Bukan Doa Kamu Yang Tak Makbul Sebenarnya

by admin on December 18, 2011

Bercakap tentang doa, saya teringat satu kisah yang sangat-sangat memberikan kesan dalam kehidupan saya. Guru-guru saya di sekolah, semenjak sekolah rendah, sangat menerapkan doa. Jadi, saya sudah dibiasakan dengan Solat Hajat, Solat Dhuha, Qiamullail, waktu-waktu doa yang mustajab seperti ketika hujan dan sebagainya agar saya rajin berdoa, dan agar doa saya makbul. Jadi, bila Allah anugerahkan saya kejayaan, saya sentiasa rasa, itu sebab saya doa dengan bersungguh-sungguh. Namun satu cerita mengubah persepsi saya.

Cerita yang saya dengar itu begini:

Kisah berkenaan seorang abang dan seorang adik.

Kedua-duanya adalah anak yatim lagi miskin. Mereka tinggal di rumah pusaka tinggalan ibu bapa mereka. Kedua ibu bapa mereka adalah hamba ALLAH yang soleh. Kedua-dua anak dididik untuk bergantung harap dengan Allah SWT.

Si abang, saban hari berdoa agar ALLAH mengubah nasib hidupnya. Dia meminta kepada ALLAH agar dipertemukan dengan isteri yang cantik lagi kaya. Dia meminta kepada ALLAH agar dirinya kaya raya.

Si Adik pula, seorang yang buta huruf. Tidak seperti abangnya, dia membaca doa pun dengan melihat kertas. Sebelum bapanya mati, dia pernah meminta bapanya menulis sesuatu di atas kertas, dan kertas itu sering dipegangnya setiap kali berdoa.

Akhirnya, Allah mempertemukan seorang perempuan yang cantik lagi kaya dengannya. Perempuan itu jatuh hati kepadanya, lantas berkahwin. Si Abang seperti mendapat durian runtuh dan kehidupannya terus berubah. Dia keluar dari rumah pusaka, dan meninggalkan adiknya.

Si Abang akhirnya kaya raya, malah terus kaya apabila dia memasuki medan bisnes. Dia sudah mula alpa dengan ALLAH, melewat-lewatkan solah, jarang membaca Al-Quran, tapi tidak pernah lalai untuk meminta kekayaan daripada ALLAH. Kalau masuk dalam bab perniagaan, kekayaan dunia, maka berbondong-bondong doanya kepada ALLAH. Dan ajaibnya, Allah beri apa yang dia minta. Si abang rasa dia istimewa.

Si adik pula, hidupnya tidak berubah. Dia masih seorang sederhana, dengan kelemahannya sebagai seorang buta huruf, dia hannya mendapat kerjaya sederhana, terus menjaga rumah pusaka. Si adik, juga rajin berdoa. Si abang tahu, si adik rajin berdoa. Tapi Si Abang melihat, hidup adiknya tidak berubah-ubah. Lantas satu hari, ketika Si Abang menziarahi adiknya, Si Abang berkata dengan sombong:

“Kau kena berdoa kuat lagi. Tengok aku, berdoa je ALLAH makbulkan. Kau ni tak cukup hampir dengan Allah ni. Berdoa pun masih tengok-tengok kertas. Tak cukup hebat.”

Si Adik tersenyum sahaja. Suka abangnya menegur kerana padanya, teguran abang amat bermakna.
Si Adik terus hidup sederhana, di dalam rumah pusaka, dengan doa melihat kertas saban hari, dan kehidupannya tetap tidak berubah. Tidak menjadi kaya seperti abang.

Satu hari, Si Adik meninggal dunia. Ketika Si Abang mengemas-kemas rumah pusaka, dia berjumpa satu kertas. Kertas itu adalah kertas yang adiknya sering pegang ketika berdoa.

Si Abang menangis teresak-esak apabila membaca kertas kecil itu.

Kertas itu tertulis: “ Ya Allah, makbulkan lah segala doa abang aku”

MasyaALLAH

Si Abang mula membandingkan dirinya dengan adiknya. Adiknya kekal taat kepada ALLAH dan tidak meringan-ringankan urusannya dengan ALLAH SWT. Adiknya, sedikit pun tidak meminta dunia kepada ALLAH, malah tidak meminta apa-apa untuk dirinya. Tetapi adiknya meminta agar segala doa Si Abang dimakbulkan. Si Abang, tidak pernah sedikit pun mendoakan Si Adik.

Si Abang mula nampak, rupanya, bukan doa dia yang makbul. Tetapi doa adiknya telah diterima oleh ALLAH SWT, lantas segala doanya menjadi makbul.

Cerita ini meruntun hati saya, dan buat saya sentiasa berfikir panjang. Kadang-kadang kita, bila Allah realisasikan hajat kita, kita suka mengimbau usaha-usaha kita.

“Aku buat beginilah yang jadi begini.”
“Doa aku makbul seh!”
“Aku ni memang Allah sayang. Tengok, semua benda Allah bagi. Aku minta je pun.”
Tanpa sedar kita bongkak. Takabbur.

Sedangkan, kita tak tahu, mungkin yang makbul itu adalah doa ibu bapa kita, doa adik beradik kita, doa sahabat-sahabat kita. Bukannya doa kita.

Cerita itu sangat menyentuh hati saya.

Membuatkan setiap kali saya berdoa, saya tidak lupa mendoakan ibu bapa saya, guru-guru saya, keluarga saya, adik beradik saya, sahabat-sahabat karib saya, yang teramat akrab saya sebutkan namanya agar lebih merasai bahawa saya memerlukan mereka mendoakan saya juga.Kita ini banyak dosa. Banyak hijab.

Mungkin doa orang lain yang lebih bersih hatinya, lebih suci jiwanya yang makbul, menyebabkan rahmat Allah tumpah pada diri kita. Sebab itu jangan berlagak. Jangan tinggi diri. Jangan rasa doa kitalah yang makbul. Pulangkan semuanya kepada Allah. Doa itu sebahagian daripada usaha sahaja sebenarnya.

Dan jangan rasa segan nak minta orang lain doakan kita.

Sebarkan jika anda rasa ada manfaatnya.
Semoga Allah redha dengan kita.

MARI MENJADI HAMBA!

 

Sumber: http://www.langitilahi.com/

{ 31 comments… read them below or add one }

Latifa Saleem December 18, 2011 at 3:22 pm

Begitu menyentuh hati dan meyedarkan aku…

Reply

Ikin December 18, 2011 at 10:47 pm

beautiful dan very touching

Reply

Humairah December 19, 2011 at 8:11 pm

Terima kasih atas peringatan…

Reply

nicky chang December 21, 2011 at 6:55 pm

Allah beri apa yg terbaik utk hamba2nya walaupun pada hati hamba2nya bertentangan kerana Dia yg lebih mengetahuinya

Reply

abulhariz December 22, 2011 at 1:06 pm

ini true story or fiction??? orang buta huruf kok bisa membaca???

Reply

saya January 2, 2012 at 4:01 pm

yang saya pernah dengar adik dia sebenarnya bukan buta huruf tapi masa kecil pernah mengalami kemalangan dan otaknya sudah tidak boleh nak meningat atau menghafal..sebab itu dia baca doa di kertas itu sebab dia tak boleh nak menghafal

Reply

ANA December 23, 2011 at 11:52 am

subhanallah…Allah maha mengetahui .

Reply

afiq December 29, 2011 at 7:19 pm

doa lar bersungguh2 agar Allah akan memakbul kan doamu… setelah Allah makbulkan doa mu jangan lar anda berhenti untuk berdoa

Reply

DoaDoaPilihan December 30, 2011 at 12:51 am

makbul atau tidak tetap ada ganjaran di sisi Allah…insyaAllah…yakinlah yg diberi Allah adalah yg terbaik selepas kita sudah berusaha dan berdoa….syukur dan redha dgn segala kurniaan Nya…

Reply

sweety Sara January 2, 2012 at 1:49 pm

sebenarnya tuhan telah pun memakbulkan doa kedua-duanya…

Reply

darwina January 2, 2012 at 3:54 pm

pernah dgr cite ni…adik dia bkn buta huruf, tp pelupa…sbb tu dia tulis doa kat kertas…if buta huruf, mcm mana nk baca kertas tu

Reply

saya January 2, 2012 at 3:57 pm

saya pernah dengar cerita ni. tapi adik dia bukan buta huruf tapi otak dia dah tak boleh nak ingat atau hafal sesuatu sebab kesan daripada kemalangan. sebab itu dia baca doa yang ditulis di kertas tu

Reply

nuriputih January 2, 2012 at 4:09 pm

mcm cite tv9 je “KU HIJRAHKAN DOA”
tapi bezanya si adik pelupa

Reply

Farhyamar Al-Fattani January 2, 2012 at 5:44 pm

Thumbs up! awesome
S U B H A N A L L A H __ A L H A M D U L I L L A H __ A L L A H U A K B A R ^__^

Reply

Cinta Kinan January 31, 2012 at 2:38 pm

Assalamu’alaikum, terima kasih atas nasehatnya…. ^_^ dan mohon izinkan saya untuk share kepada kawan2… Terima kasih sebelumnye, semoga ALLAH SWT memberikan rahmat dan barokah yg berlimpah untuk saudaraku ini… Amien… ^_^

Reply

Doreen February 16, 2012 at 8:50 pm

sy sebenarnya seorang umat kristian akan tetapi sy tertarik dgn ajaran islam dan sy btul2 ingin msuk islam dalam masayg terdekat dan secepat mungkin tapi persoalannya sy x dpt buat pa2 apatah lagi solat kerna sy bukan org islam, oleh itu, sy mohon doakan agar allah berikan sy hidayahnya dan izinkan sy msuk islam dan doakan agar allah lembutkan hati ibubapa dan ahli keluarga serta datuk nenek saya sebelah ibu dan bapa agar hati mereka izinkan sy msuk islam dgn rela hti sy. mohon doakan. terima kasih, harap maklum balas melalui email sy.

Reply

tea o ais March 13, 2012 at 10:35 pm

kalau saudari mahu memeluk islam.saudari boleh pergi kepejabat agama islam yang terdekat dengan tempat saudari.disana semuanya saudari akan dapat pelajari setelah memeluk agama islam.

Reply

idah April 12, 2012 at 1:06 pm

semoga hajat anda tercapai utk masuk islam….kami semua mendoakan anda supaya apa yang dihajati dipermudahkan oleh Allah ya rabbal aalamin….

Reply

ahmad suhaimi ismail May 17, 2012 at 9:20 am

tuhan tidak tentukan apa ugamamu semasa dalam kandungan jadi mohon lah doa dan mintalah kepadanya kerana kamu adalah ciptaanya jadi kembalilah kepadanya agar kamu dapat hidayah iaitu anugerah yang terbesar dari allah dan peliharalah ia

Reply

hamba June 13, 2012 at 5:50 pm

Ya Allah, berilah rahmat,taufik, hidayah, dan inayah kepada hamba-hambamu

Reply

hamed mohamad April 12, 2012 at 12:26 pm

kepada doreen..teruskan usaha anda…Allah tidak pernah menyusahkan hambanya mintalah padanya….jika berusaha maka pasti akan dapat. Subhanallah….hinanya diri bila membaca kisah ini…tidak ada apa2 milk kita melainkan semua datang dari yan maha pencipta.

Reply

awal April 12, 2012 at 12:26 pm

sungguh menakjubkan,subhanallah

Reply

norlela April 12, 2012 at 3:14 pm

allah berhak makhbulkan doa sesiapa saja yg di kehendakinya…dia lebih thu kebersihan hati kita …..jgnlah berhenti berdo selagi ada waktu…jgnlah meminta2 pada manusia, meminta2lah pada allah………..

Reply

matchah April 12, 2012 at 8:56 pm

Mantap….sila baca ni kawan2ku….

Reply

anna asyraf April 13, 2012 at 7:20 am

subhanallah..sangat menyentuh hati artikel ni.
jgnlah kita kedekut atau takut utk mendoakan org lain. kita akan merasakan lebih nikmat bilamana kita sama2 mendoakan kejayaan, kesihatan, kebahagiaan org disekeliling kita. Allah Maha Kaya atas segala sesuatu..wallahualam.

Reply

Hawa May 16, 2012 at 10:25 am

pernah baca kisah nie sebelum nie…sngt menyentuh jiwa…..

Reply

ahmad suhaimi ismail May 17, 2012 at 8:31 am

cerita yang hebat,sebenarnya kita perlukan orang disekeliling kita, bergaullah dgn jujur dan jangan memandang rendah orang lain kerana hanya Allah yang tahu makhluk yg di ciptanya

Reply

awan May 25, 2012 at 1:18 pm

Subhanallah.. sungguh menyentuh hati.. (-__-)

Reply

awan May 25, 2012 at 1:18 pm

Subhanallah.. sungguh menyentuh hati.. (-__-)

Reply

pejuang langit July 12, 2012 at 7:05 am

sape yang nak masuk islam tu?? bolehlaa mintak tolong kawan2 yg muslim untuk buat apa yg sepatutnya .bnda2 begini patut dipercepatkan .sekian.

Reply

Hamidah Haron October 16, 2012 at 12:41 pm

banyak kali saya baca kisah ini, tiap kali juga hati saya tersentuh… dan cukup memberi kesedaran.

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: