Doa Seorang Ibu

by admin on October 4, 2011

Nabi Musa AS bermunajat kepada Allah SWT, “Ya Allah, tunjukkanlah siapa yang akan menjadi kawanku kelak di surga?”, kemudian Allah SWT mewahyukan kepada Nabi Musa, “Wahai Musa, orang pertama yang melewati engkau di jalan ini dialah kawanmu di surga”.

Tepat setelah itu, seorang pemuda lewat di depan Nabi Musa, maka beliau mengikutinya untuk mengetahui apa amalan pemuda tadi sehingga dia mendapat kedudukan mulia di surga, berdampingan dengan para Nabi. Beberapa langkah berlalu, kemudian si pemuda memasuki sebuah rumah, dia duduk bersimpuh di depan seorang wanita tua, lalu mengeluarkan sepotong daging dan memanggangnya, kemudian setelah cukup matang dan lembik dia menyuapi wanita tua itu dengan pelan-pelan penuh kasih sayang. Setelah selesai dia menuangkan air ke mulut wanita itu dan keluar.

Nabi Musa bertanya, “Demi Kebesaran Allah, siapakah wanita ini?” Si pemuda yang belum tahu siapa yang bertanya ini menjawab, “dia adalah ibuku”. Nabi Musa bertanya lagi, “Apakah dia tidak mendoakan kamu?”, “Ya, dia selalu mendoakan saya setiap hari dengan satu doa, tidak pernah diganti dengan doa lain”, jawab pemuda itu.

“Apa doa yang dipanjatkannya?”, Tanya Nabi Musa lebih lanjut. Dia menjawab, “Ibuku itu berdoa, Ya Allah jadikanlah anakku ini bersama Musa bin ‘Imran di surga”. Nabi Musa senang dengan doa ini dan terlihat kegembiraan menyelimuti wajah beliau, lalu berkata, “Wahai pemuda, bergembiralah, Allah telah mengabulkan doa ibumu, akulah Musa bin ‘Imran”.

Jika kita menyimak kisah ini, tentunya dapat ditarik sebuah kesimpulan, bahwa anak yang berbakti kepada orang tuanya terutama ibu, pasti akan mendapat balasan yang layak baginya, iaitu syurga. Begitulah kita mengetahui, bahawa syurga berada di bawah telapak kaki ibu. Dan ibu kepada anaknya pasti dikabulkan oleh Allah.

“Doa orang tua untuk anak seperti doa para Nabi untuk umatnya”.

 

Sumber: http://madinatulilmi.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 9 comments… read them below or add one }

faridaamalia December 1, 2011 at 7:53 am

Subhanaallah, sungguh beruntung dunia dan akhirat anak yang taat kepada ibunya.

Reply

Tampan manik February 26, 2012 at 5:38 pm

Doakan saya juga bisa dapat berbakti kepada orang tua,,,biar dekat rijki dan jodoh……..

Reply

joko maulana February 26, 2012 at 8:55 pm

subhanallah…sungguh ini adalah iktibar hasanah buat kita smua. do’a ibu adalah mustajab,dr itu hendaknya kita berbakti pada ortu,khususnya ibu kita.

Reply

And why March 15, 2012 at 1:39 am

mohon utk copy artikel ini ya..tq..

Reply

Bunga March 23, 2012 at 5:39 pm

Berbaktilah kpd ibumu selagi dia masih bernyawa…

Reply

amimishuhaida July 7, 2012 at 6:36 pm

hebatnya kasih seorang ibu kepada anknya..dn hbatnya kasih ank kpda ibunya..^^

Reply

bard July 7, 2012 at 8:00 pm

so mn anak2 yg masih ada ibu bapa belum trlambt lg utk berbakti pd mereka..insyallah.

Reply

razz July 8, 2012 at 3:48 am

nama ayah nabi Musa Imran?ohh bru tahu hehe

Reply

ega July 8, 2012 at 8:08 am

wanita terindah ialah Ibu.
miss u more tahan anything bundaaa

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: