≡ Menu

Di Mana Harga Seorang Wanita

Print Friendly

Hingga kini dunia islam bagai hilang punca, tertanya-tanya apakah jalan keluar sebenarnya bagi krisis kemanusiaan seperti pembunuhan, rompakan dan rogol? Mengapa masalah itu timbul? Jawabnya tidak lain adalah kerana insannya tidak dibangunkan. Selama ini yang dititik beratkan hanya pembangunan fizikal dan material.

Akhirnya materialnya maju tetapi manusia hidup kalau tidak seperti haiwan, tak ubahnya seperti syaitan!

Ittaqullah! Takutlah kamu kepada Allah! Di antara tanda-tanda Hari Kiamat semakin hampir adalah kebanyakan wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang! Seperti yang diriwayatkan dari Abu Hurairah RA : “Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.

Terjadinya huru-hara dan peperangan yang semakin parah di dunia hari ini adalah bersumber dari jiwa manusia yang tidak didorong, dipandu dan disuburkan untuk cinta dan takut pada Allah. Hati dan jiwa yang jahat telah mencetuskan kekacauan yang berterusan. Walau ilmu tinggi melangit, pengalaman berpuluh tahun, namun selama hati jahat, selama itulah manusia tidak akan dapat mendamaikan dunia ini.

Mengapa manusia seolah-olah kembali kepada peradaban penghambaan? Menjadi hamba kepada nafsu dan syaitan? Dalam sabda Nabi SAW:

“Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu, yang berada diantara dua lambung engkau”. (Riwayat Al Baihaqi)

SYAITAN YANG KREATIF DAN KRITIS
Syaitan memiliki pelbagai cara strategi dalam menggoda manusia, dan yang sering dieksploitasi sebaik-baiknya oleh mereka adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan. Syaitan tahu kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah.

Mengapa muslimah (wanita islam) menjadi sasaran utama syaitan?

Mungkin kita sering dengar di majlis-majlis agama, di surau-surau, di masjid, di dewan, para ustaz, mubaligh, guru dan pensyarah kerap menyatakan ungkapan ini, bahawa “kaum Lelaki mempunyai hanya 1 Nafsu tetapi mempunyai 7 Akal. Manakala kaum kanita memiliki 7 Nafsu dan hanya 1 Akal”. Mungkin ada riwayat yang menyatakan hal ini tetapi pasti ianya hanya bersifat mendidik manusia.

Jadi, kita bertanya bagaimana dan apakah strategi syaitan menggoda muslimah?

Berikut adalah cara bertahap :

I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian, gaya hiasan atau fesyen ikutan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar’i, dengan apa pun bentuk dan namanya tetap pakaian. Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian mengikut peredaran zaman.

Berbeza pula jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar’i (identiti keIslaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar gaya ( fesyen). Biarpun hidup bila dan di mana saja, maka hijab syar’i tetap dipertahankan.

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, syaitan tetap tidak putus asa. Syaitan akan beralih dengan strategi yang lebih halus.

Caranya?

Pertama, Membuka Bahagian Tangan

Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). “Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik,” Tu.. tidak apa-apa kan?

Kedua, Membuka Leher dan Dada

Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi. “Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu.” Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekadar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya sebahagian kecil sahaja yang terbuka.

Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari yang fesyen setengah lingkaran hingga yang fesyen bentuk huruf “V” yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bahagian sensitif lagi dari dadanya. Lelaki pula tidak kisah boleh melihat dan mengagak bentuk dan saiz dada muslimah mengikut kesukaannya.

Ketiga, Berpakaian Tapi Telanjang

Syaitan berbisik lagi, “Pakaian mu hanya gitu-gitu saja, “cool”, jom cari fesyen atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ye?” Si wanita berfikir. “Banyak fesyen dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih sedap/cantik dipandang. Bentuk badan kamu ramping dan kurus, kamu mesti serlahkan kecantikan agar lelaki tertawan denganmu,” syaitan memberi idea baru.

Maka tergodalah si wanita, dicarilah fesyen pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparent. “Mungkin tak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya saja yang agak berbeza, biar nampak lebih feminin,” begitu dia menokok-nambah. Maka, pakaian tersebut akhirnya menjadi budaya ikutan di kalangan wanita muslimah, semakin hari semakin bertambah ketat dan transparent, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat ‘ariyat (berpakaian tetapi telanjang).

Keempat, Agak di Buka Sedikit

Setelah para muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan idea baru seperti “cool” dan “vogue”, dibisiki wanita itu, “Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, bukankah sebaiknya dibelah hingga lutut atau mendekati paha?” Dengan itu kamu akan lebih selesa, lebih kelihatan lincah dan energetik.” Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata lebih selesa, terutamanya ketika duduk atau naik kenderaan. “Yah…. tersingkap sedikit tak apa-apa lah, yang penting selesa dan simple,” katanya.

Inilah tahap-tahap awal syaitan merosak kaum wanita, sehingga ke tahap ini pakaian masih tetap kekal dan panjang, hanya fesyen, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeza dengan hijab syar’i yang sebenarnya. Maka kini syaitan memulakan tahap berikutnya.

II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit

Kini syaitan melangkah lagi, dengan tipu daya lain yang lebih “power” dan berani, tujuannya agar para wanita menampakkan bahagian aurat tubuhnya dan kelihatan seksi.

Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit

Syaitan Berbisik kepada wanita, “Baju panjang benar-benar tidak selesa, kalau hanya dengan membelah sedikit bahagiannya masih kurang selesa, lebih elok kalau dipotong sahaja hingga atas mata kaki.”

Ini baru agak longgar. “Oh…… ada yang yang terlupa, kalau kamu pakai baju sedemikian, maka jilbab yang besar tidak sepadan lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan sepadan, ala……. orang tetap menamakannya dengan jilbab.”

Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini terburu-buru mencari fesyen pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan kasut tumit tinggi, yang kalau untuk berjalan, dapat menarik perhatian orang.

Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis

Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang yang melihat juga tidak begitu ambil peduli. Maka syaitan kembali berbisik, “Terbukti manusia menyukai apa yang kamu lakukan, mereka tidak ada reaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fesyen lain yang lebih menarik, bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Bukankah itu lebih seksi dan menggoda siapa sahaja lelaki yang melihat?

Benar-benar bisikan syaitan dan hawa nafsu telah menjadi penasihat peribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan syaitan dalam jiwanya dia turutkan. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.

Ketiga, Terbuka Seluruh Betis

Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berjaya membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak bertentangan dengan suruhan agama. Namun bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, “Ah zaman sudah berubah! Sekarang zaman moden, mesti ikut perkembangan fesyen terkini, nanti orang gelar ketinggalan zaman pula.”

Tetapi? Apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki.

Fitnah?

Ah…… itu kan zaman dulu, ketika itu kaum lelaki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum lelaki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan “ooooh!” atau “wow! hot girl”, bukankah ini bererti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama-sama suka?

Lihat saja fesyen pakaian di sana-sini, dari yang di pasar malam hingga yang berjenama di pusat membeli belah, semuanya memperagakan fesyen yang dirancang khusus untuk wanita moden di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikutinya, akan menjadi wanita kampung.

Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis akhirnya menjadi kebiasaan, apalagi ramai yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempersoalkannya. Kini tibalah saatnya syaitan melancarkan tahap terakhir dari tipu dayannya untuk melucuti hijab wanita.

III. Serba Mini

Setelah pakaian yang menampakkan betis menjadi pakaian seharian dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yang lain. “Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu-itu saja, sekarang ini fesyen skirt mini, dan agar sepadan, rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah.”

Maka akhirnya skirt mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggungnya dan berbagai fesyen lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, petang, dan lain-lain, tak ketinggalan seluar pendek separuh paha pun dia miliki, fesyen dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba.

Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.

Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling ketara saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang disebut “bikini”. Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na’udzubillah bisikan syaitan berhasil, tujuannya tercapai, “Menelanjangi Kaum Wanita.”

“Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan lelaki dan di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu” Syaitan tak ingin ambil risiko.

PENUTUP

Demikian halusnya cara yang digunakan oelhsyaitan, sehingga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa dan tidak perasan. Maka hendaklah kita semua, terutamanya orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita, bersegeralah diambil tindakan. Jangan biarkan berlarutan, kerana kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka akan menjadi sukar bagi kita untuk mengatasinya.

Mencegah lebih baik daripada merawat.

Membiarkan mereka membuka aurat bererti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyengsarakan, baik di dunia mahupun di akhirat.

 

Sumber: http://muslimdoktor.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
{ 20 comments… add one }
  • ANA December 23, 2011, 12:11 pm

    assalamulaikum….untuk semua pengunjung page ni.bagaimana klu seseorang wanita tu di kenakn ilmu pengasih n di biarkan begitu saja.lagi dasyat kan .ini penganiayaan cara maya x da tmpt nk mngadu bb x da bukti nyata apa kta orang mungkin anda brkhayal.penilaian paling buruk kn.ini mmg ada trjdi .hanya Allah yg mengetahui.sesungguhnya Alla segalanya.

    • nor April 9, 2012, 12:06 pm

      wlkmslm..saye pernah terkena pengasih… “mangkuk ayun” nie bagi saye makan bende kotor untuk kunci nafsu saye. saye jenis tak suke disentuh lelaki. mule2 saye sepak die, lempang die.. n macam2 lagi la bile die sentuh tangan saye… tapi last2 saye cam menyerah je lepas si “mangkuk ayun” nie terlalu bersabar dengan saye… saye pon tak tahu ape saye fikir time tu. even die juz pegang tangan pon saye boleh “basah”. banyak kali die rayu saye buat bende tak baik. saye tolak. tapi fikiran saye dikuasai “cinta” sampai saye tak nampak die nak mainkan saye je. 3 bulan saye bercinta dgn die saye rase saye dah banyak wat dosa, biarkan die tengok aurat saye, kadang2 saye terlepas solat kerana nak spend time dgn die punye pasal.
      Saye tak boleh berenggang langsung dengan die.. sayang sangat kat “mangkuk ayun” tu.. tapi alhamdulillah saye tak pergi terlalu jauh dan tak bertindak mengikut nafsu.

      ahli keluarga sedar bende nie n last2 saye di bawa berubat. alhamdulillah sgt2 saye dah sehat… orang y ubatkan tu cakap, kolo saye lewat sikit je, mesti saye dah terlanjur. kolo lame2 sgt pon benteng pertahanan saye akan roboh jugak.

      tapi saham saye dah jatuh la sikit… even masih suci tapi dah pernah kene raba… Harga diri saye telah di ragus si “mangkuk ayun” tu… T_____T

  • Anom December 25, 2011, 6:21 am

    Assalamualaikum, janji ALLAH adalah benar.Tanggungjawab ibu bapa menjd satu kewajipan mendidik anak2 perempuan utk berpakaian mengikut lunas2 Islam malah perlu menjd model terbaik utk anak2.Kita yg perlu mengawal nafsu bkn nafsu mengawal diri kita dgn sentiasa mengingati ALLAH.

  • peazlemon January 11, 2012, 9:55 am

    Bukan 9 akal ke?

    • zani September 8, 2012, 6:09 am

      Tu pendapat ulama saje yang bertujuan utk mendidik.bukan nas drp al quran atau hadis.contohya cerita kancil yg mempunyai banyak versi.

  • andang February 24, 2012, 10:58 am

    ya Allah, ya Tuhanku, selamatknlh wanita2 di luar sna drpd seksaan api neraka akbat prbuatn mrka. Briknlh mreka hdyaMu. Maha Suci Tuhan semester alam. Ameen

  • hamdan March 30, 2012, 5:02 pm

    Berikan hidayah kepada wanita di luar sana utk menutup aurat dengan sempurna. sesuatu yg tertutup lebih bernilai dari yg terbuka

  • anurm baek April 2, 2012, 9:21 pm

    Ya Allah , peliharakan lah diriku dari sebarang godaan Syaitan yang menyesatkan dan peliharakan lahh maruahku di dunia dan akhirat . Amin ,

  • faiz April 17, 2012, 6:49 am

    cantik tengok perepuan pakai cam dalam gamba

  • wanie June 3, 2012, 12:49 am

    ingin berkongsi pengalaman tntg diri sendiri..dulu sy anak remaja yg bertudung tp sperti di atas la, bertudung tp baju ketat,lengan pendek,seluar ketat,tumit tggi..kononnye nk jd muslimah yg pandai bergaya wlau bertudung..tnpa prnh merasa malu dgn perbuatan sndiri..sy juga sering dipuji krna pndi bergaya dan sentiasa cantik..tp syukur alhamdulillah Allah beri petunjuk dgn cara berikan sy penyakit(dirasuk)..dari pengalaman sakit yg sy rs seperti menunggu ajal,sy tanam dlm diri utk berubah..to be a better muslimah..Alhamdulillah betapa nikmatnya skrg bila sy pelihara aurat sy..berpakaian longgar,bertudung labuh itu subhanAllah nikmatnya..sy rs seperti betapa sia2nya kehidupan sy 22 tahun yg lalu kerana xberpakaian mengikut syariat..bila bukak smle almari tgk pakaian2 sy yg dulu,terasa malu dan byknya dosa sy dulu..bile da bertutup smue skang ni sy rs lbh tenang smpi ad kalanya mengalirkan airmata kerana terpeliharanya nilai sy sbg seorang wanita menerusi pakaian ini..tp xdinafikan ad kalanya hati terusik tatkala melihat muslimah yg lainnya gah berfesyen dan saat itu jgk syaitan membisikkan betapa ruginya sy memilih berpakaian begini kerana lelaki tidak lg memandang dan memuji sy..sy kuatkan hati dan percaya sebenarnya Allah tlh menyediakan seorang lelaki yg soleh utk sy..jd utk apa sy harus menukar penampilan spt yg syaitan bisikan semata2 mahu menarik perhatian lelaki yg sama sj tingkah lakunya xubah sprti syaitan??jadi buat muslimah,hargailah diri anda..mari menutup aurat dgn sempurna..mujahadah itu pahit kerana syurga itu indah..subhanAllah..:)

    • jiha September 9, 2012, 12:16 pm

      pengalaman awak same mcm sy…:)

  • fara June 11, 2012, 11:25 am

    mohon share..untuk sebarkan kepada kaum2 muslimah di luar sana..semoga bahan bacaan ini dapaat membantu kita dilindungi dan permudahkan jalan ke dunia akhirat…insyALLAH:)

  • yathi September 4, 2012, 12:14 pm

    ya Allah lindungi perempuam dri tangan jahil,kasihailah mereka

  • redzuan September 7, 2012, 12:47 pm

    semoga orang2 yang aku sayang dapat mengerti dan fahami.aku doakan semua antara kita cepat sedar sebelum terlambat.ameen!

  • balqis September 7, 2012, 3:48 pm

    YA …ALLAH PELIHARALAH HAMBAHMU YG SERBAH KEKURANGAN JLINDUNGILAH SYA YA ALLAH… PERIHALAH HAMBAMU INI…

  • ahmad December 26, 2012, 8:19 am

    Ya Allah….bantulah kwn2 prempuan aku menutup aurat dengan sempuna…wahai prempuan yg kami laki syangi keana Allah, kasihanilah kami…kami lemah dengn kamu, sme2 kita jage diri ya…24:2y

  • ahmad December 26, 2012, 8:19 am

    Ya Allah….bantulah kwn2 prempuan aku menutup aurat dengan sempuna…wahai prempuan yg kami laki syangi keana Allah, kasihanilah kami…kami lemah dengn kamu, sme2 kita jage diri ya…24:2y

  • ahmad December 26, 2012, 8:20 am

    Ya Allah….bantulah kwn2 prempuan aku menutup aurat dengan sempuna…wahai prempuan yg kami laki syangi keana Allah, kasihanilah kami…kami lemah dengn kamu, sme2 kita jage diri ya…24:26

  • riza March 30, 2013, 6:20 pm

    Orang perempuan begitu risau dengan penampilannya di khalayak ramai. Takut tak mengikut standard piawaian masyarakat…tapi yang kita risau standard piawaian siapa? Sedarlah kita peraturan Islam telah jelas, jangan terikut dan dibawa arus masyarakat yang kurang atau tidak mengikut standard piawaian Islam…semoga dengan cara berpakaian yang menepati syariat Islam, membuat wanita Islam lain yang memandang kita terfikir tentang kecantikan Islam…

Leave a Comment

CommentLuv badge

Next post:

Previous post: