang langsung hubungan sesama masyarakat.

Agama Islam merupakan agama yang menitikberatkan toleransi antara pengikutnya dan penganut agama lain. Namun, dalam masalah yang berkaitan dengan soal akidah, perkara ini adalah lebih utama.

1. Haram menyambut perayaan orang kafir disebabkan kesalahan aqidah yang dianuti oleh mereka. Secara umumnya, perkara ini disamakan seolah-olah kita turut sama menyokong pendirian dan pegangan mereka.

2. Dibolehkan memberikan ucapan atau tahniah pada hari kebesaran mereka dengan syarat bukan disebabkan kita berasa redha dengan perayaan ini tetapi ingin menjaga hubungan kemasyarakatan dalam sebuah komuniti.

Apa yang paling penting ialah pendekatan yang digunakan oleh umat Islam dalam mendepani masyarakat berbeza bangsa dan agama dalam sesebuah kawasan. Cara ini perlu diberikan perhatian supaya Islam itu dapat diperlihatkan wajahnya yang indah dan kefahaman tentang suatu peristiwa itu dapat diperbetulkan.

http://pmram-manhal.blogspot.com/2010/12/hukum-menyambut-krismas-adakah.html

Reply

Luqman December 24, 2011 at 7:06 pm

Yg dok ucapkan kepada sahabat handai ni yg nak dikomplen. Yang terang2an masuk newspaper mendakwa murtad, yang dok masuk gereja, yang pakai salib, dan macam2, kenapa takder sesiapa pun kecoh? Jangan berani belakang2 aje.
Niat yang penting.

Reply

Islam is simple December 24, 2011 at 7:26 pm

saya sebagai warga Sabahan mempunyai keluarga yg merayakan hari Natal..kawan2 pun mmg banyak yg merayakan hari natal.mereka begitu menghormati kami keluarga dan rakan2 yg beragama Islam sehingga sanggup mengambil tempahan makanan katering khas utk rakan2 dan ahli keluarga yg beragama Islam..dan sy amat bersyukur kpd Allah kerana dilahirkan dalam agama Islam yg mementingkan kesejahteraan dan keamanan tidak kira dgn sesiapa sahaja..berdakwah bukn hanya setakat kata2..ianya lebih kepada ‘nilai dan moral’ seseorang yg berdakwah..

Reply

Amirul Hisahm December 24, 2011 at 7:39 pm

Nawaitu mmg satu asas penting, tetapi kdg2 Nawaitu yg baik sahaja tidak cukup untuk melindungi kita dari maksian n dosa, ambil contoh seseorang yang berniat utk bntu org lain yg kelaparan, lalu dia mencuri makanan utk diberikan kpd org yg lapar itu, adakah betul perbuatn dia? nawaitu dia mungkin betul, tapi cara perlaksanaan itu dah tentu salah, jadi akal yang diberi, perlu dugunakan untuk berfikir dgn sebaiknya, agar2 apa jua perbuatan, walau sekecil mana tidak melanggar hukum Allah, dan pastikan Islam yang dudahulukan…wallahhua’lam…

Reply

ume December 24, 2011 at 7:42 pm

Sebelum ni pon saya selalu ucap Merry Christmas, tapi setelah tahu lebih baik jangan buat lagi. Kita boleh saja gantikan merry christmas dengan ucapan yang lain contohnya happy holiday, happy new year dll. Ucapan sebegitu juga bermaksud kita menghormati agama mereka kan..

Reply

shabri December 24, 2011 at 7:42 pm

tak perlu ucap… ucap 2 kalimah syahadah lagi baik… allahuakhbar!!!!!

Reply

abdullah December 24, 2011 at 7:51 pm

Allah knows better. insha Allah, this site may answer this doubt. http://www.islamqa.info/en
While, for those who want to know details, you can have a discussion with the international islamic site. here, you may speak/ask anything directly( chat form) to their representative. I’ve used it and my doubts has been answered. alhamdulillah. http://www.edialogue.org/en/Default.aspx

Reply

insancurious April 8, 2012 at 4:47 pm

Assalamualaikum.

I’ve asked the operator in the edialogue about this matter. But he/she doesn’t really answers my doubt after I included Syeikh Yusuf Qardhawi’s fatwa and said that I’m just fatwa shopping. He/She even said that the chat is only for a non-muslim who wants to know about Islam. Not for just anyone who wants to do research or a Muslim who wants his/her doubt answered.

I’m sorry but I don’t think the edialogue is a good one. I don’t know whether the operator will always be the same but seriously, he even get mad at me.Sorry if I had offend you in any way.

Reply

momosan December 24, 2011 at 7:56 pm

saya ada ramai kawan christian..
Kita pun hanya mengucapkan Merry Christmas kepada mereka, tapi kita tak celebrate pun..
Bagi diorg pun, bukannya sekarang diorg kisah pun christmas itu ttg apa..
Bagi diorg, mereka sambut tu sbb bersama keluarga n dapat hadiah je..
macam kita dapat duit raya, org islam zaman sekarang ni kisah ke raya itu ttg apa?
Cube randomly tanya org sekeliling raya itu ttg apa?
Semua org dah tak kisah.. Asal puasa, then raya

Reply

gawtrez nyeging December 24, 2011 at 9:01 pm

saya mualaf…berbangsa iban, keluarga semua kristian, setiap kali perayaan (krismas, deepavali, taun baru cina) saya akan mengucapkan salam kepada semua yg berkenaan malah menteri kita pun sering didengar mengucapkan salam kepada semua…alangkah kecewanya saya bila terbaca di ruangan ini yang mengatakan ia satu dosa sedangkan sewaktu memberi ucapan tersebut niat kami hanya menyampaikan kegembiraan atau lebih kepada adat…seperti mana penganut agama lain sering mengucapkan selamat hari raya kepada kita…..tolonglah!!!!!!saya amat bangga beragama islam dan sentiasa menjadi orang islam tapi tidak sesekali bersetuju dengan pendapat ANDA, saya tidaklah arif dlm agama islam tapi kenapa saya masuk islam adalah sebab ISLAM mengajar saya lebih menyayangi diri, keluarga dan SEMUA MAKHLUK CIPTAANNYA dan TERISTIMEWA sekali sesama manusia walau berlainan agama dan tetap mengucapkan salam kepada setiap agama biarpun saya menjadi penganut agama islam islam terakhir berbuiat demikian….

Reply

nong December 25, 2011 at 4:19 pm

Islam is not that complicated my friend. NO worry this opinion is not so concrete.. he just pick the sentence of quran and made his own conclusion.. where is the shahih hadith, hasnad and at least the fatwa to confirm that? Its not a b ig deal.. Islam is more than that..

Reply

zonabai December 24, 2011 at 9:49 pm

Saya belum lagi terbaca hukum/dalil ni sebelum ini, saya tertanya-tanya adakah dalil ini dibuat oleh ulama masa kini yg sudah terlalu banyak simpang-sior tafsirannya, yg mungkin sengaja dibuat oleh suatu pihak yg berkepentingan untuk memecah belahkan umat manusia Jika dalil ini sudah termaktub sebagai hukum mengapa tidak berani mangatakan halal dan haramnya. Di dalam Al Quran banyak disebutkan ‘bagi mereka yang berakal’ atau ‘bagi mereka yang mengetahui’ jadi kita pergunakanlah akal kita dengan sebaik mungkin. Ingatlah para ulama terdahulu itu lebih hampir kepada zaman Rasulallah SAW. WALLAHU A’LAM.

Reply

Ism. May 30, 2012 at 8:38 am

Allah Taala sering menyindir hamba hamba Nya supaya menggunakan akal dalam al quran. Jika kita menggunakan akal ( buat kaum muslimin/muslimah ), adakah benar akan apa yang di perayakan oleh orang orang kafir berkenaan hari natal? Lebih memburokkan keadaan dan kesesatan mereka mencamporadokkan kepercayaan bangsa bangsa Rome yang menyembah berbagai dewa ( bulatan daun bersusun di hiaskan di pintu rumah ) sebagai lambang dewa matahari mereka. Sudah jelas Nabi Isa a.s. tidak di lahirkan pada 25 Dezember sedangkan orang orang keristian juga mengetahui nya. Tetapi mereka mengikut ngikut menjadi Pak Turut paderi paderi mereka sehingga ke akhir keturunan mereka.Alasan yang mereka kemukan: kerana semua keristian sedunia berbuat demikian sungguh pon tidak dapat di terima dengan akal yang sihat.

Reply

zul_mualaf December 24, 2011 at 10:03 pm

saya telah memeluk islam setahun yang lepas… ibu bapa, kakak, abang, kakak, adik saya beragama kristian. apa yang saya tahu, islam menggalakkan hubungan baik antara ahli keluarga walaupun sudah berlainan agama. saya bersama-sama mereka ketika mereka menyambut perayaan hari natal, tidak bermaksud saya turut merayakan bersama-sama. sekadar menunaikan tanggungjawab saya pada keluarga saya, berkumpul bersama-sama. tidak pula mereka suruh saya pergi ke gereja atau apa2 yang berkaitan dengan agama kristian. mereka tahu apa yang saya tidak boleh makan, apa yang tidak boleh saya lakukan. kami duduk berkumpul, makan bersama2. saya ingin tunjukkan kepada mereka bahawa islam tidak memutuskan hubungan kekeluargaan kami. itulah cara paling halus utk saya berdakwah kepada mereka, semoga mereka juga dibuka pintu hati untuk memeluk agama islam. wallahualam.

Reply

Maizatul December 25, 2011 at 12:10 am

Prof yusuf al Qardhawi pula menyatakan ia adalah Harus. Bagaimana ya? Selagi niat kita adalah untuk berbaik-baik rasanya tiada salah.

Reply

bingung December 25, 2011 at 1:17 am

Ingatlah pesanan Allah dalam
Surah Kafirun(1-6), mafhumnya, Katakanlah (wahai Muhammad):
Wahai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa
yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu
menyembah (Allah) yang aku
sembah. Dan aku tidak akan beribadat
secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu
beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu dan
bagiku agamaku.

Reply

pandikar December 25, 2011 at 6:48 am

tiap 1 ucapan mery crist akan menggegarkan bumi…kalau 1bilion kali org ucap…bayangkan la….!!! Tgu saja la bencana yg akan menimpah kamu wahai orang2 kafir laknatullah…!!

Reply

nk tanye December 25, 2011 at 7:52 am

err surah al-iklas ayat 3 mintak di tulis dgn ayat yg betul…kerana saya rasa ayat di atas tidak la sedikit pun menerang kan maksud ayat yg sebenar ^^…

Reply

nk tanye December 25, 2011 at 7:54 am

ohh kesilapan membace mohon maaf ^^

Reply

deathlily December 25, 2011 at 7:58 am

betul la ko slh bace nih ??!! ayat tu kt depan la bkn kt belakang ~~~~

Reply

Shifa December 25, 2011 at 9:26 am

Saye pon ingin tau,,kan saye no islam tapi tetangge saye cristiani saye tak cakap slamat pada mereka tpi mreka slu cakap slamat hari raya idul fitri pade saye ,saye pon merasa tak menghormati jdi saye hrus macem mane?

Reply

Ism. May 30, 2012 at 8:54 am

Orang orang Kafir sering bermuka muka terhadap orang orang Islam dan apa juga perlakuan mereka tiada terlarang pada adat resam dan agama mereka. Tetapi , orang orang Islam cara kehidupan mereka dengan peraturan Allah Taala. Lebih baik mendahulukan Allah Taala daripada untuk mendahulukan mereka yang jika boleh, mereka ingin supaya orang orang Islam sama seperti mereka. Jika sekira nya mereka terus menerus mengaidilfitrikan anda namun tetap tiada reaksi dari anda mengucapkan natal kepada mereka, akhir nya mereka tidak lagi beraidilfitrikan anda di masa hadapan.

Reply

zack December 25, 2011 at 9:57 am

ucap je hepi new year kt diorg, xde la salah.. mmg nk masuk thn baru pun..

Reply

Manlaksa December 25, 2011 at 11:41 am

Saudara-saudari sekalian…dalam soal hukum manalah boleh main agak-agak, saya rasa…, mungkin….dsb. Lau tak tahu cakap tak tahu…Tanyalah dengan orang yang arif ya..supaya kita tak salah faham..nanti yang boleh dikatakan tak boleh..begitulah sebaliknya..Be carefull with your statement ok..

Reply

Hana December 25, 2011 at 10:03 pm

Mohan maf,tetapi saya perna trjmpa 1 link berkenan dgn ucapan trhdp festival orng non muslim ni,ia drpd ulama maktahir iaituSheikh Yusuf al-Qardawi,beliau menjelaskn bhwa kita boleh mnyata kn
“there is nothing wrong in exchanging gifts with them. Muslims are allowed to congratulate non-Muslims on their festive days and this becomes more of an obligation if the non-Muslims offer their greetings on Islamic festive occasions.”
(tidak ada yang salah dalam bertukar-tukar hadiah dengan mereka. Muslim dibenarkan untuk mengucapkan tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari perayaan mereka dan ini menjadi suatu kewajipan jika yang bukan Islam menawarkan ucapan mereka pada majlis-majlis perayaan Islam)
ni boleh dikatakn kpd shbt2 sprti jiran2,clazmet kcuali mereka(non-muslim) i2 yg menentng islam..klau mau yg lbh lanjut,sya bg link ni..smga kita salng berkongsi ilmu..Allahu’alam..
http://www.onislam.net/english/ask-the-scholar/morals-and-manners/social-manners/169282-congratulating-non-muslims-on-their-festive-occasions.html

Reply

shahir67 December 25, 2011 at 11:43 pm

terima kasih wahai sahabat

Reply

hasmawati December 26, 2011 at 12:40 am

Salam..terima kasih informasinya…Saya tak tahu pula hal ini…saya, br balik dr rumah kawan rapat yg meraiakan perayaan ini…Astagfirullah..Semoha Allah mengampuniku..Amin

Reply

MAYA December 26, 2011 at 1:19 am

kalau memberi ucapan itu haram atau diragui hukumnya… ok, TIDAK PERLU UCAP! tp kalo nk berkunjung kerana dijemput dan diberi pnghormatan dgn makanan halal, tak akan berdosa untuk datang sama2 memeriahkan… sekadar mengeratkn perhubungan sesama manusia… jiran tetangga, keluarga dan sahabat yg berlainan agama… itu sahaja!! kau xda kwn rapat n ahli keluarga kristian.. kau takkan faham.. huhu

Reply

insan April 8, 2012 at 4:33 pm

setuju!

Reply

DIN December 26, 2011 at 10:29 am

tanya lah dengan org yang arif jangan main cakap cakap jak…yg penting NIAT saudara semua…..jangan cakap yg anda tidak paham sepenunhya…maksudnya…tanya yg lebih arif ..ingat mengingati lebih baik…dan pastikan anda sendiri…..cukup ilmunya dan rujukan yg betul….rujuk pada alim ulama atau yg lebih arih ..wahai sudaraku semua….

Reply

rikatodorin December 27, 2011 at 6:14 pm

Salam semua,
Sy juga dlm keadaan serba salah kerana keluarga suami saya beragama Kristian. Saya mengambil jalan tgh untuk mengelak drpd mengucapkan Merry Krismas semasa bersalaman. Biasanya semasa bersalam sy terus bertanya khabar, dan menegur secara mesra seperti banyaknya masakan hari ni, cantiknya langsir, ramai ke jemput kwn2 dtg dan sebagainya…untuk mengelak drpd menjawab Mery Krismas…Sy jg memberitahu suami dan anak2 supaya tidak mengucapkan Merry Krismas, bkn tidak menghormati agama mereka cuma dikatakan bersalahan dgn ajaran Islam…Waallhua’lam.

Reply

antok May 24, 2012 at 3:25 pm

setuju . . .

Reply

Ism. May 30, 2012 at 9:06 am

Islam tidak menggalakkan untuk menghormati agama lain sebalik nya mereka harus memelok agama Islam. Sedangkan mereka sering mempersendaguraukan Nabi orang orang Islam tetapi Islam tidak dapat berbuat apa sekali pon untuk membalas tohmahan mereka. Adakah Islam harus mempersendaguraukan Nabi Isa a.s ? Tidak samasekali kerana bagi orang orang Islam, semua nabi dan rasul Allah Taala berdarjat sama .

Reply

rahma December 27, 2011 at 7:26 pm

tak boleh ker kalau kita kunjung mengunjungi pada hari krismas?? sedangkan jika jiran sebelah rumah menjemput untuk datang menziarahi rumah pada hari tersebut??

Reply

abby azie December 29, 2011 at 4:53 pm

Tetapi encik, Rasulullah dulu meraikan Hari Natal bersama2 orang (x igt) ..! Komen untuk persoalan ini? Harap balas.. Terima Kasih..!

Reply

dedi hendri January 2, 2012 at 12:45 pm

saya seorang muslim, tpi saya bekerja menjadi driver di gereja, berdosakah saya, dan apa hukumnya.

Reply

fatimah January 12, 2012 at 2:57 pm

ASSALAMUALAIKUM..
maaf saya menajurkan pendapat. Saya beragama Islam dan mempunyai saudara mara yg beragama Kristian. kerana ayah masuk islama sejak kecil lagi. jadi abg2,kakak dan adiknya beragama kristian. mungkin perkara ini sudah dianggap biasa di Sarawak dan Sabah kerana kebanyakan penduduk di sini kahwin campur. Mengucap Merry Christmas/selamat hari natal dan sbg nya jika dengan niat untuk mengeratkan hubungan silaturrahim antara saudara mara tidak mengapakan? Bukan niat untuk menyokong agama mereka itu tidak menjadi masalahkan?.. asalkan kita tidak mengikut budaya kristian itu sudah memadai kan?..

Reply

KK January 18, 2012 at 5:35 pm

NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA.WALLAHUALAM~

Reply

Zul January 22, 2012 at 6:15 pm

Aku Pelik Btul La.. Nape Ade Orang Bangkang Ble Dikatakan Ucap Merry Christmas Tu Haram.. Aku Nak Tanye Satu Soalan.. Korang Tau X Ape Yang Org Christian Sambut Tu Ble Dia Sambut Christmas..?

Diorang Raikan Nabi Isa Sebagai Anak Allah, Diorang Meraikan Nabi Isa Sebagai Tuhan..

Jd Apa Pasal Orang Islam Nak Sibuk Ucap..? Cakap Tahniah Sudah La.. Kalau Korang Ucap, Tandanya Korang Meng’ia’kan Bahawa Nabi Isa Adalah Anak Tuhan..

Nak Tanya Aku Mane Rujukan, Xpayah Tanye.. Aku Bgtau Trus.. Bukak Youtube.. Cari ‘Ustaz Azhar Idrus Merry Christmas’..

Reply

insan April 8, 2012 at 4:19 pm

salam.

selain dari Ustaz Azhar Idrus, awak ade bukti lain? sebab kita tak boleh berpegang kepada1 bukti je. better cari bukti lain untuk kuatkan pendapat kita.kalau tak, nanti susah orang nak percaya. :)

TK.

Reply

Zul January 23, 2012 at 11:57 am

Sape Kata Kalau Nawaitu Dia Elok, Niat Dia Xde La Sampai Nak Meredhai Je Tu Xpe.. Pnah Dgr X Kalau Pelakon Berlakon Sbg Org Yg Murtad, Mengeluarkan Dialog Berunsur Murtad, Bleh Jatuh Hukum Murtad..? Mereka Ada Nawaitu Untuk Murtad Ke..?

Satu Lagi, Gong Xi Fa Cai Tu Sambutan Untuk Tahun Baru Cina… Sambut Tahun Baru.. Bukan Sambut Tuhan… Krismas Plak Sambut Untuk Meraikan ‘Anak Tuhan’,, Kes Besar Kot Tu..

Tp, Ape Salahnye Korg Ucapkan Je, Tahniah or Happy Holidays..

Reply

ally January 26, 2012 at 3:44 pm

apalah masalah dengan orang islam zaman skrang bila sesuatu hukum itu dikeluarkan dan jelas sejelasnya disokong oleh al-Quran dan hadis..pasti akan ada yg cuba mempertikaikan..sebenarnya kita sayang agama atau tidak?
sedih dengan sikap org islam tambahan bila bab hukum hudud bnyak sgt dalil yg dibuat2 sendiri utk menolak hukum tersebut..bila kita nak sedar????

Reply

unknown January 28, 2012 at 9:30 pm

Senyum dan berjabat tangan kira cukup lah…Senyum itu sedekah, berjabat tangan tu mengeratkan silaturrahim sesama manusia… tapi yang penting niat… kalau ucap merry christmas pun kalau niat bukan nak bermusuhan pun kira peace message…bukan kita nak memecah belahkan … tetapi itulah hakikatnya di akhir zaman… Islam is beautiful

Reply

nurfazilah bahar February 7, 2012 at 8:29 pm

assalamualaikum..saya perna megucapkan merry crismax gan kawan2 saya yg br’agama cristian makan 1 piring minum 1 gelas gan mereka..adaka saya berdosa???1 bilik gan mereka pabila masuk waktu solat saya solat dlm bilik yg mereka tgl yg pling singkat saya nak ckp kmi BFF tp agama je yg berlainan.adaka saya BERDOSA buat mcm 2.??tp niat saya ikhlas bersahabat gan mereka.agama memang brbeza tp kte 1 manusia yg sama..lau la btul HUKUM apa yg saya buat smua i2 AQ MEMOHON KE AMBPUNAN MU YA ALLAH DAN BERILAH PETUNGJUKMU AMIN…

Reply

khairul February 22, 2012 at 3:25 pm

berkata2 lah dan bertindak lah menggunakan ilmu dan akal…ilmu mestilah dituntut dengan bersungguh2 dalam mncari redha Allah… ilmu dapat menyelesaikan masalah kite insya Allah… sesungguh nya syaitan akn sentiasa berusaha menyesatkan kita daripada menjadi hamba Allah yg taat kepada-Nya.. byk kan bertanya kepada ustaz2,alim ulama… jgn ikutkan akal n nafsu semata2…. yang penting adalah usaha kite semua dalam mencari redha Allah,bkn redha manusia dengan mengikut cara yg diajar oleh Rasulullah S.A.W… walau macam mana pon,usaha cari redha Allah..mesti ade cara punye…cuma kite xnak memikirkan cara terbaik untuk mnyelesaikan nya… carilah redha Allah.. ini juga sy mnasihati diri saya sendri…maafkanlah jika tersilap kata wahai saudara2 ku… WALLAHUA’LAM..

Reply

Jimmy March 9, 2012 at 6:29 pm

Islam is the best lifestyle

Reply

syah March 14, 2012 at 8:41 pm

tidakkah kamu tahu bawaha bangsa yahudi itu sentiasa mahu menyesatkan umat islam..

Reply

auntie zah March 23, 2012 at 11:46 am

Buat teman2 yg punya ahli keluarga yg non muslim ini harus berhemah dlm menangani masalah tersebut, bukan kita cuba memutuskan silaturrahim.. Spt menarik rambut dlm tepung.. Islam itu mudah..

Reply

ainashim March 31, 2012 at 7:50 pm

jadi salahlah ye jikalau kita menyanyikan lagu hari natal ?

Reply

indeen April 17, 2012 at 3:49 pm

laaa aq dulu penyanyi solo carolling….
ASTAG FIRULLAH…
ya Allah ampun kan aku….

Reply

qweqwe May 23, 2012 at 9:31 am

assalamualaikum..
terima kasih kongsi pengetahuan.. sebelum ni aku x tau maksud marry chrismas.. susah gak kalo org gagal upsr ni..
nasib da tahu ari ni..

senyum cukup ler klo x tahu pape.. jgn bagi senyum terpaksa.. bagi la senyum ikhlas.. yang tol2 ikhlas.. cam ni :)
pas tu doa dlm hati.. semoga mereka dibukakan pintu hati tuk memeluk islam..

:) —-> senyum ikhlas

Reply

Ism. May 30, 2012 at 9:26 am

Internet dan komputer sengaja Allah Taala pamerkan kepada dunia ( ini adalah sebesar kuman ilmu yang di berikan oleh Nya kepada maknusia jika di bandingkan dengan ilmu Tuhan ) Dari sini lah berbagai petunjuk yang Allah Taala berikan kepada yang tidak tahu menjadi tahu. Jika pengetahuan sudah mereka dapati, namun tetap ingkar tidak mahu beriman ( bagi orang orang kafir ) Di tambahi pula dengan berbagai bahasa sedunia. Masih juga kafir!

Reply

Nur Tan June 5, 2012 at 10:51 pm

buat komentar yang berkenaan;
andai tiada ayat-ayat yang baik untuk diucapkan, lebih baik diam.
andai ilmu tidak seluas, sedalam mana, hati-hati memberi pendapat.
andai tidak melalui keadaan seperti saudara-saudari revert/kaum keluarga revert lalui, jangan menganggap diri penuh kefahaman dan berbicara seperti maha memahami.
Allah Maha Mengetahui. Allah juga Maha Mengasihi.

Reply

aboutus.org February 19, 2013 at 12:16 am

When some one searches for his essential thing, therefore he/she wants to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

Reply

Umairah December 13, 2013 at 3:42 pm

Hari Natal disambut sempena kelahiran Jesus sebagai anak Allah. Keyakinan ini amat bertentang dengan Islam sebab Allah tidak memiliki anak. Allah menegaskan: “Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan” [Surah al-Ikhlas, ayat 3] Apabila seorang muslim mengucapkan “Selamat Hari Natal”, bererti dia mengucapkan “Selamat menyambut kelahiran anak Allah”. Apabila seorang muslim menghadiri perayaan Hari Natal, bererti dia sama-sama meraikan hari kelahiran anak Allah.

Semua ini bertentangan dengan sikap seorang muslim yang sepatutnya: “Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” [Surah al-Maidah, ayat 2]

Justeru kita sepatutnya bertolong-tolongan menjemput mereka ke agama Islam, bukan bertolong-tolongan meraikan hari kebesaran mereka yang mencerobohi dasar Islam, hingga akhirnya mereka terasa pengiktirafan kita ke atas agama mereka.

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: