Azab Allah Kepada Yang Meninggalkan Solat

by admin on May 21, 2012

Dosa Meninggalkan Solat Fardhu :

1. Solat Subuh : satu kali meninggalkan akan dimasukkan ke dalam neraka selama 30 tahun yang sama dengan 60.000 tahun di dunia.
2. Solat Zuhur : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan membunuh 1.000 orang umat islam.
3. Solat Ashar : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan menutup/meruntuhkan ka’bah.
4. Solat Magrib : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan berzina dengan orangtua.
5. Solat Isya : satu kali meninggalkan tidak akan di redhai Allah SWT tinggal di bumi atau di bawah langit serta makan dan minum dari nikmatnya.

6 Siksa di Dunia Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu :

1. Allah SWT mengurangi keberkatan umurnya.
2. Allah SWT akan mempersulit rezekinya.
3. Allah SWT akan menghilangkan tanda/cahaya soleh dari raut wajahnya.
4. Orang yang meninggalkan solat tidak mempunyai tempat di dalam islam.
5. Amal kebaikan yang pernah dilakukannya tidak mendapatkan pahala dari Allah SWT.
6. Allah tidak akan mengabulkan doanya.

3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu Ketika Menghadapi Sakratul Maut :

1. Orang yang meninggalkan solat akan menghadapi sakratul maut dalam keadaan hina.
2. Meninggal dalam keadaan yang sangat lapar.
3. Meninggal dalam keadaan yang sangat haus.

3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu di Dalam Kubur :

1. Allah SWT akan menyempitkan kuburannya sesempit sempitnya.
2. Orang yang meninggalkan solat kuburannya akan sangat gelap.
3. Disiksa sampai hari kiamat tiba.

3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu Ketika Bertemu Allah :

1. Orang yang meninggalkan solat di hari kiamat akan dibelenggu oleh malaikat.
2. Allah SWT tidak akan memandangnya dengan kasih sayang.
3. Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa dosanya dan akan di azab sangat pedih di neraka.

Mengenai balasan bagi orang yang meninggalkan Solat Fardu:

“Rasulullah SAW, diperlihatkan pada suatu kaum yang membenturkan kepala mereka pada batu, Setiap kali benturan itu menyebabkan kepala pecah, kemudian ia kembali kepada keadaan semula dan mereka tidak terus berhenti melakukannya. Lalu Rasulullah bertanya: “Siapakah ini wahai Jibril”? Jibril menjawab: “Mereka ini orang yang berat kepalanya untuk menunaikan Solat fardhu”. (Hadits Riwayat Tabrani, sanad shahih)

 

Sumber: http://khaulah-azwar.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 34 comments… read them below or add one }

Hawa May 22, 2012 at 4:20 pm

takut mendengarnya, ya Allah ampuni dosa hambamu ini.

Reply

auntie zah May 24, 2012 at 6:08 pm

Subhanaallah, ya Allah semoga kami tidak tergolong dlm golongan manusia yg tidak mentaati perintah mu… Aminn..

Reply

nur azmina May 28, 2012 at 11:09 pm

Amin,,smoga kita smua trgolong dlm klngan org yg menurut perintah Allah

Reply

Nur FARAH haini May 26, 2012 at 9:44 pm

Saya sungguh takut mendengarnya…ya Allah ampunilah dosa hambamu yang berdosa ini,allahuakbar,lailahailalah muhammadarrasullulah….:(

Reply

Ism. May 29, 2012 at 7:08 pm

Sudah jelas dan nyata Tuhan kita Allah Taala Maha Pengasih , Pengampun , Pemurah dan Maha segala galanya.Minta sahaja dan berdoa kepada Nya supaya kita di panjangkan umur supaya dapat bertobat di masa hadapan.Walau bagaimana jahat sekali pun kita hidup di dunia,selambakan diri dan minta apa apa yang kita suka hanya kepada Nya dan Allah Taala suka kepada hamba hamba Nya yang sering meminta minta dan berdoa hanya kepada Nya sahaja kerana penyedaran kita bahawa kepada siapa lagi harus kita meminta jika tidak kepada Tuhan yang menjadikan kita di dunia ini? Allah Taala tidak suka sama sekali jika kita meminta selain dari Nya dan ini menandakan kita menyombongkan diri kepada Tuhan ! Syirik tidak akan mendapat keamponan dari Allah Taala.Harap maklum.

Reply

fatimah el zehra June 2, 2012 at 11:40 am

Astaghfirullah hal azim….Ya ALLAH ampunilah hambamu ini Ya ALLAH
:’(

Reply

dicko June 2, 2012 at 12:35 pm

Berlebihan ane rasa.
Shalat itu dilandaskan kecintaan kepada Allah SWT, bukan ketakutan dan ancaman adzab oleh Allah SWT. Sesungguhnya nikmat dan rahmat Allah kepada makhluk-makhluk-Nya sangat jauh dan lebih besar daripada adzab yang akan ditimpakan oleh-Nya.
Rasulullah SAW bersabda, “Allah SWT mempunyai seratus rahmat (kasih sayang), dan menurunkan satu rahmat kepada jin, manusia, binatang, dan hewan melata. Dengan rahmat itu mereka saling berbelas-kasih dan berkasih sayang, dan dengannya pula binatang-binatang buas menyayangi anak-anaknya. Dan Ia menangguhkan 99 bagian rahmat itu sebagai kasih sayang-Nya pada hari kiamat nanti”. (HR Muslim).
Allah SWT juga tidak akan pernah melupakan sedikitpun kebaikan (amal salih) dari umat Muhammad, ini sesuai dengan janji Allah SWT dalam firman-Nya. “Dan barang siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah niscaya ia akan menerima pahalanya, dan barangsiapa yang melakukan keburukan sebesar biji zarah niscaya ia akan menerima balasannya.” (Qs. Az-Zalzalah: 7-8)

Reply

Rinal June 8, 2012 at 10:30 pm

assalamu’alaikum…. ust. minta dalilnya ya Sukron….

Reply

ASHRAF July 3, 2013 at 11:36 pm

batul betul

Reply

bunga June 9, 2012 at 1:55 am

sdr., dicko anda benar……
Allah adalah spt apa yg engkau sangkakan……….
Berpositif thinking aja sama Allah yg Maha Pengasih bukan Penyiksa……….
KLo umat takkut disiksa mungkin kelak akan disiksa …………
Klo saya Allah Maha Kasih dan Tidak Penyiksa………
Mudah2an Allah menjauhkan siksa pada saya dan keluarga ………

Igat: Allah gak butuh disholati, Dia sudah Maha Agung Dan Mulya meski seluruh duni atidak sholat………….! Namun demikian sholatlah karen akecintaanmu pada Allah

Reply

Haris June 9, 2012 at 10:33 am

bukankah sholat itu akan lebih baik jika dilakukan atas dasar kecintaan qta kpd Allah SWT serta melakukanx dengan ikhlas?? jika orang sholat atas dasar rasa takut/ krn terpaksa tanpa di dasari rasa cinta terhadap Tuhannya sendiri apakah itu juga dibenarkan?? lalu bagaimana cara penyampaian yg benar tentang sholat ini kpd umat yg belum paham??

maaf sebelumnya, pemahaman agama sy masih kurang.. jika ada yg berkenan menjawab sy sgt menghargai sbg masukan utk memperbaiki kesalahan sy.
Haris recently posted..Teori Motivasi (Manajemen SDM)My Profile

Reply

aiwhytats October 16, 2012 at 11:37 pm

Assalamualikum Wr. Wb.
Sholat dapat menjauhkan dari perbuatan keji dan mungkar(aL hADITS)
1. Alloh SWT tidak butuh mahluknya, tp sebaliknya.
2. Sholat adlh Tiang agama, bagaimana bisa bangunan dapat berdiri tanpa tiang?..
3. Syetan bahkan lbh percaya kpd adanya Alloh SWT tpi setan tdk sholat jadi apa bedanya orang tdk sholat dengan syetan or orng kafir/binatang?
4. Banyak kebaikan dalam setiap gerakannya dan Setiap perintah-NYA adalah wujud kasih sayang n cinta buat Hambanya yg sholeh.
5. Bagaimana rasanya kalau kita jauh sedetik saja dari orang yg sangat kita cintai?.. So jika kita cinta akan syurga yg dijanjikan Alloh SWT maka yuk kita jaga Sholat kita..
Semoga kutipan DIATAS berguna bt saudaraku terutama diri saya sendiri..Aamiin YRA.

Wassalam..

Reply

santi prasetyo fierlydiento June 15, 2012 at 3:43 pm

Ya Allah…Ampunilah dosaku slama ini yg ternyata begitu berat bagiku

Reply

Aiwan July 29, 2012 at 1:45 pm

saya harap ini boleh membantu, sila ke blog ini.

http://soalsolatumum.blogspot.com/2009/01/hadis-azab-meninggalkan-solat.html

saya syak bahawa banyak hadis yang keterlaluan siksanya/hukumannya kerana tidak mengerjakan solat adalah hadis palsu daripada lidah syaitan kerana syaitan mahu umat Islam berputus asa terhadap rahmat Allah sedangkan Allah melarang hambanya berputus asa daripada rahmatnya malah dihukumkan kafir kepada orang islam yang berputus asa daripada rahmat Allah.

Reply

wan wan shah September 2, 2012 at 11:13 pm

ya allah,ampunkan lar dosa hamba mu ni.jauhkan lar hamba mu daripada azab dikubur dan diakhirat. .engkau berikan la hmba mu ni jalan yg lurus di dunia dan akhirat.. .hamba mu ni banyak melakukan dosa kepada mu. . .

Reply

norhayati September 15, 2012 at 6:21 pm

kita manusia yang selalu lupa….kita takut bila diingatkan…akan tetapi DUNIA dan URUSAN serta NIKMAT SERTA TIPU DAYA yang membuatkan kita rasa lambat lagi kita akan mati…biar berdepan dan bertemu dengan Allah semasa hayat….dari Allah tidak ingin melihat kita bila sesudah mati….semoga kita termasuk dalam golongan orang orang yang mengutamakan solat kita…amin…..

Reply

Desi September 28, 2012 at 6:05 am

Ada yg tau solat taubatan nasuha??

Reply

mohammad azim October 3, 2012 at 11:27 pm

mohon copy..

Reply

salamah October 4, 2012 at 1:34 pm

afwan ustadz minta dalilnya…

Reply

iis October 17, 2012 at 9:06 am

subhanallah maha besar Allah, (merinding stlh membacanya) ‘ya Allah ampunilah dosa2 hambaMU ini ya Allah yg tlh meninggalkn sholat dn jauhknlh hambaMU ini dr prbuatan yg melanggar perintahMU……..amin ya robb…

Reply

wan November 12, 2012 at 12:59 pm

AsSalamualaikum. mohon copy

Reply

sarah November 23, 2012 at 8:28 pm

asalamualaikum….saya hanya hamba ALLAH yang biasa …….
ya allah ampuni laa hamba mu ini yang tidak thu bahawa kami hanya hdup di dunia hanya laa smentera …..
trangi laa kmi dngan iman yg kuat krana ssungguh nyew kami hanya mahukan keredhan mu ya allah….
hamba mu ini minta agar diberi keampunan dan djauhi kan dri dari malnggar perintah mu YA ALLAH….amin ya robil …alamin/…..

Reply

okta December 18, 2012 at 6:40 pm

sholat itu wajib,wajib itu rame hing gawe sepi hing pamrih,,,,sholat lah krn kita di suruh allah swt,,jangan sholat krn takut siksa,meski siksa itu nyata,,,jangan sholat krn mengharap syurga,mesq syurga itu nyata,,tp sholatlah krn ingin mendapatkan ridho allah swt,,ikhlas.

Reply

Wahid December 24, 2012 at 7:06 pm

Sudah”… Komentar kalian itu benar semua… Gk perlu ada yg dipeributkan.. Ambil hikmah yg baik” aja dr setiap peringatan itu… Ingat,,,, orang yg mengerti itu lebih baik diam dari pada memperdebatkan sesuatu hal…

Reply

Unknown December 25, 2012 at 12:04 am

YA ALLAH, besar sungguh azab Allah ini…ampunkan dosa hamba ini…meninggalkan solat adalah perkara yang paling mudah di dunia ini…

Reply

yazid December 28, 2012 at 3:01 pm

jaga sholat ya

Reply

ocky zadani January 7, 2013 at 6:13 pm

Sholatlah kalian, sebelum kalian disholatkan

Reply

siti nur fatehah January 9, 2013 at 3:00 pm

ya allah ampunkanlah dosa hamba mu ini ya allah

Reply

Hamba allah January 17, 2013 at 7:45 am

Insya allah… semua dosa diampuni oleh allah SWT jika bertaubat sebelum mati…. dosa syirik,kufur dan yg dibawahnya insya allah dhampuni jika bertaubat !! dalilnya adalah al-furqan;70 dan az-zumar;53… jadi jangan sampai ada yg bilang lagi dosa syirik tidak diampuni…. maksud surat an-nisa:48 itu adalah.. dosa syirik yg dibawa mati sebelum bertaubat…..

Reply

Aufashofia February 2, 2013 at 9:58 am

Ya ALLAH ampunkan hambumu yang lemah dan penuh dosa ini :’( ampun kan hambumu ya ALLAH :( BIMBING hamba menuju jalan yang lurus :’)

Reply

ghazali August 2, 2013 at 9:07 am

manusia perlu takut & ditakutkan dalam menjalani hidup ini agar tidak memngingkari perintah Allah. kalu asyik dinasihat surga2 sahaja, mereka akan slamber cakap…’ surga rendah pun jadi ler..’ tu yg sebab umat skrg main2kan agama, tinggalkan agama. pasal tak takut. kena takutkan. dan waktu sakaratul maut, kena banyak mengharapkan syurga dah. bukan takut masuk neraka. cari artiket perlunya hidup dalam sifat khauf (takut) & rajaq (harap)

Reply

Anggi Ramadhan September 19, 2013 at 9:53 pm

“Menurut Saya yang dikatakan oleh blogger wallahu’alam tetapi disini kita ambil sisi positifnya aja, bahwa orang yang meninggalkan shalat fardu’ satu waktu saja siksaanya seperti itu, itu bisa dijadikan ukuran untuk kita selaku umat muslim agar kita bisa berusaha untuk tidak meninggalkan shalat 5 waktu yang Allah Swt perintahkan melalui Rasulnya Muhammad Saw.”

Astagfirullahal’adziim, ” Ya Allah Ya Ghafur, Ampunilah Hambamu Ya Allah, Aamiin.”

Reply

caisilla February 25, 2014 at 10:10 pm

assalamuallaikum…….
gausa mikir pekerjaan ALLAH dan malaikatnya. yang perlu dikerjakan sebagai manusia saja yang perlu diperhatikan. soal hukuman bukan kita yang ngurus kok. kita cuma disuruh mikir kerjakan hal baik untuk di dunia dan di akhirat. nggak disuruh mikir bagaimana besok kita diganjar.
terimakasih…

:-)

Reply

nawisha February 26, 2014 at 12:09 am

bismillahirrahmanirrahim. ramai antara kite yg tahu bhw solah adalah pntg tapi ramai juga yg mengabaikana trmasuk juga sy.insyaallah maklumat spt ini dpt mmbntu utk mengatasi kkurngan diri setiap umat islam d dunia ini

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: