Amalan Rasulullah Sebelum Tidur

by admin on October 19, 2011

1. Bersihkan Tempat Tidur

2. Letak Tangan Kanan Di Bawah Pipi Kanan Ketika Tidur

3. Tutup Bekas Air yang terbuka Walau dengan Sebatang Kayu

 

Banyak amalan sunnah yang diajar oleh Junjungan besar Nabi Muhammad SAW kepada kita. Namun ini sebahagian amalan yang boleh dikongsi sebelum mata saya terlelap.

1. Nabi SAW memberi peringatan agar dibersihkan tempat tidur kita. Ini berdasarkan hadis dari Abu Hurairah dia berkata Nabi SAW bersabda :

” Jika seseorang kalian pergi ke katil tidurnya, hendaklah ia mengibas atau membersihkan katilnya dengan bahagian dalam sarungnya, kerana dia tidak mengetahui apa yang ada di sebalik katilnya. Setelah itu ia berdoa ” Dengan nama-Mu, wahai Rabbku, aku letakkan badanku, dan dengan nama-Mu pua aku bangkit kembali, dan Jika Engkau tahan jiwaku, maka rahmatilah ia. Jika engkau biarkan lepas, maka jagalah ia sebagaimana Engkau menjaga jiwa-jiwa hambaMu yang soleh.” - Hadis riwayat al-Bukhari no. 6320, Muslim no. 2714.

2. Jika hendak baring tidur, banyak caranya. Antaranya yang disunnahkan adalah dengan meletakkan tangan kanan di bawah pipi kanan Ketika Tidur.

Imam an-Nasai’e  dengan sanad yang sahih, juga disebut oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad dan dihurai panjang oleh Imam Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fathul Bari meriwayatkan dari al-Barra’  :

“Apabila Nabi SAW hendak tidur malam, beliau meletakkan tangannya yang kanan di bawah pipinya yang kanan lalu berdoa : Ya Allah, lindungilah aku dari azabMu pada hari ketika Engkau membangkitkan hamba-hambaMu”.

3. Menutup bekas air yang terbuka

Kita disarankan menutup bekas air yang terbuka. Walaupun dengan sebatang kayu. Ini dijelaskan oleh Imam Muslim bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :

“Tutuplah semua bejana dan ikatlah kantung-kantung penyimpan air. Kerana sesungguhnya, dalam setahun terdapat satu malam (yang saat itu) diturunkan wabak penyakit ke dalam bejana. Tidaklah wabak itu mengenai bejana yang ditutupi atau kantung-kantung penyimpan air yang tidak diikat, melainkan wabak penyakit masuk kedalamnya”

Dalam satu riwayat lagi menerangkan

“Jika tidak mendapatkan sesuatu untuk menutupi bejana kalian, melainkan menggunakan kayu, lalu kamu membaca basmalah, maka lakukanlah.”

Imam Ibnu Qayyim dalam Zaad al-Maad menghuraikan maksud walaupun dengan kayu adalah berkemungkinan jika terdapat binatang yang terjatuh boleh terhalang dengan kayu tersebut dan boleh juga serangga itu berjalan diatas kayu yang diletakkan.

 

Source: http://www.imamudasyraf.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 12 comments… read them below or add one }

md hanis October 23, 2011 at 12:35 am

mungkin penyakit spt denggi jgk adalah sbb2 nape perlu tutup bekas berair, elak penyebaran n pembiakan… skadar mmberi pendapat.. wallahualam…

Reply

muazfaris February 23, 2012 at 11:03 pm

thanks for the info ye.. sangat berguna.

Reply

harfizi March 10, 2012 at 1:11 am

comel sungguh sunnah mu Ya Rasullah…

Reply

azura March 26, 2012 at 9:23 am

kan..sweet jer..

Reply

Sandrosujatmiko March 13, 2012 at 11:07 pm

Maav ,, saya ingin bertanyaaa
apa yang dimaksud menutup air bekas terbuka.
Air bekas terbuka yang bagaimana itu?

Reply

hambaAllah August 30, 2012 at 9:01 pm

kata org2 tua, kita perlu tutup bekas air sebelum tdo kerana dibimbangi ketika roh kita berlegar2 semasa kita tidur, roh kita akn lemas dlm air tersebut.. wallahualam..

Reply

salah lorong March 13, 2012 at 11:11 pm

Assalamualaikum, dah tahu pasal nie tapi terima kasih pada laman blog nie…..sudi berkongsi artikel yg teramat bermakna.keagungan cinta rasullullah saw patut kita ikuti wallahhuhalam

Reply

Salasiah March 25, 2012 at 6:03 am

Subhanallah.I like it

Reply

missu March 26, 2012 at 10:33 pm

alHAMDULILLAH SUDI BERKONGSI….

Reply

Et min June 8, 2012 at 10:25 pm

Thanks,ilmu yg sgt brguna n PENTING utuk manusia akhir zaman ni…

Reply

memadi January 8, 2013 at 12:07 am

haha!aq kuat hisap rokok,kuat ponteng kelas,kuat kapel dn mcm2 lgi….
walaopun bgitu…aq juga kuat bgn kol 3pgi bdoa kpd Allah agar dpt mnjadi sperti-mu ya Rasulullah!!
tenkiu blogger…nice info utk dimuhasabahkn diri..

Reply

sahata berutu March 28, 2013 at 12:19 pm

terima kasih kepada web yang telah menyediakan ini. sehingga pengetahuan kami semakin bertambah. sekalipun tidak harus ke toko buku. biaya pun bisa irit. ……..

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: