Hukum Cukur Bulu Kening

by admin on February 22, 2012

SOALAN:
Adakah berdosa sekira seorang wanita membersihkan bulu kening dengan mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata?. Dalam perkara ini wanita itu tidak mencabut bulu kening sehingga cuma tinggal segarisan sahaja atau langsung hilang keningnya.
Ia cuma untuk mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata bagi nampak kemas.

Oleh: Ustazah Shahidah Sheikh Ahmad

JAWAPAN:
Salah satu bahagian yang menjadi tumpuan pengubahsuaian bagi kaum hawa ini ialah kening, dari zaman nabi lagi telah ada persoalan ini, sehingga ada hadis-hadis Rasulullah SAW yang menjelaskan hukumnya.

Tidak dinafikan bahawa ada di kalangan kaum wanita yang keningnya bermasalah dari segi lebat atau nipisnya atau bulu kening bersambung antara kening kanan dan kiri.

Menurut pandangan syara’ adalah haram kepada seseorang perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan Islam, sedangkan Islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.

Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur bulu kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya tumbuh pada diri perempuan, dikala itu wajiblah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia memburukkan paras rupa seseorang perempuan.

Perkara ini membabitkan satu riwayat berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, isteri Rasulullah saw. Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita. Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab:

“Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu.”

Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:

“Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah.

Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik. Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka (kecuali untuk menghilangkan kejelekan yang luarbiasa), termasuk yang diharamkan ialah menghilangkan bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.

Aisyah r.a menjawab: “Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu”. Imam Nawawi berpendapat sesungguhnya jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa maksud wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.

Jelas di sini adanya keharusan untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya.
Ini kerana wanita yang normal pastinya kening berbulu tetapi sudah tidak normal kalau dahinya atau kelopak matanya yang berbulu.

Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini ialah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita ialah kening. Jadi lafaz mencabut bulu di wajah maksudnya kening, ini kerana kening adalah sebahagian daripada wajah.

Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa sahaja yang tumbuh di wajah wanita tidak boleh dicabut, termasuklah kalau ada bulu yang tumbuh di pipi, di dagu, atau tumbuh misai kerana semua ini tumbuh di wajah.

Para ulama’ berpendapat harus mencukur bulu-bulu tersebut supaya tidak kelihatan buruk,tapi bukan mencukur bulu kening melainkan bulu kening itu tumbuh hingga ke kelopak mata atau bersambung antara dua kening.

Lebih diharamkan lagi, jika mencukur alis itu dikerjakan sebagai simbol bagi perempuan-perempuan cabul.

Sementara ulama madzhab Hanbali berpendapat, bahwa perempuan diperkenankan mencukur rambut dahinya, mengukir, memberikan cat merah (make up) dan meruncingkan ujung matanya, apabila dengan seizin suami, karena hal tersebut termasuk berhias.

Harus diperhatikan di sini ayat yang ‘diboldkan’itu, dengan izin suami dan sudah tentu di dalam rumahnya,jika diluar rumah sudah tentu tidak dibenarkan syara’.
Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin:

Menghilangkan bulu alis (termasuk menggunakan rambut palsu dan tatoo) termasuk salah satu dosa besar, kerana Rasulullah SAW bersabda,

“Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang membuat tatoo dan dibuatkan tatoo” (HR. Bukhari no. 5937 dan Muslim no. 2124)

Oleh kerana itu hendaklah setiap orang lelaki (hadits tersebut juga berlaku untuk lelaki) mahupun wanita berusaha menjauhi perbuatan tersebut.

Kesimpulannya, berhias untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan. Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami atau tidak.

Dalam keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan mengundang laknat Allah.

Sebagai wanita muslimah yang menjunjung syariah suci sebagai panduan hidup, maka tidak sewajarnya kita terikut-ikut dengan cara wanita bukan Islam atau wanita fasiq menghias diri. Kerana kecantikan zahir yang kita dambakan itu sebenarnya tiada nilai disisi Allah SWT. Wajah kita hanyalah tempat jatuhnya pandangan manusia sedangkan Allah tidak memandang jasad yang cantik,bahkan tempat jatuhnya pandanganNya adalah hati kita. Maka perindahkan hati dan besihkan jiwa kita sebelum kita mencantikkan luaran kita. Sementara untuk mencantikkan rupaparas, hendaklah kita mengambil kira pandangan Allah dan RasulNya, jangan sesekali kita membelakangkan Tuhan dalam urusan hidup kita.
Wallahu A’lam.

 

Sumber: http://johor.ikram.org.my/

{ 14 comments… read them below or add one }

alin awang February 22, 2012 at 2:14 pm

Astaghfirullahhalazim….telah jauh terpesong hamba…terima kasih atas info yang sungguh berguna

Reply

masyan thalib February 22, 2012 at 6:14 pm

naudzubillah..

Reply

zacky oloan siregar March 9, 2012 at 7:01 am

نَعُوْذُ بِاللّهِ مِن ذلك …
اَسْتَغْفِرُاللَهَ الْعَظِيْمِ
saya bekerja di tmii yg merupakan salah satu wadah komunitas seniman, termasuk penari, dimana mencukur alis merupakan kebutuhan bg mereka utk menambah keindahan bentuk alis mereka ketika tampil.

Reply

ASHH April 3, 2012 at 10:32 am

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya, jika ianya satu keperluan untuk menjalani pekerjaan, apakah hukumnya?

Reply

dhiya April 14, 2012 at 11:41 am

Assalamualaikum..sy tertanya pasal satu persoalan ni, apakah hukum memakai bulu mata palsu? adakah hukumnya sama seperti memakai rambut palsu..terima kasih

Reply

ain June 17, 2012 at 11:17 am

dah tntu la xleh….kn da d sbut kt ats…

Reply

adynie May 17, 2012 at 9:28 pm

Assalamualaikum..sy ingin bernazar untuk peperiksaan sy dengan nazar berpuasa, setelah sy lulus periksa saya wajib tunaikan nazar sy, tetapi sy belum menggantikan puasa yg sy tggal pada blan ramadhan lepas, adakah sy harus gantikan dulu puasa sy atau tunaikan nazar sy dlu? terima kasih…

Reply

em June 17, 2012 at 9:14 pm

salam, izinkan saya memberi pandangan berdasarkan ilmu daripada perbincangan dengan ahli agama.
Puasa ramadhan wajib (asas kepada Islam; yakni dalam rukun Islam), maka wajib diganti. Namun perkara yang dinazarkan juga wajib dilakukan, kerana jika tidak dilakukan dikira berdosa besar.. Berkenaan dengan turutan tidak berani saya memberikan hujah. Namun, dinasihatkan supaya tidak dgalakkan bernazar kerana dibimbangi kalau tidak dapat ditunaikan akan mendapat dosa besar. Pada saya lebih elok disempurnakan perkara yang wajib iaitu menggantikan puasa ramadhan. Allah knows best.

Reply

Norazura May 18, 2012 at 7:52 am

Bagaimana dengan persoalan mencukur bulu roma di kaki? kalau bulu kaki itu panjang menyerupai lelaki?

Reply

ain June 17, 2012 at 11:18 am

harus

Reply

saniah June 17, 2012 at 11:19 am

assalamulaikum..apakh dosa wanita mengunakn alis mata dn apakh hukum nya adakh ia haram atau tak????

Reply

miamukhriz September 29, 2012 at 9:55 pm

mengalis bulu kening dan merapi bulu kening adakah berbeza?merapi bulu kening adakah berdosa?

Reply

Syawal November 7, 2012 at 11:39 am

Assalamu’alaikum wr. wb
maaf saya coment,
kenapa gambarnya harus mata satu ?
kan bisa klau dilihatkan wajahnya kseluruhan.
ini admin Moslem.
jangan pernah kita mmakai lambang kaum yahudi !!!!

Reply

muhd baihaqi December 3, 2012 at 6:27 pm

Para ulama’ berpendapat harus mencukur bulu-bulu tersebut supaya tidak kelihatan buruk,tapi bukan mencukur bulu kening melainkan bulu kening itu tumbuh hingga ke kelopak mata atau bersambung antara dua kening.
-saya kurang jelas disini..maknanya harus jikalau mencukur mulut kening yang bersambung??

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: