≡ Menu

Hantaran Oh Hantaran

Print Friendly

Photos by Nikaizu.com

“Kalau dulu, majlis yang pakai khemah yang tinggi-tinggi ni majlis wakil rakyat jer”, Pakcik Wahid memulakan bicara.

“Sekarang Paie tengok, majlis bertunang pun orang dah buat majlis besar-besaran. Siap pasang khemah banyak-banyak pulak tu”,tambahnya lagi.

Saya mengangguk tanda setuju.

Memang diakui. Kebelakangan ini semakin rancak majlis pertunangan diadakan. Jika dahulu kita dapat dengar orang memperkatakan tentang wang hantaran semakin tinggi disebabkan harga minyak petrol naik, sekarang ramai pula yang memperkatakan tentang kenduri sempena bertunang.

Mengapa majlis bertunang sudah gah ditontonkan kepada masyarakat?

Sedangkan ianya sangat bertentangan dengan apa yang Rasulullah Sholallahu A’laihi Wasalam pesankan kepada kita. RAHSIAKAN PERTUNANGAN, HEBOHKAN PERNIKAHAN.

Kita belum tahu lagi apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Mungkinkah masyarakat kita akan buat Majlis Perkenalan sebelum dilangsungkan Majlis Pertunangan! Siapa tahu?

 

PERIHAL MAJLIS PERTUNANGAN

“Kita jangan ikut artis. Apa yang artis buat semua nak tiru sedangkan tak mampu. Last-last yang susahnya pihak lelaki yang kena sediakan hantaran tinggi sebab pihak perempuan nak buat majlis pertunangan. Nak grand la katakan. Adoi”, keluh Pakcik Wahid lagi.

Majlis bertunang sudah dibuat kad jemputan. Majlis bertunang pun sudah ada pelamin.Majlis bertunang sudah dijemputnya pasukan kompang. Majlis bertunang juga sudah ada baju bertunang. Semuanya persis sebuah majlis perkahwinan yang membazir.

Apabila semua ini telah menjadi satu ‘keperluan’ kepada masyarakat, semakin tinggilah kos sebuah perkahwinan.

Apa yang lebih membimbangkan, ada pasangan yang sanggup berhutang untuk mengadakan majlis bertunang tetapi baru hari ini bertunang esok sudah putus!

Ikatan pertunangan adalah proses berkenal-kenalan sesama pasangan dan keluarga. Jika dalam tempoh bertunang itu dirasakan tidak sesuai, tidak mengapa jika diputuskan pertunangan kerana dikhuatiri akan membawa masalah selepas berkahwin.

Jika bertunang pun diheboh-hebohkan, tidakkah malu bagi pihak perempuan jika pertunangan mereka terpaksa diputuskan? Sedangkan bertunang itu bukanlah satu ikatan sah.

 

WANG HANTARAN MAHAL?

Masih ingat lagi dengan jadual WANG HANTARAN MENGIKUT TARAF PENDIDIKAN yang popular di Facebook sekarang?

UPSR, PMR/SRP : RM1,000 – RM3,000
SPM : RM3,000 – RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 – RM12,000
DEGREE : RM12,000 – RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 – RM20,000
PHD : RM20,000 – RM30,000

Tak mustahil semua ini akan menjadi fenomena Global! Kebiasaannya sekarang, pihak perempuan akan minta wang hantaran sebanyak RM10,000 atau lebih. Fikirkan, bagaimana mahu mencari duit yang sebanyak itu? Sebab itulah ramai yang pinjam ALONG untuk TOLONG mereka kahwin dan akhirnya TERLOLONG begitu sahaja (tak mampu bayar pinjaman).

Mungkinkah seorang lelaki yang baru menamatkan pengajian di Universiti dan baru mula bekerja dapat mengumpul wang sebanyak itu dalam tempoh yang sangat minima?

Tidak semua mendapat gaji yang tinggi sewaktu mula-mula bekerja. Ditambah lagi dengan bebanan pinjaman pendidikan yang perlu dilangsaikan, memang sangat memeritkan kepada pihak lelaki untuk mengumpul wang untuk berkahwin.

 

CINTA PUNYA PASAL

“Kerana cintaku kepadamu, akanku bayar seluas lautan untukmu” (Cewahhh!!)

Bagi lelaki pula, cinta menyebabkan mereka sanggup untuk mengharungi semua itu. Berapa yang pihak perempuan minta disanggupkan sahaja. Kalau tak dapat nak sediakan wang hantaran yang diminta, ramai lagi anak Dato’ yang bersusun untuk meminang si dara. Melepas nanti!

Jika soal cinta diperjuangkan, mengapa pula si dara tidak mahu membantu si teruna untuk meminangnya? Bukankah jika ada cinta semuanya akan mudah belaka? Mengapa pihak perempuan tidak mahu menasihati keluarganya untuk meletakkan kadar hantaran yang MAMPU BAYAR kepada pihak lelaki.

Bukankah itu juga satu bentuk pengorbanan dalam cinta oleh pihak perempuan?

 

WANG HANTARAN SESUATU YANG WAJIB KE?

Kos berkahwin yang begitu tinggi menyebabkan ramai lelaki menangguhkan perkahwinan mereka. Bukannya soal tiada calon tetapi sebab tak ada ongkosnya!

Tetapi jika kita kembali kepada Islam, perkahwinan sangat dipermudahkan. Ada kisah seorang sahabat Nabi yang mahu berkahwin tetapi tidak mempunyai wang :

Dari Riwayat Muslim, hadis Sahl bin Saad RA katanya :

Pada satu ketika seorang perempuan datang berjumpa Nabi Muhammad SAW seraya berkata:
“Wahai Rasulullah! Aku telah datang untuk menyerahkan diriku kepadamu”.

Lalu Nabi SAW memandang kepadanya sambil mendongak kepadanya dan memerhatikan dengan teliti kemudian baginda mengangguk-anggukkan kepalanya.

Apabila perempuan itu mendapati Nabi Muhammad SAW diam tanpa memberi keputusan, perempuan itu segera duduk, lalu bangunlah seorang sahabat dan berkata:
“Wahai Rasulullah! Sekiranya kamu tidak ingin mengahwininya kahwinkanlah aku dengannya”.

Nabi SAW segera bertanya: “Adakah engkau memiliki sesuatu yang boleh dijadikan MAS-KAHWIN”.
Sahabat menjawab: “Tidak ada!”

Nabi SAW bersabda: “Pulanglah menemui keluargamu mencari sesuatu yang boleh dijadikan mas-kahwin”.

Lantas sahabat tersebut pulang, kemudian beliau kembali menemui Nabi SAW dan berkata:
“Demi Allah! Aku tidak menjumpai apa-apa pun yang boleh dijadikan mas-kahwin”.

Maka Nabi SAW bersabda lagi:
“Carilah walaupun sebentuk CINCIN BESI”.

Lalu sahabat tersebut pulang dan datang kembali serta berkata:

“Wahai Rasulullah! Demi Allah aku tidak menjumpai apa-apa walaupun sebentuk cincin besi, tetapi aku hanya memiliki kainku ini iaitu kain yang hanya boleh menutupi bahagian bawah badannya”.
(Sahl berkata: Sahabat ini tidak mempunyai pakaian yang menutup bahagian atas badan).

Nabi SAW bersabda : “Apa yang engkau boleh buat dengan kain engkau itu, sekiranya engkau memakai kain itu. Perempuan tersebut tidak dapat memakainya walaupun sedikit. Apabila dia memakai kain tersebut engkau tidak mempunyai apa-apa untuk dipakai”.

Sahabat itu duduk sehinggalah sekian lama kemudian bangun. Nabi SAW memandang kepadanya seterusnya dia beredar dari situ. Setelah itu Baginda SAW memerintahkan supaya dia dipanggil. Apabila sahabat tersebut sampai, Nabi SAW bertanya:
“Apakah yang engkau miliki daripada Al-Quran?”

Sahabat tersebut menjawab: “Aku hafaz surah itu dan surah ini”.
Sahabat berkenaan menghitungnya, Nabi SAW bersabda lagi:
“Adakah engkau membacanya secara hafalan?”
Sahabat tersebut menjawab: “Ya!”

Nabi SAW nersabda :
“Pergilah! Engkau telah memilikinya bermas-kahwinkan ayat atau surah Al-Quran yang engkau hafaz”.

Kredit : Melayu.Com

Sesungguhnya Islam tidak meletakkan kadar Mas Kahwin yang wajib diberikan kepada isteri. Tetapi kebetulan pula setiap negeri sudah meletakkan harga Mas Kahwin yang wajib dibayar oleh pengantin lelaki kepada pengantin perempuan dan harga mas kahwin itu tidaklah terlalu membebankan. Misalnya di Selangor, harga mas kahwin hanya RM300 sahaja!

Hantaran dan Mas Kahwin sesuatu yang berbeza. Hantaran adalah adat dan mas kahwin adalah syariat. Mudahkan perkahwinan dan jangan bebankan dengan sesuatu yang tidak perlu.

Berbelanja mengikut kemampuan dan tak perlu mengejar populariti dalam perkahwinan. Apa yang penting bukannya majlisnya yang ‘meletup’, tetapi pengisian selepas perkahwinan yang harus hebat (bertanggungjawab dalam perkahwinan).

Renungkan apa yang Nabi Muhammad pesan kepada kita tentang soal perkahwinan :

“Daripada Aisyah, Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: ‘Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling murah (rendah) maharnya.'” (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Di akhir perbualan saya dengan Pakcik Wahid, “Kalau Paie nak pinjam duit kat pakcik untuk kahwin, lebih baik pakcik yang kahwin!”

Apakah?

 

Sumber: http://www.jamalrafaie.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
{ 14 comments… add one }
  • ctnaz May 22, 2012, 12:41 pm

    mane nak dpt stok utk sicao white coklat eh?

  • man May 22, 2012, 1:22 pm

    …Harga sebuah kereta melebihi wang hantaran ; namuan ramai graduan muda , baru dua – tiga tahun bekerja , dah pakai kereta ; tak pula merungut ..

    • joexdejambul May 22, 2012, 2:26 pm

      che’ man : kereta tu dah jadi keperluan.. duit hantaran yg tinggi tu lak kehendak (bakal mertua). kalo duit untuk beli kereta tu buat hantaran, mertua nak tolong hantarkan menantu dan anak pegi keje ke?
      berapa kerat je yg mampu beli kete cash?

    • elias June 9, 2012, 1:00 am

      Kete tu kan ansuran.hantaran bole byr ansur ke? Kalo bole pon ok.xdela beban sgt

    • husin January 11, 2016, 1:06 pm

      kereta boleh hutang 9 tahun man .. pkir molek

  • auntie zah May 24, 2012, 5:51 pm

    Semoga paparan ini dpt membuka mata para remaja yg inginkan pertunangan yg ala2 artis supaya berfikir 2, 3 kali apakah pertunangan ini akan berkesudahan dng perkahwinan atau sebaliknya.. semoga anak2 kita tidak terikut akan rakan2 merek a yg mampu spt ini.. Ukurlah baju dibadan sendiri… renung2kan lah ..

  • adawiyah June 8, 2012, 10:20 pm

    Slalunye ibu bapa lah yg tentukan wang hantaran tanpa mengambil kira status bakal suami anak mereka. Mmg benar, Ibu bapa berhak untk msuk cmpur dlm urusan pernikahan tapi jganlah smpai membebankan psgan yg ingin berkahwin. Wang hantaran yg terlalu tggi adlh amat membebankan mlah blh mengakibatkan salah faham di antra psgn.

  • Amri September 3, 2012, 1:40 pm

    kita kan ummat Nabi.Kita pn mengaku umat Nabi.Jadi bila nk buat sesuatu ikotlah ape yg Nabi ajarkan.Kenape nk pandai2 tambah2 yg tk perlu.Ape yg Rasul suruh dn larang mesti ada hikmahnya.Yakinlah dgn Al-Quran dn Sunnah bru selamat dunia akhirat.Ikot jer Jgn bnyk soal.Hanya Allah dn Rasul jer yg tahu ape yg baik ape yg tidak untuk umat manusia.
    INI TK….MATI2 NK PERTAHANKAN ADAT YG TERANG2 TKDE MENDATANGKAN KEMUDARATAN PD MANUSIA.
    KITA BERPEGANG PD ADAT KER AL-QURAN DN SUNNAH?
    AKIDAH MESTI BETUL BRU BUAT KEPUTUSAN.

    • sebby September 4, 2012, 7:20 am

      betul belaka, orang zaman laa ni.. jual anak pasal nak nama dan glamerr, sampaikan kenduri kendara pihak perempuan pun laki nak tanggung.

      sebelum perkara gini jadi tak betul! menyimpang dari ajaran dan sunnah? elok lah pihak jabatan agama islam buat sesuatu.. takut nanti yang tak mampu… akan melakukan zina yang berleluasa. sapa nak tanggung dosa2 tu?

      sepatutnya, pihak lelaki yang patut bagi harga hantaran ikut atas kemampuan nya? buka pihak perempuan yg menetapkan harga hantaran? sbb? lelaki yang klua duit?
      dua belah pihak boleh bincang atas pemberian lelaki.

  • hardy September 15, 2012, 10:19 pm

    btul belake tu..sbb tu smpai skrg saya blm kawin lagi.mintak hantaran belasan ribu, yg saya nak kawin tu janda anak satu, bkn anak dara pun.saya pulak keje kdai mkn je, mana nak korek duit byk tu.dh tu, buat pulak syarat tambahan, tak blh duk jauh2, kena buat rumah sblh rumah dia.sudahnya, kami anak2 ni yang merana…

  • Cik Lily Haziman September 17, 2012, 12:01 am

    majlis perkenalan sebelum majlis pertunangan memang dah ade. tpi dipanggil majlis risik. pakai baju sedondon, ade berbalas hantaran dan hantar cincin. tak lama kemudian disusuli majlis pertunangan pula. padahal majlis risik tu pun dah dikira macam majlis bertunang.

    dan satu lagi rasanya boleh la dihapuskan adat memberi 2 bentuk cincin; 1 cincin risik dan 1 cincin tunang. zaman dulu relevan la bagi cincin risik sebab pasangan dan keluarga x kenal satu sama lain. zaman sekarang pasangan dah saling mengenali. pasangan yang buat keputusan nak bertunang, kemudian barulah maklumat disusuli kepada ibu bapa.

    memberi 2 bentuk cincin ni membebankan pihak lelaki. bukan murah harga emas sekarang..

  • Cik Lily Haziman September 17, 2012, 12:06 am

    …dan satu lagi, tak perlulah rasanya berpelamin masa bertunang..baru bertunang dah gah sangat. bersolek pula sampai jadi tabarruj. Pengalaman saya, sebelum-sebelum ni orang bertunang cuma bersederhana sahaja.

    Pakaian yang sederhana tetapi cantik dan make-up sendiri.. tak de macam sekarang sampai upah jurusolek dan make-up setebal-tebalnya. lepas tu perasaan lawa sangat, sedangkan org keliling tengok dah macam opera cina.

    Orang tak percaya bila saya kata, bajet majlis pertunangan saya tak sampai rm1000. rm7++ utk makanan jamu keluarga lelaki dan saudara-mara, jiran terdekat, dan rm150 utk khemah..

  • Shaida January 11, 2016, 4:50 pm

    Antara ikut adat resam org tua dgn ikut cara Islam.. mana yg penting.? Sini mak n abah da letak hantaran, lets say $5000, sdgkn hantaran tu tk wajib dlm Islam. Si anak perempuan, seorg janda, tak nak hantaran aper2 pun. Si lelaki, seorg duda, yg nk masuk meminang belum ada kemampuan utk adakan $5000 tu. Mcm mana..?

Leave a Comment

CommentLuv badge

Next post:

Previous post: